cbe
Vi ska plantera häck och har beställt plantor som vi ska hämta nästa helg. Det är krukodlad avenbok 125 cm höga. Nu börjar jag bli lite orolig då det är så förbaskat kallt på nätterna. När vi går upp på morgonen är det bara 2-3 grader. Är det för kallt för att plantera häck?
elvisjö
Det kommer inte att hända något med dina plantor.

Plantorna kommer antagligen att vara avmognade när du får dom.
Detta innebär att dom har gått in i vintervilan, om plantorna forfarande har löven kvar så
kommer dom antagligen att rasa ned rätt så omgående vilket är normalt
Vad jag skulle göra är att se till att grävningen är gjord innan plantorna kommer
Sänk ned krukan i en hink vatten före planteringen vänta till det slutar att bubbla
Om häcken är lång så tycker jag att droppslang är bra för överlevnaden.
KRT
CITAT (elvisjö @ 02-10-2009, 11:47) *
Plantorna kommer antagligen att vara avmognade när du får dom.
Detta innebär att dom har gått in i vintervilan, om plantorna forfarande har löven kvar så
kommer dom antagligen att rasa ned rätt så omgående vilket är normalt

Avenbok har väl kvar löven hela vintern, om än bruna och intorkade?

Ang orginalfrågan, jag läste en trädgårdstidning där det står att man mer eller mindre kan plantera så länge man kan gräva..... smile.gif Vilket i vissa delar av Skåne skulle betyda ungefär året runt laugh.gif
cbe
Tack för svaren. Då känner jag mig lugnare. Vi köper plantorna hos Rappne på Ulriksdahl och de borde ju säga till om det skulle vara för kallt tycker man.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger njae inte riktigt bra. De allra flesta häckväxter går utmärkt att plantera på hösten ända tills man inte får ner spaden i marken, men just avenbok brukar man avråda från att plantera på hösten, vårplantering brukar vara bättre för just detta växtslag. Om du ändå planterar på hösten spar kvitton så du ev. kan lyckas reklamera eventuella döda plantor och hänvisa då också till att säljarna inte avrådde från höstplantering av avenbok.
cbe
När vi beställde sa de att krukodlad avenbok går utmärkt att plantera på hösten. Däremot barrotad ska man vänta med tills våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon