EKLO
Almanackan fullproppad, minnet trasigt - jag hinner kort sagt inte allt jag tänkt. Som t ex att köpa rosor för att stoppa i jorden vid fritidshuset där jag är varannan helg.

Är det för sent i senare halvan av oktober, i södra bohuslän (zon 1-2), i skyddat läge?
svennis
Går det att gräva går det att plantera.. smile.gif
EKLO
Aha, det var ju ett svar helt i min smak. Men betyder det alltså att det inte är viktigt om rötterna hinner etablera sig innan ev. tjäle kommer?
flouee
Mina rosor kommer i slutet av oktober, ska planteras i zon 2... Hoppas verkligen inte det innebär några problem smile.gif
svennis
[quote name='EKLO' date='30-09-2009, 20:20' post='1096716']
Aha, det var ju ett svar helt i min smak. Men betyder det alltså att det inte är viktigt om rötterna hinner etablera sig innan ev. tjäle kommer?
Oh! Det behöver du inte tänka på.
De får ju inte ha det torrt, men inga problen vid denna årstiden.
Jag är medlem i vintergrävarklubben... coolgleam.gif
Kajsa
Nej det är bara att gräva, men imorgon natt skulle hela landet få frost, här i Västerås - 4 grader och jag väntar också på rosor, vi hoppas det är tillfälligt annars får man inte ner dom i backen. Jag stressade hela dagen i går med att få in allt, fuchsior, stamrosor som står i krukor.
Aqvakul
CITAT (svennis @ 30-09-2009, 20:13) *
Går det att gräva går det att plantera.. smile.gif

en bra tumregel... giggle.gif
flouee
Så marken fryser så pass snabbt när det väl blir frost? Jag hade hoppats på att det gick att gräva även om det är frostnätter? Då kanske det är bra om man har grävt upp innan, och bara kan pyttsa i jord som förvarats frostfritt när rosorna väl ska ner?
Thé
Jag tror inte att marken fryser särskilt snabbt om det bara är tillfällig frost. Blir det kallt på riktigt är det väl en annan sak.

Så här lärde jag mig i fjol:
Man kan plantera rosor så länge det går att gräva. Rötterna ska helst inte utsättas för frost uppe i luften, de ska förvaras i vatten tills man stoppar dem i jorden. När de står i jorden och är nergrävda gör det inget om det blir frost på natten sedan.

Jag har även sett Annas berömda bilder på hur hon planterar rosor med marken täckt av snö, så jag vet inte hur noga det är med att skydda rötterna mot frost. Men de hinner ju inte frysa om man har dem i vatten på något ställe där det är plusgrader och sedan bara tar ut dem och skottar igen gropen.

Så länge rosorna förvaras i kyl har de väl i och för sig inget vatten, så egentligen vet jag inte hur noga det är med att man ska vattna dem innan man planterar?
Aqvakul
CITAT (Thé @ 01-10-2009, 08:50) *
Jag tror inte att marken fryser särskilt snabbt om det bara är tillfällig frost. Blir det kallt på riktigt är det väl en annan sak.

Så här lärde jag mig i fjol:
Man kan plantera rosor så länge det går att gräva. Rötterna ska helst inte utsättas för frost uppe i luften, de ska förvaras i vatten tills man stoppar dem i jorden. När de står i jorden och är nergrävda gör det inget om det blir frost på natten sedan.

Jag har även sett Annas berömda bilder på hur hon planterar rosor med marken täckt av snö, så jag vet inte hur noga det är med att skydda rötterna mot frost. Men de hinner ju inte frysa om man har dem i vatten på något ställe där det är plusgrader och sedan bara tar ut dem och skottar igen gropen.

Så länge rosorna förvaras i kyl har de väl i och för sig inget vatten, så egentligen vet jag inte hur noga det är med att man ska vattna dem innan man planterar?

Väldigt bra sammanfattat! tummenupp.gif
Angående vattnet så tycker jag att det flyter på bra om man har plantorna i en spann med vatten (eller flera om de är många) Plantan som står i tur att planteras flyttas över i i en egen spann opch vattnet i spannen hälls i planteringsgropen. Eftersom jag är vattningshysteriker så blir det en omgång till sen med slangen, men det är antagligen en överloppsgärning.
Stiffe
Det är lugnt. Även om det skulle komma en köldperiod så här tidigt så tinar det innan vintern kommer på riktigt. Så var det härom året för mig. Hade alla rosorna i sopsäckar i den ouppvärmda verksta'n. Vattnade dem 1-2 ggr per dag i 2-3 veckor. Det är så att rötterna håller sig fuktiga.

Däremot vattnar jag aldrig rosorna som jag planterar så sent, de har ju gått i idé, och brist på markfukt är det normalt aldrig den halvan av året. Har de inte heller i vatten inför planteringen.

Jag brukar alltid plantera i november. I år har jag inte ens hunnit fundera på vilka rosor jag vill köpa än.

Förra året var jag ute i trädgården och spettade ner lökar runt den 20:e december. Det var väl inte helt mysigt..., men de flesta överlevde.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon