Full version: Pelargoner - frö
Alba
Ni som sår Pelargoner....var köper ni era fröer ?

Jag tycker att det skulle vara roligt med lite ovanliga sorter. Ja vad är då ovanligt för mig.....och för dig ?
Jag förstår att det inte är samma men tipsa mig gärna om bra firmor så jag kan söka vidare.

Margith
Lite ovanliga sorter... ja din fråga är ju, precis som du sa själv, inte helt lätt att besvara smile.gif
I det vanliga sortimementet hos närmaste handelsträdgård hittar du, det som jag brukar kalla vita, rosa eller röda pelargoner + nån 2-färgad söting om du har tur!
Söker du vildpelargoner hittar du det hos ERA Garden, Impecta osv... Dock ganska litet utbud och priset avstår jag från att kommentera.

Vill du fröså zonaler tycker jag att det är roligast att så fröer från egna pelargoner. Vill du ha vildpelargonfröer rekommenderar jag Silverhills i Sydafrika. Det är krångligt att beställa därifrån, men jag tycker att utbudet och priset är helt OK.

Alba
Jo jag har sett att fröpåsarna ofta innehålelr bara tex 5 fröer------5 dyra fröer.
Jag ska kolla vidare på dina tips. Tack för hjälpen.
Ålgryte
Jag köpte fröpåse med Black Velvet från Impecta. Den är ovanlig för mig med sina svarta blad wub.gif Eftersom det var sommarrea kostade den under tjugan.
På trädgårdsmässan på Sofiero köpte jag vildfrön hos Pelargonsällskapet. De var heller inte dyra - kanske 1 kr st.
blomkronan
CITAT (Ålgryte @ 07-10-2009, 08:18) *
Jag köpte fröpåse med Black Velvet från Impecta. Den är ovanlig för mig med sina svarta blad wub.gif Eftersom det var sommarrea kostade den under tjugan.
På trädgårdsmässan på Sofiero köpte jag vildfrön hos Pelargonsällskapet. De var heller inte dyra - kanske 1 kr st.

Jag har oxå Black Velvet "coral" jag tycker den är mycket fin wub.gif med sina mörka blad.
Black velvet "röd" fick inte så mörka blad som "coral" men dom har ett mycket kraftfullt växtsätt tycker jag mot dom andra pelargonfröna jag köpt på typ plantagen.

Men roligast är nog att så egna frön wink.gif Då vet man ju inte vad man kan få... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon