Full version: Giftiga äpplen
Skatmor
Giftet i fråga är dikofol som finns i vissa bekämpningsmedel och är en nära släkting till miljögiftet DDT.
Ämnet har inte varit godkänt för användning i Sverige sedan 1990, framför allt för att det fanns tecken på att det kunde orsaka allvarliga effekter i miljön. Inom EU är medlet fortfarande tillåtet, men gränsvärdet är lågt då unionen inte anser att det finns något behov av att använda giftet.
- Det var mycket höga halter av giftet i äpplena och man måste nästan använt ett olagligt bekämpningsmedel för att få de halterna, säger Peter Bergkvist, agronom på Kemikalieinspektionen.
Den 10 november beslutade Livsmedelsverket om förbud för försäljning av äpplena sedan de visat sig innehålla för höga halter av ämnet dikofol, ett DDT-liknande preparat
Livsmedelsverket hävde på fredagen 14 november försäljningsförbudet för äpplen av sorten Ingrid
Marie . Nya provtagningar friar äpplena, rapporterar TT.
Livsmedelsverket lyckas därmed förklara att giftiga äpplen är "ogiftiga" Man kan fråga sig hur samma last äpplen kan ge så olika testresultat bara några dagar efter första testet. Kan vi lita på Livsmedelsverket?
*Felix matte*
Lita till ditt eget omdöme.
Tycker du att äpplet känns kletigt... Varning!
Tvätta äpplet och känn återigen på skalet....
Känns det lite "klistrigt" Ät inte!
Vi konsumenter måste visa att vi inte tolererar en massa gifter i frukt.
Det är ju bara vi som kan påverka odlarna. Ingen annan!
Virgo
De hade väl glömt kalibrera mätutrustningen och vågar inte erkänna misstaget, eller så blev de mutade.
Det är ju populärt och enkelt att muta statligt anställda.
Ingrid på Västkusten
Jag lutar åt samma slutsats som Virgo. Kommer Ni ihåg larmen runt Becel som de fick ta tillbaka?
Eller olivoljan som det sedan vart så tyst om?

Undrar Ingrid snart törsar man välan inte äta alls!
Irene i Enskede
CITAT (Felix matte @ 16-11-2003, 21:58)
Lita till ditt eget omdöme.
Tycker du att äpplet känns kletigt... Varning!
Tvätta äpplet och känn återigen på skalet....
Känns det lite "klistrigt" Ät inte!

Många äpplen är naturligt "kletiga" (jag har t ex James Grieve i trädgården och de är alldeles kladdiga, en del vänner har frågat om jag har sprutat dem med något ....) och växtgifter är inte självklart klibbiga, de kan lika gärna vara helt intorkade, så jag tror tyvärr inte att det är så enkelt!
Posse
Kanske är det mutor och/eller hot som gör att giftlarm då och då blåses av. unsure.gif
sanna
Hej Skatmor!

Vet du om dikofol har börjat användas på inhemsk frukt redan eller är det fortfarande bara på importfrukt?

Sanna
Skatmor
CITAT (sanna @ 17-11-2003, 09:12)
Hej Skatmor!

Vet du om dikofol har börjat användas på inhemsk frukt redan eller är det fortfarande bara på importfrukt?

Sanna

Dessa prover gällde bara svenska äpplen men det är väl troligt att man använder medlet på importerad frukt eftersom giftmedlet är "godkänt" av EU som har en liberare syn på giftanvändning i odlingar då man ofta hävdar att av konkurrensskäl så vill man inte förbjuda även om man vet att naturen och människorna tar skada.
Aftonbladet skriver 031113 att.

Giftet upptäcktes vid en stickprovskontroll hos en fruktgrossist i Helsingborg i måndags. De populära röda vinteräpplena Ingrid Marie hade så höga gifthalter att Livsmedelsverket beslutat att stoppa all försäljning av dem.
Äpplena spårades till Kattviks Fruktodling i Skåne och det är troligt att förgiftad frukt från gården har gått ut i handeln tidigare.
- Ja, det är rimligt att tro att det är så, säger Anders Jansson, byråinspektör på Livsmedelsverket.
Skatmor
CITAT (Posse @ 17-11-2003, 09:09)
Kanske är det mutor och/eller hot som gör att giftlarm då och då blåses av.  :unsure:

Det är nog mycket troligt att Livsmedelsverket låtit "svart bli vitt" när det gällde att förklara att de giftiga äpplena nu får säljas. Ingenting är omöjligt i dessa mutskandalernas dagar..
Posse
CITAT (Skatmor @ 17-11-2003, 10:32)
Kanske är det mutor och/eller hot som gör att giftlarm då och då blåses av.  unsure.gif

Det är nog mycket troligt att Livsmedelsverket låtit "svart bli vitt" när det gällde att förklara att de giftiga äpplena nu får säljas. Ingenting är omöjligt i dessa mutskandalernas dagar..

Med tanke på allt mygel i övrigt som dagens regim står för så... sad.gif
Skatmor
CITAT (Posse @ 17-11-2003, 12:19)
CITAT (Skatmor @ 17-11-2003, 10:32)
Kanske är det mutor och/eller hot som gör att giftlarm då och då blåses av.  unsure.gif

Med tanke på allt mygel i övrigt som dagens regim står för så... sad.gif

Med tanke på allt mygel i övrigt som dagens regim står för så... :(citat)

Ja att den aktuella äppelodlaren har "myglat" med myndigheterna är ju ganska uppenbart när det är mer regel än undantag att det "myglas" på högsta nivå bland politiker och högt uppsatta statstjänstemän så att de kan skaffa sig ekonomiska vinster genom bestickning. Blir dom "tagna på sängen" av någon kontroll så att de blir tvungna att erkänna så är det bara att sluta på jobbet och "belönas" med Fallskärmar eller ett antal årslöner. Så ser moralen ut i dag i det svenska samhället och så rullar det på medan ärligheten lönar sig dåligt.
Annki
Men hur ska man veta om importerade äpplen är preparerade med dikofol? De blir väl aldrig "kletiga" med allt hållbarhetsvax de besprutas med? Lika fräsha efter 2 månader som efter 2 dagar....

Köper aldrig ett importerat äpple! Om de svenska är slut, kan man äta på sitt förråd av lingon, blåbär, hjortron eller något annat kul tills jordgubbar och hallon sätter fart igen! tongue.gif
Cilla
Jag har inte läst fallet om de förgiftade Ingrid Marieäpplena, men man ska veta att alla äpplen som inte är ekologiskt märkta har besprutats med antisvampmedel mm många gånger.

Man kan inte känna ev giftighet på skalet. Som någon skrev tidigare så är vissa äppelsorter vaxiga eller kladdiga i skalet av sig själva.

Enda sättet att få garanterat obesprutat är att köpa KRAVmärkt - svenska eller utländska äpplen. Tyvärr finns alldeles för få sorter och det är embarmligt trist att de ofta ligger i plastförpackning!

I somras besökte jag fruktodlare i Kivikstrakten och odlingarna var lika vackra som besprutade... Varje äpple besprutas flera gånger i veckan från vårknopp till plockat äpple med medel som motverkar skorv och andra svampinfektioner, påverkar färg, lagringsbenägenhet och annat. Kväve och andra gödselmedel sprutas också på träden.

Ingen bonde tyckte det var kul och några försöker odla sorter som ska giftbesprutas mindre men det går oändligt långsamt.
Efterfrågan styr - och det är vi.
Skatmor
Att dom svenska äpplena giftbesprutas har ju varit känt länge men många konsumenter tror att de används mindre gift här än i de importerade då de importerade kan ha besprutats med medel som är förbjudna enligt Kemikalienämndens regler. När det gäller att kunna köpa Kravmärkta äpplen i butikerna så är det en nästan omöjlig uppgift för konsumenten att springa runt och leta efter obesprutat. Livsmedelskedjorna ICA m.fl är inte intresserade av att ta in Kravmärkt, möjligtvis finns några lådor på hösten men dessa giftfria betingar ett betydligt högre pris.
Att vi konsumenter styr med att fråga efter giftfritt är inte sant. vi har inget som helst inflytande över affärskedjornas utbud. Har "tjatat" om detta i olika butiker i många år till ingen som helst nytta. wink.gif
Gossen Ruda
Sen kan man ju alltid fundera över "giftigheten". Oftast är det väldigt långt mellan gränsvärden och en reell risk. Visst kan man hålla på 0-visionen men då kommer livet definitivt att vara svårt att leva. Lite skit rensar magen som min mamma brukade säga.

Sen kan man verkligen undra om alla krav-mäkta varor är odlade enligt alla regler. Det går att spruta på natten exempelvis. Den som tror att alla krav-odlare är helgon som aldrig gör fel bör nog tänka om. Eller sker det regelbundna provtagningar under hela växtsäsongen hos dessa?

Vad gäller frukt så är det väldigt svårt att odla sånt i större mängder utan att spruta och få det lönsamt. En naturlag nästan.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller KRAV så sker det en massa oanmälda undersökningar hos odlare och de kan se om man gett tomaterna extra belysning (de jämför tillväxt med andra tomatodlare) och de upptäcker faktiskt ifall det finns otillåtna kemiska medel. Här på jobbet tog man stallgödsel från djurstallarna och lade i tomatväxthuset (KRAV), personalen på djursidan hade vid något tillfälle lagt råttgift vid gödselstacken och rester av detta medel dök upp i kravs kontroller här i tomatväxthuset och de drog in KRAV-tillståndet direkt.
Gossen Ruda
Det låter ju hoppfullt om själva krav-märkningenmen men samtidigt förstår jag varför krav-maten är så dyr. Kontrollerna måste ju betalas av någon.

Men det du skriver om ljuset förvånar. Är krav-kraven verkligen så höga? På vilket sätt påverkar ljuset tomater negativt? Låter lite som danska dogma-filmer, handhållna kameror och inget extraljus t.ex. Där blir ofta resultatet en dålig teknisk kvalitet.
Posse
Jag befarar att LIVSMEDELSVERKET lagt ner, ty jag sökte efter det med Google för jag tänkte se om det verkade finnas någon möjlighet att att få mina misstänkt giftiga morötter gratis testade, och deras hemsida (http://www.slv.se)verkar inte existera. sad.gif unsure.gif
*Felix matte*
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif De har inte lagt ner
Skatmor
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2003, 08:04)
Sen kan man ju alltid fundera över "giftigheten". Oftast är det väldigt långt mellan gränsvärden och en reell risk. Visst kan man hålla på 0-visionen men då kommer livet definitivt att vara svårt att leva. Lite skit rensar magen som min mamma brukade säga.

Sen kan man verkligen undra om alla krav-mäkta varor är odlade enligt alla regler. Det går att spruta på natten exempelvis. Den som tror att alla krav-odlare är helgon som aldrig gör fel bör nog tänka om. Eller sker det regelbundna provtagningar under hela växtsäsongen hos dessa?

Vad gäller frukt så är det väldigt svårt att odla sånt i större mängder utan att spruta och få det lönsamt. En naturlag nästan.

[QUOTE] Sen kan man ju alltid fundera över "giftigheten". Oftast är det väldigt långt mellan gränsvärden och en reell risk. Visst kan man hålla på 0-visionen men då kommer livet definitivt att vara svårt att leva. Lite skit rensar magen som min mamma brukade säga.

Att det är långt mellan gränsvärden och risken att skadas av den giftbesprutade frukten eller grönsaken är ett mantra som Livsmedelsverket använder när det konstaterats att en produkt innehåller för höga halter av gifter. På det sättet slipper verket vidta ytterligare åtgärder. Detta gäller inte bara trädgårdsprodukter. Vad är det dessutom som säger att den uppsatta" normen" för en produkts giftighet är ofarlig för konsumenten och vilka kriterier har verket för att den uppsatta produkten är "ätbar"?
Det är synd att handeln visar så lite intresse för att ta in Kravmärkta produkter det skulle troligtvis få till följd att priserna gick ned och Krav kunde konkurrera med besprutade produkter.
unsure.gif
Bettson
Jag har i många år använt min egen sortering om jag törs köpa äpplet eller inte.
Jag luktar på det. Ett äpple som inte luktar äpple är inte juste. Kanhända ett äpple som luktar heller inte är juste men jag tror chansen är större att jag får ett Ok äpple.

Likadant tycker jag att man som konsument bör förstå att ett äpple i januari inte har jättespännt skal är blankt osv. I januari bör ett äpple mista sin lyster lite men ändå var fullt ätbart. Men dyker ett sådant äpple upp i affären och ligger bredvid de blanka behandlade äpplena så kan ni väl gissa vilket den genomsnittlige konsumenten tror är bra.

Den genomsnittlige konsumenten har väldigt lite kunskap om den mat han/hon köper. Kan det bero på att hemkunskapslektionerna ändrat karaktär?
Cilla
Skatmor skrev:
CITAT
Att vi konsumenter styr med att fråga efter giftfritt är inte sant.

Jag tror att slutsatserna om det blir olika beroende på de erfarenheter man har. Just det att påverka en affär kan vara väldigt segt, men ibland kan det också gå snabbare än man vågat hoppas på!

ICA har jag samma erfarenhet av som du Skatmor - hualigen så segt att få dem att testa om giftfritt kan vara något! Konsum är bättre, men de går verkligen upp och ned.

Jag har inte varit särskilt aktiv utöver att ha talat med personal och butikschefer där jag bor, men några gånger har jag varit med om att
- stolpa upp till lokaltidningen med en lokalt boende kulturkändis och påpeka att våra lokala mataffärer är sämre på ekologiskt än andra. Fick omedelbar effekt!
- gått med en ung, lokal miljögrupp till ett par butiker på möten med butikscheferna. Ungdomarna hade förslag på små affischer om att köpa ekomat som de lovade sätta upp om affären köpte in. God effekt, och blev också noterat i lokaltidningen efter en tid.
- hört om skolor och dagis som ställt som krav att få köpa ekologisk frukt och mjölk för att handla i affären. Fick god effekt.

Äpplen är svårt att odla utan giftbesprutning och konstgödsling eftersom vi konsumenter vant oss vid att ha saftspända äpplen utan prickar på skalet hela året. Storlek och färg premieras starkt när den svenska bonden får betalt, men det är faktiskt bönderna själva som sitter och styr pris- och kvalitetsreglerna i packningsföretagen också, som ägs gemensamt. Där har man definierat hur mycket betalt man får för i första hand storlek och i viss mån färg (man kan spruta fram färg också...). Man får inte betalt för att äpplena besprutats mindre eller inte alls till exempel.

Inga av de fruktodlare jag talade med var emot att ta in andra aspekter på prissättningen, men de trodde inte att det fanns ett konsumentintresse. Och det är vi det!

Jag älskar äpplen och de svenska sorterna och blir glad när de köps in allt mer om hösten i butikerna. Men efter att ha sett de mängder gifter som sprutas på dem, i trädens jord och i luften runt odlingarna blir jag mindre sugen. Svenska fruktodlare är bra för många är öppna med att visa sina exakta sprutscheman - jag fick se hela pärmar med vilka rader äpplen som besprutats med vad och när.

Två gånger i veckan ca, och mer en regnig, fuktig sommar. Jag åt ETT äpple när jag var i äppelriket Kivik...

Bönderna borde få MER betalt ju mindre de giftsprutar och ju mer de gödslar organiskt!!!
Betty
CITAT (Bettson @ 21-11-2003, 14:18)
Kan det bero på att hemkunskapslektionerna ändrat karaktär?

Ja jisses vad dom sparar in på skolorna nu för tiden! I längden förlorar de på sina besparingar. Min systerdotter har haft som hemläxa vid ett tillfälle att diska och en annan gång att göra en omelett...
Åsa, mälardalen zon 2
Angående ljuset till tomater: KRAV-odlare får inte tillsätta hur mycket artificiellt ljus som helst kommer inte ihåg hur många timmar man får använda artificiell belysning just nu. Detta är en av orsakerna till att KRAV-odlare utav tomat inte brukar odla mitt i vintern utan man brukar göra ett uppehåll på några månader.

Ibland kan dock KRAV-vara lite mildare i sitt regelverk ofta när man hittar giftrester så kan man få några års karens innan man får kalla sig KRAV-odlare igen, mitt jobb är dock en skola så här har KRAV faktiskt lovat att nästa omgång tomater får vi kalla KRAV-tomater ifall vi följer alla regler. (fast eleverna på skolan var nog glada att KRAV hittade giftrester för våran uppköpare ville bara ha KRAV-tomater så vi fick sälja alla tomaterna för en symbolisk summa varje vecka till eleverna)

Kan också lägga till att det kostar ganska mycket att vara ansluten till KRAV det är inte gratis för odlare att vara med i KRAV, dessa avgifter betalar den största delen av kontrollerna.

Angående utseende på äpplen: Numera kan man nog inte se på äpplenas skal om de är svenska i januari, numera går många odlare över till ULO lager vilket är lager där man suger ut syret, utan syre avstannar mognadsprocessen och man kan faktiskt lagra svenska äpplen en bra bit in på våren utan att kvalitén eller utseendet försämras.

Visst är det så att svenska konventionella fruktodlare använder kemiska medel men jag litar på att karenser hålls och liknande, så jag köper svenska äpplen men jag undviker utländska äpplen, dels vet jag inte vilka regler som gäller utomlands men främsta orsaken är att smaken brukar vara sämre på utländska äpplen.
Gossen Ruda
Beträffande ljuset så fattar jag ännu mindre. Vad har det för betydelse????? Jag trodde i min enfald att krav-märkningen hade med giftfriheten mm att göra men det var tydligen fel. Låter mera som nån sorts regler för reglernas egen skull. Absurditeter!
Åsa, mälardalen zon 2
KRAV har många regler det är inte bara kemikalier det handlar om utan även sådant som energianvändning mm. ingår också i de ekologiska regelverket. Grönsakerna/frukterna ska vara tillverkade med minsta påverkan på miljön, uppvärmning av växthus och belysning kräver olja, el mm. som påverkar miljön. Det finns även regler för vilka fröer man får använda, vilken så- och planteringsjord man får använda etc.

Att produkterna är giftfria är bonus för konsumenten.

Fast även konventionellt odlade produkter är giftfria vid försäljningen ifall man håller karenser och det brukar oftast de svenska odlarna göra.
Virgo
Förmodligen är väl KRAVET att tomaterna i Svenska KRAVodlingar skall odlas under normal odlingssäsong. Alltså inte under vintermånaderna.
Hur kringgår tomatodlarna i Norrland denna KRAV regel??

Det finns intelligensbefriade regelmakare i alla statliga verk.
De får t.o.m. betalt för sina dumheter.
Anna C
KRAV är inte en statlig institution. Jag hämtade nedanstående information på KRAV:s hemsida.

Anna

ALLMÄNNA FAKTA OM KRAV
KRAV är en kontrollförening för ekologisk produktion. KRAV bildades 1985 för att skapa en trovärdig märkning av ekologiska livsmedel och förenkla för konsumenter att göra en miljöinsats genom sina dagliga inköp.-

Verksamhetsidén innebär att verka för en hållbar utveckling genom att ta fram regler för ekologisk produktion, kontrollera att de efterlevs och informera om KRAV-märket. KRAVs namn och märke är registrerade varumärken.

KRAV är en ekonomisk förening med 29 rikstäckande medlemsorganisationer.
...
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 21-11-2003, 23:31)
Förmodligen är väl KRAVET att tomaterna i Svenska KRAVodlingar skall odlas under normal odlingssäsong. Alltså inte under vintermånaderna.
Hur kringgår tomatodlarna i Norrland denna KRAV regel??

Det finns intelligensbefriade regelmakare i alla statliga verk.
De får t.o.m. betalt för sina dumheter.

Norrland är stort men om vi tar Norrbotten som exempel så har vi midnattssol i ett par månader ..maj-juli.... och ljust dygnet runt det har vi ännu längre biggrin.gif
Har ingen aning om det överhuvudtaget odlas tomater häruppe under vinterhalvåret men har svårt att tro att det görs eftersom Lokalt odlade tomater bara finns i butikerna under den ljusa årstiden.

Har du/ni haft möjlighet att smaka på de ljuvliga frukterna?
Ljust dygnet runt, ger tomaterna en otroligt god, söt smak som inte går att beskriva.... Den måste upplevas biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon