Järfälla
Ursäkta urdålig bild. Hoppas någon ändå känner igen den.

Ca 50-70 cm hög. Fröställningen är just nu en grön rund boll, med små korta piggar/utbuktningar i ljusare grönvit, inte stickiga.

Ev ev vintergrön sägs det också... Därav trodde jag det var en buske - men hittar den inte i böcker och på nätet - så det är nog kanske en perenn??

Och sprider sig i måttlig takt.

Några tips??
Alexander-VG-zon3
det är en murgröna.
Järfälla
Njae. Bladen är ovala med spets, som ett körsbärsblad ungefär. Det blir ju murgrönans också med tiden. Men fröställning(frukt?) är en homogen boll, med små "knubbiga" piggar. Absolut inga stänglar/stjälkar. Inte en flera små knoppar i flock, alltså.

Hm?

Monica B
Kan du inte försöka ta en närbild på fröställningarna och bladen. Håller med att det inte direkt ser ut som murgröna. Men vore fint med en närbild.
Nauti
Jag tyckte det såg ut litet som murgröna, det hade nog varit min gissning också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Järfälla @ 01-10-2009, 16:12) *
Njae. Bladen är ovala med spets, som ett körsbärsblad ungefär. Det blir ju murgrönans också med tiden. Men fröställning(frukt?) är en homogen boll, med små "knubbiga" piggar. Absolut inga stänglar/stjälkar. Inte en flera små knoppar i flock, alltså.

Hm?

det är en murgröna med adulta skott/blad.

http://www.botanik.uni-karlsruhe.de/garten...BotKA%20S12.jpg

Aqvakul
Jag är nästan säker på murgröna - men en bättre bild skulle inte skada...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Järfälla @ 01-10-2009, 16:12) *
Men fröställning(frukt?) är en homogen boll, med små "knubbiga" piggar. Absolut inga stänglar/stjälkar. Inte en flera små knoppar i flock, alltså.

Hm?

angående knoppar/blomningen så blommar murgröna på sensommaren-hösten dvs det du såg nu var kanske knoppar som inte slagit ut än. dvs bollar med små knubbiga piggar.

så här ser ''fröna ut''

http://www.floralimages.co.uk/images/hedera_helix_87a.jpg

Boxer
Det är murgröna HELT SÄKERT
Monica B
Inte växer min murgröna som en buske. Murgröna är ju en klätterväxt, en klätterväxt som jag nästan dagligen för ett krig mot. Krypande lianer som gör sitt bästa för att sno in och "kväva" delar av min trädgård. Jag säger inte så mycket när den klättrar i träd, då är den ganska dekorativ, men när den kryper utefter marken då vill jag inte ha den. Dessutom tycker jag att den luktar illa, den drar till sig stora mängder med flugor och andra flygande insekter och vid blomningstiden så är det som att man har ett enda stort surrande grönt moln.
Jag har ärvt en jättelik murgröna som klättrar bl a i en Prunus som står vid min grind och varje gång man skall gå in i trädgården passerar man den. Den slingrar sig också utefter marken och håller jag inte efter regelbundet så skulle den täcka halva min trädgård i ett nafs.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Monica B @ 01-10-2009, 22:56) *
Inte växer min murgröna som en buske. Murgröna är ju en klätterväxt, en klätterväxt som jag nästan dagligen för ett krig mot. Krypande lianer som gör sitt bästa för att sno in och "kväva" delar av min trädgård. Jag säger inte så mycket när den klättrar i träd, då är den ganska dekorativ, men när den kryper utefter marken då vill jag inte ha den. Dessutom tycker jag att den luktar illa, den drar till sig stora mängder med flugor och andra flygande insekter och vid blomningstiden så är det som att man har ett enda stort surrande grönt moln.
Jag har ärvt en jättelik murgröna som klättrar bl a i en Prunus som står vid min grind och varje gång man skall gå in i trädgården passerar man den. Den slingrar sig också utefter marken och håller jag inte efter regelbundet så skulle den täcka halva min trädgård i ett nafs.

juvenila skott av murgröna är klängande/klättrande. och har det vi är typiskt för murgröna i bladform. adulta skott av murgröna har hela blad med en spets och dessa skott klättrar inte utan växer upprätt och blommar med bollar.

i handeln finns det nåt som heter busk murgröna och dessa är förökade från adulta skott. denna ''busk''murgröna växer alltså som en upprätt buske.
Järfälla
Ok, jag ska kolla igen på bollarna och försöka få kameran att ladda över bilder. Tar det imorgon.

Hittade dock en annan bild, även om inte den heller var inzoomad/närbild.

Jag vet att murgrönans blad byter karaktär (form) när den "klättrat färdigt" och istället börjar sträcka sig ut efter ljus. Jag har bara sett detta högre upp, på längre avstånd, på gigantiska träd eller ruinväggar. Om den som här är på marken så blir den givetvis mer "busklik" då grenarna söker sig rätt upp. Lustigt...

Så jag tror ni har rätt i att det måste vara murgröna.
Nauti
CITAT (Monica B @ 01-10-2009, 22:56) *
Det finns massor av varianter av murgröna. Det finns extra snabbväxande murgrönor utan klätterötter, det finns marktäckande murgrönor, det finns många olika sorter med helt olika egenskaper som man normalt inte assoicerar murgröna med. Så det kunde ha varit konstigare än så tongue.gif
Monica B
Jodå flaxss, jag vet att adulta skott är annorlunda än juvenila. Som jag sade så har jag en jättestor murgröna som är säkert 15 år gammal här hemma så att det är skillnad på bladformen det vet jag.
Däremot har jag dock aldrig hört talas om "buskmurgröna" men det är kanske för att jag aldrig tänkt inhandla murgröna eftersom jag redan har en jätte som jag krigar med.

[attachment=42697:DSCF7192.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Järfälla @ 01-10-2009, 23:16) *
Så jag tror ni har rätt i att det måste vara murgröna.

100% säker på murgröna tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monica B @ 02-10-2009, 09:08) *
Jodå flaxss, jag vet att adulta skott är annorlunda än juvenila. Som jag sade så har jag en jättestor murgröna som är säkert 15 år gammal här hemma så att det är skillnad på bladformen det vet jag.
Däremot har jag dock aldrig hört talas om "buskmurgröna" men det är kanske för att jag aldrig tänkt inhandla murgröna eftersom jag redan har en jätte som jag krigar med.

[attachment=42697:DSCF7192.JPG]

så här står det på skud

Hedera Buskformiga Gruppen
buskmurgröna

Namn baserat på Hedera Arborescent Group, Hop 2001 och Hoffman & al. 2005b
Synonymer och övriga botaniska namn
Hedera helix var. arborescens Loudon [inkluderad]
Svenska namn
buskmurgröna – Namnet överfört från sorten H. helix 'Arborescens' och betecknar nu buskformiga sorter av flera arter
Egenskaper
Buskformiga sorter representerande adulta, fertila kloner av Hedera colchica, helix och hibernica.
Livsform: buske
Användning: rumsväxt, prydnad ute
Utbredning: kulturursprung

googlar du på Hedera ''arborescens'' eller nåt likande som Hedera helix ''arborescens'' så hittar du bilder på hur dom ser ut.

själv har jag en annan form som heter Hedera helix ''erecta''

Bild på min Erecta murgröna
Monica B
Flaxss, har försökt titta på din bild men den vill inte ladda in (inga bilder laddas in när jag klickar på din länk).
Hur som, jag har ivarje fall fått lära mig något nytt, att det finns buskmurgröna också. Jag gör dock mitt absolut bästa att ta livet av den jag har för jag vill egentligen inte ha den. Tycker både att dom luktar illa och att dom drar åt sig alldeles för mycket flugor och andra flygfän.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon