_Lizzi_
Jag har i våras köpt en strandkastanj sådär en o en halv meter hög med 5 flätade stammar. I sommaras fick jag hjälp med vattningen av en kopis som lyckades dränka den och två av stammarna dog.
Nu är det alltså tre stammar kvar, en av dessa blev mjuk för några dagar sedan på en yta på ca 3 cm. Den känns nästan som om den har ruttnat mellan barken och kärnan på stammen. För man känner något hårt en bit in om man tar på området. Området är för övrigt precis där grenarna från den stammen börjar.
Hur ska jag göra för att få denna stam att överleva?

En del av de stora bladen på alla tre stammarna ser dåliga/halvvissna ut, kan detta bero på övervattningen i sommras? De nya bladen som kommer upp på de två helt friska stammarna verkar i alla fall vara fina.

En av de andra två stammarna verkar däremot må väligt bra och skjuter i höjden. Jag skulle vilja beskära den så den inte blir alldeles för hög. Hur gör jag det? Jag vet inte alls hur man ska beskära kastanjer så några tips? Var ska man skära? Ska man bryta av grenarna så det blir "mer naturligt"? Kan man sedan sätta de beskärda delarna i vatten så att de får rot?
_Lizzi_
Är det ingen här somvet något om strandkastanjer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon