lokatten
Hej,
Hoppas ni som kan det här med beskärning kan hjälpa mig!
Har en vacker gammal syrénhäck bestående av många långa men kala stammar (ca 3 meter hög). Längst upp blommar det och är grönt och fint. Hur föryngrar man en sådan häck utan att förstöra den?

Har även en schersmin som grannarna vill att jag beskär nu. Den är ca 3 meter hög och 2.5 meter bred. Jag vill inte bara kapa den rakt av. Räcker det att ta enstaka stammar nedifrån och gallra, tror ni?

Undrar också om beskärning av buskar och prydnadsträd kan ske på samma sätt som vid beskärning av äppelträd, dvs att man tar grenar som växer inåt, grenar som slår mot varann, tar bort vattenskott och döda grenar. Och när man klipper av en gren ska man kapa invid halskragen då och inte lämna stubbar?
Solstorm
Syrenen tar du av var tredje-var fjärde gren nere vid marken varje år några år i rad. Schersminen kan du göra nästan vad som helst med. Antingen klippa ner helt eller gallra ur grenar.
Bendtsen
För syren har jag fått tipset att ta av de allra tjockaste stammarna med ca 1/3-del. Min schersmin gjorde jag tyvärr samma sak med och nu ser den eländig ut. Bara en massa kraftigväxande skott som stuckit iväg.. Fick sedan reda på att när den gallras ur ska man ta av nere vid marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon