Undran
Hej!

Vi har tagit över ett 25 år gammalt plommonträd och fick instruktionen av farbrorn att klippa bort alla grenar som "står rakt upp".
Vi klippte då bort alla "vattenskott"(?) dvs, alla långa smala "småkvistar" som stod rakt upp.
Nu rycker vi att det blev väldigt lite kvar.

Har vi varit för brutala/gjort fel och kan vi ha skadat trädet?

Jättetacksam för svar.

sos.gif

Malin_MeL
Jag hänger på på din tråd, hoppas det är ok.

Jag har oxå ett plommonträd,(som verkar ganska sent, först nu börjar de små stackarna mogna)
Jag skulle gärna vilja beskära det ganska kraftigt. jag har ett par grenar som verkat döda de två sista åren, men nu har det kommit nya skott längst uppepå dem. Hela trädet har blivit löjligt högt.

Kan man kapa av det på höjden? allstå ta bort mer än vattenskotten som Lisa pratar om?
KURT
Har man vattenskott, så beror det på att man beskurit alltför hårt. Om man då fortsätter att klippa bort vattenskotten så kommer det hela tiden nya, det bli en ond cirkel. Beskär bara stenfrukter (pllomon, körsbär) försiktigt, ta bara bort felriktade grenar och döda grenar. Har man fått en massa vattenskott, så får man under flera år gallra bort en del av dem varje år.
Peztis
Plommonträd är verkligen jättesvårt, vågar knappt klippa i mitt som är kasnke 15 år gammalt.

Detta har reulterat i ett träd som "har blivit löjligt högt" här med! Skulle också vilja få ned det i höjd.

Äppelträd känns enklare och är inte lika känsligt, har jag fått för mig. Där klipper jag av hjärtans lust!
Åsa, mälardalen zon 2
Stenfrukter som plommon och körsbär bör man inte göra några större ingrepp i (och definitivt inte kapa allt som pekar rakt upp), det man främst tar bort på dessa växtslag är dött/sjukt/skadat + ev. grenar som skaver mot varann och man kanske kan ta bort någon gren här och var ifall det är jättetätt (plommon ska dock inte ha glest grenverk). Plommon klarar inte hårdare beskärningar som ex. äpple kan göra de blir bara sjukliga av hårda beskärningar. Och man bör definitivt inte kapa plommon för att hålla det nere i storlek då är det bättre att byta ut det mot en sort som inte blir så högt.
ingrid fuxwall
Ska man inte ens ta bort de kvistar som växer in åt kronan, har för mig att jag läst någon stans att dem ska man ta bort men har säkert fel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon