Nu i somras så räddade vi en stackars vit ros som trädgårdens tidigare ägare hade kastat ut i ingenmanslandet utanför. Under flytten lossnade två små skott som stack upp ur marken, och eftersom vi alltid försöker rädda vad vi kan så planterade vi även in dessa två i trädgården. Den största har ganska länge nu haft en knopp på väg, och nu har den börjat slå ut. Men den är inte vit! Snarare orange-rosa! Hur fasiken gick det till?
Jag kan inte mycket om rosor, men finns det inte rosor som har en färg när de slår ut och sedan förändras denna färg gradvis? Mina föräldrar har en jättestor fins buskros (en gåva på deras silverbröllopsdag faktiskt

), och dens knoppar är mörkoranga, när blomman slår ut är den orange och sedan bleknar den till vitt eller iaf krämfärgad.....
Finns säkert något fint latinskt namn för detta, men jag har ingen aning

Kom att tänka på en möjlig förklaring till, ympas inte rosor så rötterna är en sort och det ovanjordiska en annan? Kanske är era röda rosor det normala för rötterna och de vita som moderplantan hade är färgen på det påympade???
/Kristina
Kanske är det rosen från ympunderlaget som du tog skotten från...
Ympunderlaget är härdiga vildrosor oftast canina,laxa eller multiflora och de blommar inte nu,så det kan det inte vara.Möjligen en mutation eller sport som det kallas,då kan blomman får en annan färg än moderplantan.
Det tror jag också, en sport som kan bli ibland, grenar som avviker i färg mm, det har jag själv haft - 06
Rosen Summer Holiday, orangerosa Tehybrid fick en sidogren och där slog denna ros ut, bladen var mindre än på S.Holiday, blommorna helt olika.

Sport av Summer Holiday
På våren året efter var den grenen död, jag hade inte klarat att få rötter på grenen tror jag, den var ganska klen och tung blomma.
intressant... ska bli hemskt kul att se hur den ser ut nästa år då! Nu har det ju blivit så kallt så knoppen i fråga verkar ha fått problem att slå ut, den är fortfarande outslagen... Men jag hoppas på en vacker mutation då!
Jag tänker på den gula klängrosen Leverkusen, rosorna Emelie och Jolly Dance är båda sporter av Leverkusen så ibland blir spontanrosorna så fina att odlare satsar på dom.
Var ute precis och fotade den lilla mutanten, som kämpar för att slå ut trots kylan! Här har vi den, visst är den söt!
Christina i Taxinge~
15-10-2009, 12:06
Vilken liten tapper sötnos!
Den ser precis ut som min rabattros 'Friendship' som har några blommor kvar ännu.
Kanske var det underlagsrosen ni såg blomma i vitt tidigare i somras (Multiflora t ex) och nu är det ädelrosen som visar sig??
tror inte det, för enligt grannarna så var den vita rosen helt magnifik för ett antal år sedan (innan den blev utkastad från tomten), jättestor och alltid med VITA blommor.... det vore väl konstigt om ädelrosen skulle visa sig först nu? Och från ett litet rotskott?
Christina i Taxinge~
15-10-2009, 13:17
Ja, det vore konstigt!
Rosen blommade vitt och var jättestor säger grannarna.......jag blir ju nyfiken!!
Var det en jättestor klätterros, jättestor buskros eller jättestor rabattros?
Många små blommor i flockar eller stora blommor var för sig? Doft? Blomningstid?
Taggig?
Du bor i zon 4 eller hur....?
Du kanske inte kan få svar på allt detta, men som sagt.....jag blir så nyfiken!
hmm nu ska vi se...
Ganska säker på att det är en buskros.
Blommorna är små men inte så små som på miniatyrrosor.
Blommade gjorde den inte särskilt sent, till skillnad från mina andra rosor som fortfarande är igång!.
Doft minns jag inte.
Det är inte såna där enkla gammaldags rosor med bara ett lager blomblad, utan åtminstone två lager blomblad.
Taggig, ja. Men inte extremt.
Jag bor i gränsen mellan zon 3 och 4 i ganska elendig terräng, och rosen har dessutom överlevt ett antal år utanför tomtgränsen i halvskugga, totalt nerklippt och inte omhändertagen alls, i jord som nästan bara består av barr och kottar. Alltså en ganska härdig liten rackare!
Nästa år när den blommar ska jag definitivt fota rosorna så kanske vi kan lista ut vad det är för nån! Som sagt så flyttade ju vi in den på tomten nu i somras, och två rotskott som rasade av i flytten planterade vi separat, och alltså har vi nu tre plantor som härstammar från denna vita mystiska sak... Så jag är lite nyfiken på vad det är för någon!
Christina i Taxinge~
15-10-2009, 14:41
Den vita kanske kan vara 'Finlands vita ros"....?
Då har den pimpinellblad
Det ska vara riktigt kul att höra nästa år vad det blev av dessa tre skott!
Glöm inte att rapportera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.