Full version: Handsprit !
Motti
Var på Apoteket för tre veckor sedan och frågade efter handsprit men nej den var slut !var och frågade igen i tisdags fortfarande ingen handsprit !alltså har de inte fått fram någon handsprit på tre veckor !är det likadant överallt ?Fick erbjudande i min Hotmaile om att köpa handsprit från Kanada blink.gif den här influensan har tydligen satt skräck i många .Annledningen till att jag ville ha det var för mitt lilla barnbarn skull han är bara tre veckor knappt och jag ville skydda honom mot bacciller när han är här.
Stingray
Mystiskt confused.gif
Här i Lidköping finns det handsprit både på Apoteket och i vanliga mataffärer.
Piccante
Eko (tidigare Ekohallen) som finns på en del orter sålde 2 pumpflaskor för 99Kr.
Chamomille
Det går lika bra med tvål och vatten. Viruset överlever inte i tvål smile.gif
Malin_MeL
Här finns i varenda affär. tillochmed Claes Ohlsson hade igår smile.gif
Alla mataffärerna har pallar överallt. Men på apoteket är det ju slut, konstigt att de inte säger på nyheterna att det finns i varenda annan affär
Rose
CITAT (Chamomille @ 01-10-2009, 12:08) *
Fast det är ju inte alltid man har tillgång till det wink.gif
Ralf
http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfl...ticle5757419.ab

CITAT
tvål och vatten fungerar precis lika bra som handsprit för att skydda sig mot det nya viruset.
– Enligt de studier jag tittat på är de likvärdiga, de uppnår samma effekt, säger Maria Brytting, chefsmikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet.
Grå
CITAT (Chamomille @ 01-10-2009, 12:08) *

yes.gif
Solstorm
Jag har trott att man ska tvätta sig ren med tvål och vatten och ev ta sprit efteråt om man ska pilla i sår eller något där man ska vara extra ren. På resa kan det ju käckt att ha handsprit med sig. Det jag tycker är konstigt är att man ibland ser handspriten stå vid sidan av tvålen och att en del struntar i tvål och vatten och tar bara handsprit.

Har de kvar döda bakterier och "död skit" på händerna då eftersom de inte sköljer bort det? g.gif Känns som detta inlägget skulle passa bättre i tråden Jag undrar.
Motti
Här på lassarettet i Nässjö har de satt upp en affich där det står att personalen inte tar i hand på grund av smittorisken (influensan) ,men min läkare tog mig i hand ändå ,han sa att han tvättar sig med handsprit efter varje passient,då undrar man ju varför inte läkare och sköterskor nöjer sig med tvål confused.gif det måste ju vara lindrigare för händerna ?Skönt att få veta att det duger lika bra med tvål och vatten rolleyes.gif Också bra att få veta att man kan köpa handsprit i vanliga affärer !det hade jag inte en aning om.Men varför har Apoteket slut på det ?det kan man ju undra och varför kan inte de upplysa oss om att det finns att få tag på i vanliga affärer som Ekohallen och matvarubutiker ?När det gäller smittspridningen så är ju handhygienen väldigt viktig.Ja i brist på annat man får väl ta fram Vodka flaskan och ställa på tvättstället det skulle nog uppskattas av många giggle.gif
Peztis
Jamen frågan är ju vad man vill uppnå.
"Död skit" är inte farlig.

Det ultimata är att först tvätta händerna med tvål och vatten för att sedan smörja in sig med handsprit.

Att endast använda handsprit är bättre än att inte tvätta händerna alls så därfär är det ju bra att ha i handväskan eller i bilen.

Sedan beror det ju alldeles på i vilken miljö man befinner sig. I vanliga hemmet behöver man ju knappast vardagligen använda handsprit men det kan ju vara lämpligt när någon i familjen är sjuk.
Det stod i Apotekets tidning att förskolor som använder handsprit har fått ned antalet förkylningar osv markant. Det tjänar vi ju alla på.
Grå
Ursäkta att jag gör det här inlägget här, men jag måste får skriva det någonstans:

Fy fan vad jag är trött på Ank- och svininfluensahysterin. Jag lovar härmed mig själv att jag aldrig mer ska läsa en artikel eller öppna en tråd som handlar om blonda ankor, grisar, influensor, vaccin, pandemier och/eller handsprit. Om någon kommer att starta diskussionen irl kommer jag att lämna rummet.

Tack för att jag fick spy lite galla, ha en fortsatt trevlig diskussion.
*Stintan*
CITAT (Grå @ 01-10-2009, 13:36) *
Ursäkta att jag gör det här inlägget här, men jag måste får skriva det någonstans:

Fy fan vad jag är trött på Ank- och svininfluensahysterin. Jag lovar härmed mig själv att jag aldrig mer ska läsa en artikel eller öppna en tråd som handlar om blonda ankor, grisar, influensor, vaccin, pandemier och/eller handsprit. Om någon kommer att starta diskussionen irl kommer jag att lämna rummet.

rotfl.gif
Ralf

Ere ok med Euro?

CITAT (Jonas Gardell i dagens AB)
– Jag är både hypokondriker och konspirationsteoretiker, så det här med svininfluensan är guld för mig!
Red Top

MariaS
Jag inflikar bara lite snabbt då, att om man tvättar sig ofta med tvål och vatten så torkar det snabbt ur huden, vilket kan ge torrsprickor. Därför använder man helst handspriten inom sjukvården, då den återfuktar huden istället.

Privat är det nog ingen som tvättar händerna så ofta som man gör inom sjukvården, varför tvål och vatten är fullt tillräckligt.

Däremot kan jag säga, att jag själv alltid har en flaska handsprit med mig på resor. Det är inte alltid det finns tvål på de offentliga faciliteterna och då kommer handspriten väl till nytta i stället.
elvisjö
Jag var och åt lunch ute på restaurang idag (Buffe)
En sak som slog mig var att ingen gick och tvättade händerna före.
andersen
CITAT (elvisjö @ 01-10-2009, 16:23) *
Jag var och åt lunch ute på restaurang idag (Buffe)
En sak som slog mig var att ingen gick och tvättade händerna före.

För att inte tala om när folk går på McDonald's och där äter dom med fingrarna som verktyg.
Motti
Jag har normalt inte bacill skräck men eftersom jag har infektionsastma så är jag extra försiktig i dessa tider med att tvätta händerna,särskillt när jag nu varit på lassarettets provmotagning flera gånger där det sitter en hel del sjuka människor och hostar, sen på grund av mitt tre veckor gammla barnbarn .Att vara överdrivet rädd för smuts och bacieller kan göra en ännu mer känslig och sänka motståndskrafften,lagom är bäst rolleyes.gif
Monaxe
CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:15) *
Jag inflikar bara lite snabbt då, att om man tvättar sig ofta med tvål och vatten så torkar det snabbt ur huden, vilket kan ge torrsprickor. Därför använder man helst handspriten inom sjukvården, då den återfuktar huden istället.

Privat är det nog ingen som tvättar händerna så ofta som man gör inom sjukvården, varför tvål och vatten är fullt tillräckligt.

Däremot kan jag säga, att jag själv alltid har en flaska handsprit med mig på resor. Det är inte alltid det finns tvål på de offentliga faciliteterna och då kommer handspriten väl till nytta i stället.

Tack för kloka ord Maria!

Tänkte precis skriva ner ungfär detsamma, handsprit är nödvändigt för oss i vården,skulle vi bara använda tvål och vatten var våra händer snart förstörda. Handspriten är betydligt skonsammare.

Dock blir jag lite trött på denna hysteri med handsprit ute bland allmänheten! Har folk glömt av att tvätta händerna? En vanlig noggran handtvätt räcker mycket långt, även i influensatider. hosta och nys i armvecket, undvik närkontakt med uppenbart smittade osv osv. Sund bondförnuft!

Sitter i telefonrådgivning dagligen, de flesta människor är snart sagt panikslagna över denna influensa H1N1, och inte sjutton gör dagspressen det enklare för oss...

PS vi är många som har både infektionsutlöst och vanlig astma, många av oss jobbar till och med influensasmittade...
Blomstertanten
Ingen verkar ha tänkt på brandrisken !
Speciellt farligt är det att lagra så mycket handsprit som affärer , apotek och andra gör.
På de lokala nyheterna här om dagen berättades om en kvinna som precis spritat händerna och fick statisk elektricitet från diskbänken varvid spriten på händerna antändes.
diva&hero
Jag har alltid handsprit i handväskan. Min omgivning har påpekat att jag överdriver, men jag jobbar inom vården och där får man se hur snuskiga många faktiskt är. sick.gif
Offentliga toaletter, handtag... Äckligt!! Spritar alltid efter toalettbesök på såna ställen. Dock inte hos kompisar och så, deras "skit" får man väl ta. giggle.gif
Fick en kommentar när vi var på väg på en kryssnig, efter toabesök på bussen så spritade jag händerna(fanns varken vatten eller tvål). Då sa en : Du har väl inte torkat dig med händerna? Nej inte jag, men kanske nån innan mig. Typ en karl kanske, hur gjorde han ,siktade med händerna bakom sig...?
Nauti
Det handlar ju om ett virus, påverkas ens virus av handsprit och tvål?
*Stintan*
Jag vet inte ens vad handsprit är och tror inte att jag har något behov av det heller. blush.gif
Gita
CITAT (andersen @ 01-10-2009, 16:39) *
För att inte tala om när folk går på McDonald's och där äter dom med fingrarna som verktyg.

