Full version: Ohyra på mango!
Malvalainen

Hjälp!
Trodde att mangon fick dåndimpen av att få komma in efter en sommar och höst ute. -Bladen började krulla sig och torka in.
Vid närmare besiktning så såg jag att den fått "gäster", nåt litet som gör nät. ranting.gif
Har duschat den och sprejat med grönsåpavatten men jag undrar om det finns något mer jag kan göra?
Radar? ninja.gif *skojar* <---bäst att tillägga!

lovwal
kan vara spinn; bortsett från såpvatten, undvik uttorkning och alltför höga temperaturer, duscha växten ofta.
skogstroll
Mango, vad spännande. Har du nån bild på hur plantan ser ut? smile.gif
Malvalainen
Hej!

Har en bugg på bildöverföringen.... Tyvärr! Men mangon är lite lik en avokado faktiskt, tunnare, finare blad bara. Som en liten palm. Just nu ser min mango ut som en ledsen pinne! Alla blad har ramlat av.
Undrar om den kommer att klara sig?

Alexander-VG-zon3
lever stammarna så kommer där nya skott och blad.
RitRat
Ja, om det är spinn så är det mycket svårt att bli av med!

Jag har en gång fått en mangoplanta att växa till sig och trivas i ett par år. Sen fick den någon slags svamp eller torksjuka, det blev bruna fläckar på blad efter blad, de ökade i omfång, bladen torkade ihop och ramlade av. Sen var det inget att göra. Jag slängde plantan i komposten.

Här en bild på hur den såg ut efter ett år. Avlånga glänsande blad. Nya blad är rödbruna.
Den kärnan var tagen hit i en resväska från Afrika, från en frukt som hade mognat på trädet.
Bassam
Hej
Du kan sätta Provado stickor i krukor.

H:Bassam
Malvalainen

Tack för bild RitRat! Min mango hade inte blad längs stammen utan bara i toppen.
Den får stå kvar i fönstret och få vatten och kärlek, så får vi se om den tar sig igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon