Full version: Omogna Hot Lemon
Sara i zon 7
Undrar hur jag ska göra med mina Hot Lemon som inte hunnit mogna på plantorna. Det verkar vara en sen sort för vi har bara fått två gula frukter.
Går de gröna att använda på nåt sätt? Ni som har odlat sorten förrut kan väl tala om hur ni har gjort. Jag vill helst inte ta in plantorna.

Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Klipp av plantorna, plocka bort bladen och häng plantorna upp och ner inomhus frukterna brukar eftermogna likt tomat. (man kan ha bladen kvar också men det skräpar ju mera då + ett år ick jag massor av bladlöss på plantorna som hängde, bladlöss förökar sig ju snabbare ju varmare de är, så får man med några blir de snabbt många bladlöss föder ju levande ungar och de idkar jungfrufödsel)
Preussen
hot lemon smakar väldigt bra även som omogen. frys in dem hela eller delade.
Sara i zon 7
Okej, Jag ska prova bägge varianterna. Är sorten sen? Mina kyrkklockor hann heller inte mogna, Måste nog sätta dem tidigare till våren.
Över lag tycker jag att skörden var sämre i år än i fjol.

Sara
Åsa, mälardalen zon 2
Nej sorten är inte speciellt sen 65 utvecklingsdagar enligt Runåbergs så den klassas nog som hyfsat snabb. Detta år tycker jag dock har varit en ganska dålig sommar det är mycket som inte har mognat så snabbt som de brukar.

Själv har jag bara odlat den ett år jag gillade inte smaken.
Preussen
själv var jag ute i växthuset och plockade några kg c.pubescens idag. Det var från 3 st plantor som gjorde sin andra säsong. Tyvärr var bara 10% moget men de funkar ändå. Växthuset är oisolerat så de hade inte mognat mer där. Plantorna har inte blvit så bra skötta i år men de har producerat rejält ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon