Full version: Cyklamen
Eivor
Fick en cyklamen med många blommor för ett tag sen. Blommorna vissnade så småningom, och de nya knopparna torkar bara bort. Har haft den i fönstret och vattnat ofta. Flyttade den till bordet bredvid fönstret i stället och gav mycket vatten, men då vissnade bladen....Hur kan jag rädda den? Om inte den går att få i blom igen, kan löken då ligga till ev nästa år, och kan man då "få igång" den igen?
Åsa, mälardalen zon 2
Cyklamen gillar när det är ljust och svalt, den gammeldags ouppvärmda salen passar bra till denna växt. Jorden ska hållas fuktig men ej dyngsur + man bör undvika att få vatten på knölen då får man lätt grånögel och liknande.

Här kan du hitta skötselråd till julens blommor (även cyklamen finns med i artikeln):

http://www.odla.nu/artiklar/skotselrad_jul...s_blommor.shtml
Majsan84
Detta är ytterligare en Cyklamen-fråga istället för ett svar. Hoppas att det går bra att jag sällar mig till denna rubrik istället för att starta en ny..?
Jag har en rosa minicyklamen på ganska exakt ett år.
Jag hade den stående i ett norrfönster, men bladen gulnade och den verkade ledsen. Ställde den då längre in i rummet, och genast blev den gladare.
Har haft blommor på den i flera omgångar, och just nu har den skjutit ca 6 långa (ovanligt långa den här gången) stänglar med knoppar på. Har på senare tid sett att jorden är ganska möglig. Hur råder man bot på detta? Tror inte att det har någon större betydelse, eftersom den verkar trivas, men det ser ju inte så trevligt ut.

wolkenkrabber
CITAT (Majsan84 @ 28-09-2004, 14:45)
Detta är ytterligare en Cyklamen-fråga istället för ett svar. Hoppas att det går bra att jag sällar mig till denna rubrik istället för att starta en ny..?
Jag har en rosa minicyklamen på ganska exakt ett år.
Jag hade den stående i ett norrfönster, men bladen gulnade och den verkade ledsen. Ställde den då längre in i rummet, och genast blev den gladare.
Har haft blommor på den i flera omgångar, och just nu har den skjutit ca 6 långa (ovanligt långa den här gången) stänglar med knoppar på. Har på senare tid sett att jorden är ganska möglig. Hur råder man bot på detta? Tror inte att det har någon större betydelse, eftersom den verkar trivas, men det ser ju inte så trevligt ut.

den är bra att skrapa / peta bort, vattna på fatet så blir det ingen mögel eller iallafall mindre
Majsan84
Fatet? Vilket fat? Är det en blomster-term eller menar du ett tefat, för jag har den i en blomkruka... unsure.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon