ingrid fuxwall
30-09-2009, 19:44
Missade att det skulle bli frost så nu ser mina två lite ledsna ut. Tror inte det varit mer än snudd på minustecknet - när tar växten skada av frosten? och om de nu inte dött, hur ska jag förvara dem under vintern?
Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 19:48
dom lever nog, bara stammarna lever. dock har du ett problem har frosten nu dödat topparna (de gröna skotten). så finns där en hög risk till vintern att röta går in lätt i stammarna. så du måste ge dom så torr vintermiljö som möjligt och gärna med extra ljus också och inte för kallt.
när mina änglar har frusit på hösten så har jag haft stora problem med röta när dom har övervintrat i en sval källare. mormors som inte frös klarade sig utan röta och andra skador.
är det bara bladen som blivit skadade så är det bara att ta veck dom bladen coh övervintra den som du brukar.
ingrid fuxwall
30-09-2009, 19:56
Tack för ditt snabba svar! men om nu det bara är bladen som dött, hur gör jag då - det är första vintern med denna sortens växt
CITAT (flaxss @ 30-09-2009, 20:48)

dom lever nog, bara stammarna lever. dock har du ett problem har frosten nu dödat topparna (de gröna skotten). så finns där en hög risk till vintern att röta går in lätt i stammarna. så du måste ge dom så torr vintermiljö som möjligt och gärna med extra ljus också och inte för kallt.
när mina änglar har frusit på hösten så har jag haft stora problem med röta när dom har övervintrat i en sval källare. mormors som inte frös klarade sig utan röta och andra skador.
är det bara bladen som blivit skadade så är det bara att ta veck dom bladen coh övervintra den som du brukar.
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 20:26
är det bara bladen så är det ingen fara, änglatrumpet kan övervintra i alla möjliga miljöer.
även som en vanlig krukväxt.
men placera den antigen svalt men frostfritt ca +5c +10c och det är mörkt eller ljust kvittar även om ljusare placering är att föredra.
eller placera du den i rumstemp inne i ett ljustfönster eller ev med extra ljus.
Crazy4Flowers
01-10-2009, 07:38
Jag har även lyckats med att övervintra i varmt kök i ett hörn där det inte var så mycket ljus, man får anpassa vattningen efter värmen, den får inte bli för torr och inte för fuktig heller. Vattna INTE vid stammen utan mot ytterkanterna istället. Det är bra att ha en fuktmätare ytan kan vara snustorr men mitten kan vara jätteblöt.
Att föredra är en kylig placering om man kan, men kan man inte så kan det gå bra ändå men man får passa dom lite mer.
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 09:51
mina har övervintrat varmt och mörkt utan problem, och utan att få ohyra också. så dom är rätt så tåliga vad gäller övervintring tycker jag. problem får man som sagt om stammarna fryser.
KarinSKARA
01-10-2009, 14:56
De brokbladiga övervintrar bäst i +15 grader hos mig
Änglatrumpet med brokiga blad
CITAT (KarinSKARA @ 01-10-2009, 15:56)

De brokbladiga övervintrar bäst i +15 grader hos mig
Änglatrumpet med brokiga bladÅh vilka vacka blad. Vilken färg på blommorna får den ?
Min änglatrumpet har fått överleva sina två vintrar hos mig på det enda sätt som finns - både varmt och ganska så ljust. Det fungerar även det. Hoppas den gör så även denna vinter
blomkronan
01-10-2009, 22:26
CITAT (russin @ 01-10-2009, 21:20)

Åh vilka vacka blad. Vilken färg på blommorna får den ?
Min änglatrumpet har fått överleva sina två vintrar hos mig på det enda sätt som finns - både varmt och ganska så ljust. Det fungerar även det. Hoppas den gör så även denna vinter

Jag har oxå en silver star som blommar så här med "vita" blommor

[attachment=42685:DSC02743.JPG]
[attachment=42686:DSC02744.JPG]
[attachment=42687:DSC03039.JPG]
[attachment=42688:DSC02849.JPG]
Så här kan den se ut

Jag köpte min från
Änglatrumpeter
Sussie F-Flower
01-10-2009, 22:48
CITAT (blomkronan @ 01-10-2009, 23:26)

Jag har oxå en silver star som blommar så här med "vita" blommor
[attachment=42685:DSC02743.JPG]
[attachment=42686:DSC02744.JPG]
[attachment=42687:DSC03039.JPG]
[attachment=42688:DSC02849.JPG]
Så här kan den se ut
Jag köpte min från
ÄnglatrumpeterVilka vackra blommor!!!
Den länken ska genast sparas
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 12:23
jag tyckte min brokbladiga var lika lätt som den vanliga att övervintra, dock så klarade inte min vintern. jag tror den fick torka ut för mycket.
När jag kollade länken, så såg jag det fanns snabbväxande sorter som blir över 4 meter. Kan det vara värt att plantera en sådan direkt i jorden i trädgården ?
Tänker på min fundering på träd mitt på min lilla gräsmatta - full sol hela dagarna. Skulle vara lite roligt med en enorm änglatrumpet där sommartid
Crazy4Flowers
02-10-2009, 13:25
Har sett någonstanns att det var en som hade två krukor, en något mindre som passade i den större, på vintern förvarades den i bägge och på sommaren planterades den mindre krukan ut i trädgården, den inre krukan hade massor med hål så rötterna sökte sig ut i jorden, på hösten skar man runt krukan och stoppade in den i den yttre krukan för förvaring. Inte testan ännu men funderar starkt på något sådant.
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 13:40
jag har haft änglar planterade i krukor där jag klippt ut hål. som jag sedan planterade i marken (jag hade dock bara en kruka). och det funkade jätte bra. dom var inte lika törstiga då rötterna sökte sig vidare ner i jorden efter fukt.
nackdelen är att det kan bli jobbigt att ta upp dom och att man får in en massa småkryp.
CITAT (flaxss @ 02-10-2009, 14:40)

jag har haft änglar planterade i krukor där jag klippt ut hål. som jag sedan planterade i marken (jag hade dock bara en kruka). och det funkade jätte bra. dom var inte lika törstiga då rötterna sökte sig vidare ner i jorden efter fukt.
nackdelen är att det kan bli jobbigt att ta upp dom och att man får in en massa småkryp.
Hm, småkryp är lite äckligt få in men annars lät det faktiskt riktigt roligt. Det skulle bli väldigt vackert här med en jättestor änglatrumpet i mitten av min lilla tomt. Kanska kan man skaka bort en hel del jord innan den ska in på vinterförvaring - så gör jag med mina succulenter som står ute på sommaren, för annars får jag in massor av äckliga bebis-gråsuggor.
Detta tål att funderas på
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 21:07
CITAT (russin @ 02-10-2009, 21:39)

Hm, småkryp är lite äckligt få in men annars lät det faktiskt riktigt roligt. Det skulle bli väldigt vackert här med en jättestor änglatrumpet i mitten av min lilla tomt. Kanska kan man skaka bort en hel del jord innan den ska in på vinterförvaring - så gör jag med mina succulenter som står ute på sommaren, för annars får jag in massor av äckliga bebis-gråsuggor.
Detta tål att funderas på

hittade ingen bild på den som var bra, hittade dock en gammal bild efter första höstfrost
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1523905429/och visst är det snyggt att ha dom planterade så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.