jozack
Jag har odlat majs i många år det har gått lite si och så , i juni blåste hälften av plantorna sönder, jag sådde nya på friland det kom inte många och i natt har dom frusit. Nu till frågan, jag sa till min nya granne att jag skulle ta och för gro plantorna ännu tidigare inne, då säger han att plantorna är mörker beroende så det spelar ingen roll om jag sätter dom tidigare för dom kommer inte att sätta kolvar något tidigare för vi har det för ljust om nätterna här i juni och halva juli.Men så himmla ljust är det ju inte , det är ju inte frågan om någon midnatts sol. Bor i Hällefors 8 mil norr om Örebro zon 4-5
Åsa, mälardalen zon 2
Majs är inte kortdagsväxter, det finns dock en nackdel att förodla för tidigt = plantorna blir tunnare och klenare = de går lättare av vid utplantering eller blåst.
jozack
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-09-2009, 17:30) *
Majs är inte kortdagsväxter, det finns dock en nackdel att förodla för tidigt = plantorna blir tunnare och klenare = de går lättare av vid utplantering eller blåst.

Tack så mycket Åsa det var det jag trodde, har varit ute på nätet och tittat och inte hittat ett enda ställe som antyder att dom skulle behöva ha mörker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon