|
Med anledning av svininfluensan påstods det att vi inte tvätta händerna i ett nyhetsreportage. Brukar du tvätta hela handen?? Gå in på toaletten o tvätta händerna som du brukar göra o kolla fundera på om du verkligen har tvättat hela handen. Jag frågade en kamarat om jag fick stå o titta på hennes handtvätt, o jag hon missade samma del som dom påpekade i nyheterna och som även jag missade. Svara ärligt nu!
FACIT: Det har visat sig att vi sällan tvättar våra t u m m a r! Hepp!
Blomstertanten
01-10-2009, 17:48
Missar nog oftast ! Men hädanefter kommer jag nog vara noggrannare
Aqvakul
01-10-2009, 17:50
Jag har blivit lite nogrannare sedan larmet om svininfluensan kom...
takstigen
01-10-2009, 17:51
Jag tvättar bara ytterst lite ute i fingertopparna för jag är rädd för vatten
sommarhumla
01-10-2009, 17:55
Jodå, jag tvättar ordentligt, ser till att jag även tvättar lite extra mellan fingrarna, är jag på jobbet så brukar jag även använda handsprit flera gånger under dagens lopp.
Jag tvättar händerna bara en gång om året eftersom jag inte vill slösa med en sådan viktig resurs som vatten och så måste man tänka på sina medmänniskor som inte har vatten.......
Jag har inte varit sjuk på 60 år!
*Stintan*
01-10-2009, 18:01
Jag tvättar absolut hela händerna. Hur gör man annars duttar med fingertopparna lite eller? Jag tvättar händerna t.om. oftast två gånger alltså tvålar in ordentligt två gånger med skölj mellan. Sitter nog i sedan gammalt då jag jobbat mycket med skitiga saker.
Platinum
01-10-2009, 18:13
Jag tvättar faktiskt händerna ganska noga, men hela handen njae...skall medges att jag inte använder nagelborste för att komma åt området under naglarna.
Tummarna tvättas noga de med, jag lyssnade väl ordentligt på min vårdbiträdeskurs
Eftersom jag har arbetat inom vården, tvättar jag allt HELA händerna och även en bit upp på armen.
Eftersom jag har arbetat inom vården, tvättar jag allt HELA händerna och även en bit upp på armen.
Red Top
01-10-2009, 18:59
CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 19:50)  Eftersom jag har arbetat inom vården, tvättar jag allt HELA händerna och även en bit upp på armen.
Eftersom jag har arbetat inom vården, tvättar jag allt HELA händerna och även en bit upp på armen. Så tvättar jag oxå, även om jag inte jobbat i vården. Däremot gör jag det inte två gånger på raken, som du.
Meriona
01-10-2009, 20:52
Hihi jag har koll på tumveck och annat, har vart inlagd tillräckligt för att se hur de gör...
Har ni testat efter att ni har läst detta, o kollat om ni tvättar tummarna?
blomkronan
01-10-2009, 21:02
Det är nog som man är lärd... har jag märkt!! Jag har alltid tvättat händerna noga... upp en bit på armen oxå... beroende på HUR skitig jag känner mig  Jag tjattar hela tiden på mina barn att man även torkar av handfatet VARJE gång man tvättar sig... det är visst svårare att få folk att göra! upptäckt samma sak på mina jobb jag haft! Man lämnar kvar sitt smuts i handfatet  Huua!!!
Det gör jag, gjorde det förmodligen också innan kursen för 20 år sedan. Snurrandet sitter i ryggmärgen. Jag är inte säker på hur man tvättar händerna utan att få med tummarna, får spana när andra tvättar händerna inser jag.
Jag tvättar hela händerna och upp på handleden flera gånger om dagen,tycker det är viktigt med god handhygien när man handskas med mat ,sen är man ju i trädgården och bökar i jorden en hel del.Tvättar mig alltid efter toabesök naturligtvis .
Sussie F-Flower
01-10-2009, 21:34
Skulle vara intressant att veta hur man tvättar "halva" händerna...? Skulle man då gnida in tvål bara på fingertopparna, eller...? Såg antagligen inte nyheterna den dagen, för DET har jag missat!
Huggorm
01-10-2009, 21:39
Som hantverkare är jag van vid att tvätta hela händerna, det märks liksom rätt tydligt om man missat någon del...
Här tvättas HELA händerna inkulsive tummar, och en bra bit upp på underarmarna, Stor vikt runt naglar och nagelband. Handsprit i ymmiga mängder efter handtvätten, ffa runt naglar och nagelbad och tummar, där det oftast missas. Spriten ska vara så ymmig att händerna får självtorka, alltså inget torkande av händerna efter spritning. Detta görs ett oräkneligt antal ggr/dag. Självfallet är ALLA ringar och klockor/armband avtagna! Påpekas bör dock att detta är en rutin vi har haft flera år, ända sedan multiresistenta bakterier blivit ett reellt problem inom sjukvården.
PÅ hemmaplan nöjer jag mig med handtvätt med hjälp av tvål och ev nagelborste om så skulle behövas. Tvål o vatten är som sagt tidigare underskattat i dessa influensatider
Ja hela handen med tvål / diskmedel varje gång beroende om jag är i köket eller på toaletten. Skall jag laga mat så kommer underarmen upp till armbågen med. Sitter i sedan min kockutbildning. Jobbar man med mat så blir det måååååånga handtvättar under en dag och det blir helt klart en vana. Ta en bit toalettpapper vik den dubbel och tryck din tumme i en stämpel färgs platta och sen tryck den mot pappret. Klarare uppfattning om hur viktigt det är att hålla god handhygien går nog inte att få.
Gossen Ruda
02-10-2009, 07:22
Tydligen var frågeställningen tummarnas ev tvättning, jo dom tvättar jag också. Sällan under naglarna dock. Är händerna väldig smutsiga kan jag skruva av dom och köra några varv i tvättmaskinen.  Använder aldrig tvättsprit trots att det satts ut flaskor på muggarna här på jobbet. Hysteri och bacillskräck har aldrig varit min melodi.
Blomstertanten
02-10-2009, 07:29
CITAT (blomkronan @ 01-10-2009, 22:02)  Det är nog som man är lärd... har jag märkt!! Jag har alltid tvättat händerna noga... upp en bit på armen oxå... beroende på HUR skitig jag känner mig  Jag tjattar hela tiden på mina barn att man även torkar av handfatet VARJE gång man tvättar sig... det är visst svårare att få folk att göra! upptäckt samma sak på mina jobb jag haft! Man lämnar kvar sitt smuts i handfatet  Huua!!! Det är inte bara smuts i handfatet folk lämnar efter sig ! Kanske tror de inte att de får lov att använda toaborsten Gissa om det är lätt att få bort när skiten suttit intorkad i toan en hel helg
Meriona
02-10-2009, 11:27
Usch blä blomstertanten.... Vicka äcklosar du har hos dig....
Ja, det gör jag faktiskt! Jag var tvungen att tänka efter sen jag läste din fråga Ralf, gick tom in i badrummet för att testa och jo då, jag tvättar tummarna också.......tom ända upp på armarna  . Och det har inte ett dugg med yrke att göra. Det går med automatik
Myosotis
03-10-2009, 19:00
Ja, jag tvättar tummarna också. (Förutom just nu för jag har plåster på båda tummar och båda pekfingrar  större delen av dagen - brukar dock byta plåster, särskilt när det sitter hönsskit på dem... Intressant teknik att tvätta händerna utan att blöta ner plåsterna  ) Jag tycker det verkar alldeles överdrivet att tvätta upp på underarmen och använda handsprit  ! Det ska väl bara folk göra som jobbar inom vården, med mat etc.! Inte konstigt att så många svenskar har allergier när hygienen överdrivs på det här sättet, särskilt på barn!
Huggorm
03-10-2009, 21:10
Jag tvättar inte heller armarna, det blir jobbigt eftersom dom är rätt håriga. Handlederna får räcka, och mer på undersidan än översidan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|