MimE
Jag bor på nordöstra delen av Hisingen (Göteborg) och har hittills trott att jag bor i zon 3. Men efter att ha studerat kartorna här lite närmare så lutar jag mer åt zon 2. Stämmer det?

Fram till nu har jag oftast köpt plantor och buskar som ska vara härdiga till zon 4 för att vara på den säkra sidan men det vore kul att kunna pröva något mer "exotiskt" biggrin.gif ibland.

/Mimmi
Ina
Det stämmer nog att det är zon 2 där du bor. Sen kan växtförhållandena det variera rätt mycket inom en zon beroende på hur tomten är belägen, om det är blåsigt eller lä, jordmån...osv...
Så om du vill prova något lite mindre härdigt så tycker jag att du skall göra det! Fast du kanske inte skall börja med det dyraste du hittar... wink.gif smile.gif
Ewa L
Jag bor enligt kartan i gränslandet mellan zon 3 och 4, men anser att micro-klimatet på själva tomten är zon 2.
Dessutom har jag åtskilliga zon 1 plantor. Men som Ina skrev, börja med något billigare. tongue.gif
Gossen Ruda
Sen får man tänka på att växtzonerna är framtagna för fruktträd. Perenner har helt andra förutsättningar. Där är det viktigare med vinterfuktigheten och hur djupt tjälen går t.ex. En annan osäkerhet är att en del säkert zonar ner för att vara på den säkra sidan medans andra zonar upp för att kunna sälja mer. Jag instämmer i att prova.
Hannele
Vi har köpt en hel del zon 1-växter, vi planterar dem skyddat och väldränerat.
Vi kan ha 14 dagars skillnad på blomning på samma växt i vår lilla trädgård,
beroende var på tomten de växer... vi har minst 2 zoner på 800 kvm.

I Göteborg på fem mils avstånd finns det 4 zoner:
Kungsbacka zon 1, Hisingen zon 2, innåt landet zon 3, Landvetter, Borås zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon