Har nu grävt upp ett stort land där jag tänker plantera mina Perenner jag samlat i hop i sommar,nu har det ju blivit kallt och en del frostnätter men det kan väl inte vara ett hinder för att plantera ner mina perener ?ska man i så fall täcka dom i vinter med granris för att skydda dom ?och visst kan man gödsla dom nu i höst?
KarinSKARA
01-10-2009, 09:09
Inga problem att gräva ner dem
MEN
Kolla dem lite i vinter så de inte "fryser upp"
Täcka behöver du inte, OM det inte är ömtåliga saker som normalt behöver det
INGEN gödning så här sent på hösten, de skall vila nu inte växa
Karin //
Aqvakul
01-10-2009, 09:12
Räfsa över lite löv, så får maskarna lite att äta och jorden blir lucker och fin till våren.
lokatten
01-10-2009, 09:13
Jag har lärt mig att man inte ska gödsla någonting alls på hösten, bara på våren. (Går en ekologisk odlingskurs). Anledningen är att perenner, buskar och träd går in i en viloperiod på hösten och då ska inte mer näring tillföras, annars kan de börja växa på hösten och klarar då vintern sämre. Den tillförda näringen kan dessutom läcka ut i grundvattnet eftersom växterna inte tillgodogör sig den lika bra som på våren. Perenner ska alltså bara gödslas en gång per år och det är på våren med t ex kogödsel, och sen inte mer än så.
Jag anade att det inte skulle gödslas för än till våren,får nog täcka småplantornasom jag såt i år som ska blomma nästa år, vi bor precis vid sjön och här kan blåsa fruktansvärt kallt och hårt på vintern.Har lite problem med att få ihop löv då vi inte har några träd kvar på tomten sen bygget,men lite al och asplöv ska jag väl kunna raffsa ihop runt i kanterna här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.