Rumpmasen
01-10-2009, 23:27
Hej!
Söker tips på ett vackert träd vi kan ha mellan uppfarten och entrén.
Trädet bör inte bli högre än fem meter. Läget är soligt och vi bor i zon 4.
Har själv tittat en del på purpuraplar av olika slag, men funderar om dom kanske "försvinner" mot den röda fasaden.
Vilket träd passar framför ett falurött hus?
[attachment=42689:P1030223kop.jpg]
Rumpmasen
05-10-2009, 09:49
Ingen som har nåt tips?
ingrids
05-10-2009, 10:37
Jag håller med om bärapel/bukettapel, men skulle nog satsa på gröna blad istället för röda. En rönn vore inte heller fel, där finns ju flera fina namnsorter med extrastora bär etc. Både bärapel och rönn har ju fördelen att fyllas med glupska fåglar på hösten, och det är alltid trevligt.
Vi fick en Ullungrönn Sorbus Dodong av min svärfar, den är väldigt vacker särskilt nu på hösten. Tyvärr i ditt fall så tror jag att den kan bli väldigt stor.
Ett körsbärsträd? Översållad med vita blommor på våren, det måste ju bli väldigt vackert mot det röda huset.
Vi har på vår baksida någon prydnadsapel som blir helt översållad med rosa blommor på våren - det blir alldeles rosa i de rum som vetter mot den. Nu är den vackert röd med små röda äpplen. Det är också fint.
Eller varför inte ett fint vanligt äppelträd?
Jag skulle nog välja något som har ganska ljust gröna blad - tror det hade passat bra mot det röda huset (vilket vackert hus förresten!). Lindar har väl ganska ljust gröna blad, eller kanske någon slags lönn?
Gudrun i Göteborg
05-10-2009, 15:31
Det första jag tänkte på när jag såg bilden (jättefint hus!) var en vacker björk. Gärna med lite häng. Men en björk blir antagligen för hög eller så kanske det finns olika varianter.
Solstorm
05-10-2009, 16:33
Varför ska trädet inte bli större än fem meter? Jag skulle nog tycka att det var vackrast om trädet blev högre än huset.
Nu vet jag ju inte väderstrecken, men ett högt träd skuggar mer för den heta solen mitt i sommaren, men när solen står lågt så kanske den lyser under kronan.
Huggorm
05-10-2009, 19:18
Som sagt, stora träd skuggar mot den värsta sommarhettan, men släpper igenom solen på vintern när löven är fällda
Rumpmasen
05-10-2009, 19:51
Tack för alla svar och tips!
Får nog välja bort träd med röda blad, trots allt.
Kanske Silverpäron (Pyrus salicifolia) skulle bli fint där. Vad tror ni?
Trädet kan inte bli för stort för att huset ligger bara 6 meter från gatan. Däremot har vi gott om plats på baksidan för större träd.
Ungefär så här ser det ut idag, mest en stor gräsmatta.
[attachment=42862:huset.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.