lemonie
30-09-2009, 20:10
Jag bara måste slå ett slag för märgärten `Alderman´! Sådde sent, tyckte jag, mot slutändan av maj men kunde börja skörda jättegoda ärter runt månadsskiftet juni-juli och ännu igår plockade jag en liter söta, goda små ärter från de 3 meter (jep, 3m!) höga plantorna som böjer sig ner från de för låga (endast 2m höga) stöden vi byggde. Och ännu blommar den! Då har alla andra odlare på området med odlingslotter där jag har mitt lilla trädgårdsland redan grävt upp/vänt ner sina vissnade ärtplantor för en månad sedan! Avkastningen från den här sorten är helt otrolig och ärterna håller bra att förvällas och frysas utan att bli mindre goda! En sort jag verkligen rekommenderar åt alla som har lite mer plats för ärtodlingen, för som sagt, det är ingen liten sort vi talar om! Jag är så imponerad av den här sorten!!!
Kram på er alla och ha en trevlig höst!
Christa
01-10-2009, 07:41
Ja det låter ju som en riktig stjärnärt! Var köpte du fröna? Är det alltså sådana där man endast äter ärterna och inte skidan?
Min favorit hittills är Sugar Bon som är en salladsärt där man äter hela skidan. I våras sådde jag dem dock lite för tidigt och då grodde de inte. Satte flera omgångar och fick till slut kanske hälften av det antal plantor som jag försökt få.
Hur varmt var det ute när dina ärter grodde?
Åsa, mälardalen zon 2
01-10-2009, 07:47
Runåbergs säljer Alderman (syn. Tall Telephone), sorten introducerades 1891.
Det är ärtorna man äter inte baljorna och märgärter kräver varmare jord än sockerärt. För sockerärt kan det räcka med +5 i marken medans det bör vara närmare +10 för märgärter.
verdeverde
23-10-2009, 15:23
Sånda här tips är ju precis sånt som är roligt....blir sugen att odla den där Alderman
Häls Verdeverde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.