Full version: Chilifrön
skoter.rm
Är en ung kille som fick en chiliplanta för några år sedan, tror att det är en jalapeno. Denna har jag lyckats övervintra flera vintrar och har med denna utvecklat ett intresse för dessa plantor. Till saken hör även att jag är till yrket kock så det gör det hela extra intressant. Problemet är att jag inte har mycket att byta med, men om ngn vill bli av med frön tar jag emot med öppna armar.
Mvh, Ralf
blomkronan
Jag har en del olika planter... problemet är att jag har haft alla "ihop" så jag kan inte garantera att fröna blir samma som modersplantan. PM:a din adress så kan jag skicka lite till dig smile.gif

Annars kan du även plocka egna frön från chilli frukter som du kan köpa i mataffären.
Preussen
jag har en del fröer som är på sitt sista bäst före datum. skicka ett pm till mig med adress så får du gärna.

BigDaddy
Har även jag svårt att hitta olika sorter. Finns alltid bara de där stora röda i butik.
De har jag sparat fröer från liksom samma sort fast gröna.
I butik kallar de dem gröna/röda peppar.

Skulle önska andra roliga chilisorter jag med.
Vore otroligt trevligt med några fler sorter.
bmn
jag har en massa frön från årets chili, min första chili någonsin, och ger mer än gärna bort frön (otroligt stark sort)

skicka ett PM med adress så är de snart dina
RitRat
Jag har små torkade chilifrukter som jag köpte i Gambia, Västafrika i våras. De innehåller förstås frön. Allra troligast är det den s.k. piri-piri, a.k.a. African birdseye.

Jag vet inte hur grobarheten på piripiri är, och man vet heller aldrig hur gamla chilis de säljer på marknaderna....

Men vill du ha? Jag kan skicka en laddning på prov. PM:a adressen i så fall.
-------
Editerar: Nu är det ju så, att ordet piri på swahili endast betyder chilli eller peppar, så namnet piri-piri säger inget om själva arten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon