Jag har nu provkört mitt trädgårdsland i år för första gången och konstaterat att jorden är alldeles för hård och tung och innerhåller mycket småsten och har varit svårodlad .Är det någon som kan tippsa om vad jag ska blanda i ,jag förstår att det måste i mer mullrik jord ,men ska man köra i sand också plus kogödsel till våren ?
Mvh Motti
Jag har liknande problem med ett litet nytt grönsaksland som jag odlade i för första gången i år. Det gick fint att sätta ner plantor, de tog sig fint - men sådant som jag frösådde på plats fick liksom ingen ordentlig kick, jorden sprack och slammade igen om vartannat.
I höst ska jag tillsätta riktigt grov sand från stranden + grepa ner en del kompost och komockor - hoppas verkligen det ska hjälpa (tror det).
lavendelgården
30-09-2009, 19:18
Jag föreslår kogödsel och kompost. Inte sand.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Att höja mullhalten är nästan uteslutande någonting positivt i trädgårdssammanhang. Nu på hösten finns ju massvis med löv och liknande som du kan blanda ner i jorden. Kan du få tag på al-löv så kan du höja kvävehalten på köpet också. Kompostera allting du kan få tag på och blanda ner i jorden
Trädgården är ny för i år och jag har inte skaffat någon kompost än men det är på gång,tänkte skaffa en varmkompost.Jag tror inte det räcker att kratta i löv, landet är ganska stort också.Hinner i så fall löven att kompostera sig till nästa vår ?man kan ju slänga i de löv man får tag i kanske?Men om man nu inte har kompost än är det väl bättre att slänga i mulljord och kogödsel så länge ?
Kompost, mulljord, barkmull, löv, gräsklipp... Allt du kommer över som inte innehåller sand eller grus, den varan har du redan nog av.
Philippe Plöninges bok "Den goda jorden" är en bra utgångspunkt. Det är viktigt att förstå vad man verkligen har för jord, för att kunna förbättra den. Mullämnen är ofta en bra hjälp, men att odla i ren mulljord ( t ex en del gamla havsbottnar) är inte heller helt lyckat, det är oftast bäst med en blandning som även innehåller lite grus och lite lera.
Grus innerhåller den deffenitivt,tror det är åkerjord vi fått för jag har hitta diverse glasbitar och porslinskärvor och annat

I våras körde de igenom landet med jordfräs och då verkade jorden vara så att säga luftig men sen packade den i hop sig och blev näst intill sten hård,i samband med att de fräste upp landet så slängde vi i tre säckar kogödsel,det verkar som jorden är något porösare där vi haft potatisen men annars är den som sakt väldigt hård.Men jag undrar ?hinner lövet multna till våren om man gräver i det ?Barkmull tex det går väl bra att gräva ner i vår ?
officinalis
01-10-2009, 09:03
Som folk redan sagt så är mullbildande ämnen bra att blanda in. Hör med närmsta stall ifall de har en gödselstack du kan hämta stallgödsel ifrån. Annars fungerar löv, växtrester, tidningar (jag blandar in lite dagstidningspapper i komposten ibland, har hög kolhalt). På våren kan du komplettera med färskt gräsklipp och kogödsel. Nedfrästa gren och barkbitar bildar också en bra struktur.
Ta det försiktigt med jordfräsen ifall det är blött ute, den kan förstöra jordstrukturen så att det blir ännu mer packat.
I stort sätt alla jordar är odlingsbara, det gäller bara att arbeta med jorden på rätt sätt!
Ska ta åt mig av alla tips jag fått här !jag har väl varit lite bortskämd med bra jordar tidigare som varit lättodlade och luftiga så nu blev jag lite konfys när jag fick den här tunga jorden
Tack alla för tipsen
Du ska inte vänta till våren med att lägga på mullämnena. Optimalt är om du kan göra det nu och vända ner det i gruset. Sen när vintern och tjälen kommer, blandas mullen med gruset ännu bättre bara med tjälens kraft. Då har du istället en färdig luftig jord till våren som du kan sätta igång och arbeta i direkt.
Nu får ni hjälpa mig !gubben säger att det det är bara att häva i torv

visserligen är han jordbrukarson men bara torv ?det är ju inte det samma som mull eller ?torv suger väl upp en massa vatten bara.Behöver lite råd här nu

Det kan ju inte vara lösningen på att få bättre jord ?
Både ja och nej. Det fungerar en kort tid att bara vräka på torv, men torven försvinner ganska snart när den förmultnar. Kompost däremot försvinner inte lika fort och inte heller barkmull. Så därför ska man lägga på så många olika mullämnen som möjligt, för att få både lång- och kortsiktig förbättring.
Man får också ett jämnare till flöda av näringsämnena om man använder olika material.
Tack Maria s !förökte förklara det för "Oraklet"

tack föresten
ingelsgarden1
04-10-2009, 10:15
Om det är hård sandjord du har så har jag ingen erfarenhet av det, men lerjord har jag erfarenhet av.
Är det lerjord så är det naturgödsel, löv,kompost och gräsklipp som gäller. Naturgödsel kan du använda både färsk eller brunnen på hösten, löv kan du gräva ner ganska mycket nu i höst alt kanske inte hinner att förmultna i vinter men det brukar inte ställa till större bekymmer på våren. Om det blir för mycket löv eller obrunnen gödsel kvar så att det blir besvärligt att så i så kan du kratta av det och lägga i komposten.
Du kan inte räkna med att du kan få en bra struktur på leran på ett år,men trägen vinner även över styv lera
Ang. sten i jorden är småsten ingen nackdel enl. min erfarenhet.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.