Full version: Gummiträd
Siri
Hej
Har ett gummiträd som blivit lite tråkigt. Inga blad på den nedre delen. Nu skulle jag vilja föryngra den här plantan, börja om så att säga.Ska jag ta ett skott? Hur göra?

Vänligen
Siri
yla
det går att klippa ner kraftigt o du kan antingen stoppa ner det du klipper av i jorden eller testa med att sätta dom i vatten
dom brukar vara lätta att få fason på bara man håller efter dom
annars drar dom lätt iväg o blir tråkiga
Ina
Jag brukar göra precis som oldwolfie beskriver! Klippa ner och sätta sticklingarna direkt i krukan bredvid moderplantan! Det funkar jättebra flera gånger, men så småningom kan det vara bra att förnya helt och hållet och ge sticklingarna en kruka med ny jord och göra sej av med en gamla krukan. Ibland planterar jag om i större kruka i samband med att jag fixar sticklingar. Sticklingarna brukar få torka en dag eller två innan jag sätter ner dem i jord.

Min mamma å andra sidan har rotat sina stcklingar i vatten innan hon planterar dem och det har också gått jättebra så det verkar som om det är en fråga om tycke och smak hur man gör.
Siri
Tack, nu vet jag precis! biggrin.gif

Vänligen
Siri
Cilla
Jag har haft en gummiplanta från 1970-talet som jag föryngrat genom sticklingar. På senare år har jag låtit några förveda sig så att de ser ut som stamträd, medan andra brevid i den stora krukan får vara buskar.
Eva St
Låter spännande har ni ingen bild på Gummiträdet
Eva St
Ina
Fin bild på en rödspräcklig variant!

Det finns gröna, spräckliga och helröda varianter - dom är fina alla tre modellerna!!
Ina rolleyes.gif
Eva St
Tack för titten den såg ju klart intressant ut. Är de svårskötta? Var får ni tag i dem jag har inte sett dessa ute i handeln
Eva St
Eva i Skåne
Jag tror det är en sån som mest sprides genom sticklingar från vän till vän.
kryddan
Ja, de är svåra att få tag på i handeln, tyvärr sad.gif . Jag hade flera plantor som dessvärre kolade vippen under en kall flyttning - och har inte lyckats få fatt i någon stickling sedan dess. Jättesynd, för de växer så lätt och frodigt och kan bli riktiga träd om man häver i lite gödning då och då!

Och som sagt - det är enkelt att få dem att föröka sig - klipp av och stoppa i jord eller i vatten, det är mest en smaksak. Jag körde vatten eftersom jag tyckte det gick lite lättare att få dem att ta sig om de hade lite rottrådar innan de kom i jorden.
Thea
Angående det här med vatten eller jordförökning.. är de rötter som får komma fram i vatten mer känsliga än de som direkt får växa i jord? Det borde iallafall vara en omställning mindre för plantan att utveckla rötterna i jorden direkt..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon