seeul8r
01-10-2009, 14:20
Som förstagångare att göra äppelmos så e jag lite lost... =)
Är på jakt efter en mosvagga, fick tips av mamma, men vart kan man köpa dom? Coop Forum, Ica Maxi, Åhlens, Claes Olsson har inga...
Finns det andra alternativ om man inte vill köpa en maskin??
Tacksam för lite hjälp.... =)
Jag tycker annars att det fungerar väl så bra att skal och skiva äpplena direkt i grytan. Bara man strö på lite citronsyra, så blir de inte oxiderade. Sedan strör man på socker, och ställer grytan i kylen över natten. Då saftar sig äpplena så mycket att man inte behöver tillsätta något vatten när man kokar.
Malin_MeL
01-10-2009, 15:22
jag gjorde mos igår.
jag skalade och urkärnade äpplen, hällde på 2 dl vatten, kokade tills det var mos och en konsistens jag ville ha. hällde på 1,5 dl socker och ett kryddmått askorbinsyra. det blev en liter mos
den blev väldigt god, men jag har aldrig gjort detta förr så jag har ingen aning om hur den kommer att hålla? Nu gjorde jag ju inte så mycket så den kan ju stå i kylen.
varför vill man inte tillsätta vatten när man kokar? är det för hållbarheten, eller smakens skull?
Åsa, mälardalen zon 2
01-10-2009, 15:57
Jag brukar bara skala, kärna ur och slänga ner grova äppelbitar + jag pressar citron över, till en stor gryta tar jag bara någon dl vatten och sedan kokar jag så det blir mosigt ev. bitar mosar jag sönder med potatisstöten. Jag smakar innan jag sötar moset ibland behöver man knappt söta alls eftersom äpplena är söta. Jag låter ev. socker lösa upp sig i det varma moset och sedan fryser jag in portionsförpackningar.
Lättsockrat eller inte sockrat mos har kort hållbarhet därför bör man frysa.
(om man har päron kan man blanda äpplen och päron så får man päppelmos)
gronaanna12
24-10-2009, 10:30
hej
prova på någon loppis typ myrorna eller kyrkans loppisar
gronaanna12jag är själv på jakt efter en vagga jag har två redskap som man pressar med (jag vet inte vad det heter)
Hans i Värmland
24-10-2009, 17:59
Man kan också använda ett vanligt durkslag om hålen är bra och hälla upp de sönderkokta äpplena i durkslaget,röra runt med en träslev tills allt mos är borta. Släng skalrester och värm moset med socker och citron och konserveringsmedel ocg häll upp i väl rengjorda burkar ---eller utan konserveringsmedel och frys ner moset i plastlådor eller liknande.
När man kokar äpplena bör man ha bottenskyla av vatten.
Jan Lindgren
25-10-2009, 12:50
Hej!
Blanda äpplena med 25% rosenkvitten så blir det ännu godare.
MVH
Jan Lindgren
Jag tror att den stora nyttan av en mosvagga är att då behöver man inte ta bort skal och kärnhus så extremt noga. Det som är kvar av dem, fastnar i silen. Detta är praktiskt om man har enorma mängder äpplen som ska kokas, det är omöjligt att orka skala och rensa dem så noga. Men bara med 10-20-30 liter äpplen orkar man ju faktiskt skala och kärna ur. Helst med sällskap, det går fort om man är några stycken och pratar strunt samtidigt!!! :-)
Har man skalat och kärnat ur noga, räcker det med att koka klyftor och eventuellt mosa med potatisstöt efteråt. Personligen så tycker jag mera om äppelmos som har stora klumpar kvar, lite konsistens.
Använder man syltsocker, håller moset länge, för det innehåller konserveringsmedel.
Kristin i Kålltorp
31-10-2009, 11:54
Enkelt och gott mos om man har en assistent!
Jag har en passertillsats till min köksassistent. Jag bara delar varje äpple i 4 delar. Lägger delarna i en långpanna och när den är rågad lägger jag smörpapper över och in i ugnen (100 gr) tills äpplena är mjuka. Kör alla äpplena genom passertillsatsen och ut kommer färdigt äpplemos med mycket smak i. Kärnor, skal och andra delar separeras och kommer ut på annat ställe i tillsatsen.
Jag har ingen möjlighet att förvara moset i frysen så jag tillsätter socker, askorbinsyra (för att moset ska behålla sin ljusa färg) och natriumbensoat (för konservering), kokar upp och häller sedan moset i glasburkar och förvarar det i skafferiet. Det håller sig fram till nästa äpplesäsong.
Receptet finns i Moderna Stora Kokboken, 1974, Wezäta Förlag.
Lycka till!
Hälsningar Kristin
Malin_MeL
31-10-2009, 15:47
Jag har fått lära mig att undvika att använda natriumbensoat och askorbinsyra ihop för att de reagerar med varandra under värme och bildar bensen, som är cancerframkallande.
Jag har absolut inga belägg för att detta är sant, bara sånt jag blivit varnad för. Nån annan som hört nåt om detta?
Chamomille
31-10-2009, 15:52
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-10-2009, 15:57)

....så får man päppelmos....
CITAT (Malin_MeL @ 31-10-2009, 16:47)

Jag har fått lära mig att undvika att använda natriumbensoat och askorbinsyra ihop för att de reagerar med varandra under värme och bildar bensen, som är cancerframkallande.
Jag har absolut inga belägg för att detta är sant, bara sånt jag blivit varnad för. Nån annan som hört nåt om detta?
Vill man bara hindra oxidation kan man lika gärna använda citronsyra. När livsmedelsverket undersökte bensenhalterna så var de låga:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-pr...-sylt-och-saft/
Malin_MeL
01-11-2009, 00:11
CITAT (KURT @ 31-10-2009, 17:27)

Vill man bara hindra oxidation kan man lika gärna använda citronsyra. När livsmedelsverket undersökte bensenhalterna så var de låga:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-pr...-sylt-och-saft/I den artikeln stod det ju C-vitamin och natriumbensoat. så då borde ju det vara samma sak för just bensen-halten om man använder citronsyra istället.
Men som du skrev så var det ju väldigt låga halter uppmätt. Man äter säkert farligare saker än så utan att bry sig faktiskt.
CITAT (Malin_MeL @ 01-11-2009, 01:11)

I den artikeln stod det ju C-vitamin och natriumbensoat. så då borde ju det vara samma sak för just bensen-halten om man använder citronsyra istället.
Men som du skrev så var det ju väldigt låga halter uppmätt. Man äter säkert farligare saker än så utan att bry sig faktiskt.
Bensen kan bildas genom en metallkatalyserad reaktion som involverar delsteg med radikaler. Därför blir det mycket mindre bensen från bensoat, om askorbinsyran byts ut mot citronsyra . Askorbinsyran kan reducera Cu(II) till Cu(I), som i sin tur kan fungera som katalysator för omvandlingen av bensoat till bensen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.