Och överlever gör dom också!
Gita
Piccante
CITAT (Nauti @ 01-10-2009, 18:32) *
Det handlar ju om ett virus, påverkas ens virus av handsprit och tvål?

Handsprit 70% alkohol funkar på virus, tvål är jag tveksam till.
Red Top
CITAT (Markus_H @ 01-10-2009, 20:38) *
Handsprit 70% alkohol funkar på virus, tvål är jag tveksam till.

Tvål och vatten räcker i alla lägen.

Det här citatet är från Smittskyddsinstitutets (SMI) hemsida.

"De råd SMI ger för att hindra spridning av influensavirus; stanna hemma vid sjukdom och var noga med handhygienen; är högaktuella även för att motverka spridning av norovirus. Man är dock inte lika säker på att enbart handsprit räcker för att eliminera norovirus, men däremot att handtvätt med tvål och vatten anses rätt i alla lägen.

/Kjell-Olof Hedlund, Kunskapscentrum för mikrobiologisk beredskap"

*norovirus=vinterkräksjukevirus
Bettis
Jag har handsprit i bilen, anväder det när jag har kört apportering med änder, fasaner mm med hundarna då tycker jag det är lite läskigt när man har "tallat" en del på fåglarna och likaså när jag lägger blodspår till hundarna, jag blir ofta lite slabbig om händerna då är det skönt att ta till det, man har ju ingen tvål i skogen giggle.gif
Meriona
Alcogel har jag alltid hemma, inte vill jag smitta små husdjuren när vi är förkylda inte, det kan vara förödande för dem. Men nu har hysterin över svininfluensan gjort att det är slut på apoteket, fy sjutton! ranting.gif
Hej igen
Alcogel blev jag ombedd att införskaffa när jag skrevs ut efters sjukhusvistelse i dec -08.
På sjukhuset fanns det överallt, hängde en flaska på varje säng, i varje toa, matsal osv osv

Tack vare det rådet har jag klarat mig ganska bra från infektioner.
Spritar händerna efter besök i offentliga lokaler ... matvaru och andra butiker. ..
liten flaska alcogel i handskfacket i bilen och en i handväskan.

Alla som gästar oss får sprita händerna när de kommer in... pumpflaska står på hallbyrån.

Man ska inte underskatta eller förlöjliga användningen av handsprit ...
vi är många som har dåligt immunförsvar och kan råka väldigt illa ut eller rent av stryka med
om vi smittas med influensa - eller kräkvirus.

Det är mycket enklare att be alla gäster sprita händerna, än att be dem gå till toaletten och tvätta händerna med tvål o vatten.

Huggorm
Jag hade svininfluensan vecka 38, och jag kan lugna er med att den var lindrigare än de flesta influensor. Relativt långvarig, men i övrigt lindrig. Inte verkar den vara extremt smittsam heller
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 01-10-2009, 22:35) *
Jag hade svininfluensan vecka 38, och jag kan lugna er med att den var lindrigare än de flesta influensor. Relativt långvarig, men i övrigt lindrig. Inte verkar den vara extremt smittsam heller

Hur vet du att det var svinvarianten? Den tycks vara lite svår att diagnostisera utan labkoll.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2009, 08:25) *
Hur vet du att det var svinvarianten? Den tycks vara lite svår att diagnostisera utan labkoll.

Därför att jag läste att ingen annan influensa hade tagit sig hit. Ingen garanti förstås, men symptomen stämde också perfekt mot ett fall jag läste om någonstans
Skruttis
CITAT (Huggorm @ 01-10-2009, 22:35) *

Tyvärr så finns det inget som helst lugnande i de orden. no.gif
Just du hade tur som kom undan lindrigt men det finns många andra som drabbas ganska hårt och blir riktigt sjuka.
JRo
Dödligheten i den här influensan är lägre än de vanliga influensorna som kommer varje år. Skillnaden är att denna är mer smittsam och att de som drabbas hårdast inte är de gamla, sjuka och småbarn, utan de som blir mest sjuka är de mellan 20 och 40 år.
Eftersom den är mer smittsam så kan den potentiellt döda fler än en vanlig influensa eftersom så många fler blir smittade.
skogstroll
CITAT (JRo @ 02-10-2009, 14:22) *
Eftersom den är mer smittsam så kan den potentiellt döda fler än en vanlig influensa eftersom så många fler blir smittade.

det var nog det vettigaste jag har hört i all denna gris-hysteri tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon