Sussie F-Flower
30-09-2009, 21:56
Är i panikbehov av snabb hjälp/råd/tips då jag för närvarande har -2 grader just NU, och Cannorna ute.
Undrar om dom kommer att slå ut om jag klipper ner dom och sätter dom i vas...???
Någon som provat?
Tacksam för ALLA tips!
det går ju att köpa cannablommor som snittblommor (svindyra), så varför inte.
Sussie F-Flower
30-09-2009, 22:07
CITAT (MariaS @ 30-09-2009, 22:57)

det går ju att köpa cannablommor som snittblommor (svindyra), så varför inte.
Tack Maria!
Oj! Kan man? Det har jag aldrig sett...
Iså fall så tror jag att jag provar och gör det...
Den ena knoppen ser ut så här. Dom andra har jag ingen bild på men dom är fortf gröna, ligger liksom kvar i bladet och har inte öppnat sig än. Tror du att dom fortsätter att slå ut ändå???
Jadå! I blomsteraffären har man dem faktiskt i blomsterkyl med +8, för att de INTE ska slå ut. BEhåll översta bladet så har du ett färdigt arrangemang.
Kom på förresten, cannan ska ha ett ganska rakt snitt, som tulpan ungefär och stå i kallt vatten.
Sussie F-Flower
30-09-2009, 22:51
Ja, nu är det gjort! Och så här blev det!
3 st blev nedklippta och står nu i vas. Den ena borde väl i alla fall slå ut då?
Rakt snitt, kallvatten men med
fler blad... (dumt?) efs jag "fick för mig" att om jag tar en riktigt hög stjälk så kanske det finns mer näring för knoppen att "ta av"...
Dom är ca mellan 70-90 cm höga.
Ska jag slå i en liten skvätt med flytande gödning kanske...? ca en tesked, max? Vasen rymmer ca en liter.
Tack för din hjälp Maria!
Om du skalar av de nedersta bladen, så slipper vattnet ruttna! Däremot kan du ta ett kryddmått bikarbonat (samma som snittgödning i påsen) och slå i vattnet.
Sussie F-Flower
30-09-2009, 23:16
CITAT (MariaS @ 30-09-2009, 23:59)

Om du skalar av de nedersta bladen, så slipper vattnet ruttna! Däremot kan du ta ett kryddmått bikarbonat (samma som snittgödning i påsen) och slå i vattnet.
Men inget blad har kontakt med vattnet. Jag har redan tagit bort de nedersta bladen.
(fast jag gick och tittade nu för säkerhets skull och den ena stjälken hade ett blad vars nedre del nuddade vattenytan, så jag har tagit bort det också nu då...

)
Du ser då allt också...!
Bikarbonat ska dom få imorgon. Nu måste jag gå i säng!
Tack så innerligt varmt för all hjälp!
Hej Sussie
Oh vilken fin planta. Canna har jag inte vågat mig på, men nog sneglat på sådana i plantbutiken. Den ska väl förvaras frostfritt, plus 8-12 grader ? Hur mycket vatten och ljus då under vintern ? Ingen "avhärdning" när man tar in den i rumsvärmen på hösten ? Och så skulle jag gärna se bild sen när den slagit ut, tack.
Hälsn Tepa
Jag tar helt enkelt bara in mina cannor och skakar av jorden, lägger dem i papperspåsar mörkt i källaren. Rötterna torkar sen in under vintern. I Februari delar jag de största knölarna och sätter sen alla i krukor med ny jord. VAttnar upp ordentligt varefter jag håller jorden lätt fuktig. Nu är det dags för extra belysning, så snart de börjar visa sig. Annars har de en förmåga att dra på sig löss illa kvickt.
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 09:44
jag sköter mina så här -
tar ut dom efter frostrisken, planterar dom antigen i marken eller i krukor. jag låter dom får bladen ute. dom vill ha mycket vatten och näring under sommaren! näring en gång i veckan. dom gillar också sol och värme.
dom blommar sedan i juni-sept. när frosten har nypet bladen. så gräver jag upp hela klumpen och förvara den med jord och allt svalt och mörkt (inget vatten på hela vintern så dom vissnar ner). har jag dom i kruka så tar jag in den och förvara dom i krukan i vinter även där torrt och svalt. det går också övervintra dom varmt men det är viktigt att dom torkar ut helt.
under våren så låter jag dom alltså vila tills jag tar ut dom, och som jag skrev ovan planterar dom i marken efter frosten är förbi eller planterar om i krukor och sätter ut direkt.
bor man kallt kan det dock vara en fördel att kultivera dom tidigare inne i ett varmt och ljust fönster.
Sussie F-Flower, kom ihåg att berätta sen hur det gick!
Slår knopparna ut??
*nyfiken*
Sussie F-Flower
04-10-2009, 09:56
CITAT (tepa @ 01-10-2009, 08:35)

Hej Sussie
Oh vilken fin planta. Canna har jag inte vågat mig på, men nog sneglat på sådana i plantbutiken. Den ska väl förvaras frostfritt, plus 8-12 grader ? Hur mycket vatten och ljus då under vintern ? Ingen "avhärdning" när man tar in den i rumsvärmen på hösten ? Och så skulle jag gärna se bild sen när den slagit ut, tack.
Hälsn Tepa
Tack!
Jag tar in dom och gör ungefär som med dahliorna. Bara om jag ser att knölarna börjar att skrumpna av torka så sprayar jag dom med lite vatten. Annars kan dom nog klara sig utan i mörka matkällaren,
Mina står fortf ute på altanen. Dom har inte frysit än... Jag väntar tills dess och sedan klipper jag ner dom och tar upp dom ur krukan för att torka. Sedan pillar bort jorden och så får dom torka till lite till innan jag bär ner dom till källaren.
Ingen avhärdning behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.