Dano
De senaste dagarna har vi haft en del bananflugor hemma och idag hittade jag källan till min stora förtvivlan. De gör bon på våra chiliplantor. En del som kryllade av små "omogna" gröna bananflugor slängde jag på en gång. Men kan man göra på något annat sätt? Kan man spruta något på plantorna eller är det bara att slänga allt?
Snälla svara idag, ställt ut plantorna men de håller sig där knappast knappast över natten, eller?
Red Top
Omogna gröna bananflugor??

Är du säker på att det inte var bladlöss du hittade?

"Bananflugor" blir du lättast av med om du undviker att förvara frukt och grönsaker åtkomligt.

Bladlössen kan du spola bort med kallt vatten. Upprepa behandlingen med jämna mellanrum. smile.gif
Dano
Tyvärr är jag helt säker. Alltså de små jävlarna är i något slags förstadium så att säga. En del kan man nog misstolka som bladlöss, men en hel del av dom har fått sina vingar. Åh fy fan, det är hundratals små jävlar på en liten yta, bara någon kvadratcentimeter. Skulle egentligen tagit kort på den största kolonin, men i raseri eldade jag upp de små jävlarna.

Kommer de från jorden månne?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dano @ 02-10-2009, 14:30) *
Tyvärr är jag helt säker. Alltså de små jävlarna är i något slags förstadium så att säga. En del kan man nog misstolka som bladlöss, men en hel del av dom har fått sina vingar. Åh fy fan, det är hundratals små jävlar på en liten yta, bara någon kvadratcentimeter. Skulle egentligen tagit kort på den största kolonin, men i raseri eldade jag upp de små jävlarna.

Kommer de från jorden månne?

det finns bladlöss med vingar (kommer inte ihåg om det var olika kön eller olika sorter).

så här ser bananflugor ut

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

dessa lägger ägg i jorden eller i frukt ochs edan kommer en larv som utvecklas till en fluga. alltså dom är inte gröna. det du har låter väldigt mycket som bladlöss.

KRT
CITAT (Dano @ 02-10-2009, 13:54) *
De senaste dagarna har vi haft en del bananflugor hemma och idag hittade jag källan till min stora förtvivlan. De gör bon på våra chiliplantor. En del som kryllade av små "omogna" gröna bananflugor slängde jag på en gång. Men kan man göra på något annat sätt? Kan man spruta något på plantorna eller är det bara att slänga allt?
Snälla svara idag, ställt ut plantorna men de håller sig där knappast knappast över natten, eller?

Jag hade också krukor fulla med bananflugor, men bara larver i jorden. Jag tror inte att bananflugor någonsin är gröna eller kryper runt på växter, de gör som alla andra flugor och går från larv - puppa- fluga..... Förmodligen är det bladlöss då fått, jag skulle gissa att chiliplantorna fått för mycket vatten (det var så jag fick bananflugor i jorden), och plantorna mår dåligt och blir mottagliga för bladlöss.... Tvi, det kvittar vad det är för larver och insekter, det är ändå äckligt!!!
Dano
Men vad i!

Menar ni att jag startat ett krig i onödan? Måste ta kort o visa.
Alexander-VG-zon3
det finns också nåt som heter sorgmyggor, dom lägger ägg i jorden och då får man mängder med små larver som är vit/gråa med svart huvud. dessa larver äter på växter och rötterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor

sedan finns det en som heter Trips dom suger växtsaft ur bladen på växterna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar

sedan finns blomflugor helt harmlösa och pollinerar blommorna och är till vår hjälp, larverna äter också bladlöss.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomflugor
KRT
CITAT (Dano @ 02-10-2009, 14:56) *
Men vad i!

Menar ni att jag startat ett krig i onödan? Måste ta kort o visa.

Bladlöss är inte heller någon höjdare!!! Jag för ett ständigt krig mot bladlöss, sköldlöss och ullöss..... Dessutom har jag nyligen upptäckt något som ser ut som små, små spindlar (rödaktiga) på vissa växter och jagvågar itne ens spekulera i vad det är för något. Jag tycker att det är ett konstant krig blink.gif
Dano
Nu när jag tänker på det så har jag har vattnat dom lite väl mycket. Nu tog allt en hel ny vändning, nu har jag gjort mig av med en hel del plantor men har fortfarande bananflugsproblemet, och ett nytt problem.

Hur blir jag av med dessa då?
KRT
Bladlöss, utan tvekan!!!
Vad som biter bäst på blandlöss vet jag inte, jag brukar köra med såpvatten i lindriga fall och vid större anngrepp tar jag pyrosolspray.... Tyvär brukar jag inte få vanliga blandlöss så ofta utan oftare ulliga och sköldiga löss (tyvär, för de är enklare att bli av med bladlöss än ullöss och sköldlöss)....

Vad gäller bananflugelarverna är jag inte säker på vad som är bäst att göra, att inte vattna så mycket är ju et enkelt första steg. Förr eller senare måste ju larverna förpuppas och då försvinner de ju, å andra sidan gäller det att göra miljön så torr att inga nya ägg läggs i jorden... Kanske det kan vara idé att byta jord för att bli av med så många larver som möjligt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dano @ 02-10-2009, 15:06) *
Nu när jag tänker på det så har jag har vattnat dom lite väl mycket. Nu tog allt en hel ny vändning, nu har jag gjort mig av med en hel del plantor men har fortfarande bananflugsproblemet, och ett nytt problem.

Hur blir jag av med dessa då?

är du HELT säker på att du har bananflugor så det inte är sorgmyggor eller trips?

bladlössen kan du duscha av tillfället eller använda såpa eller sprit.

om det nu ÄR bananflugor du har så gör dessa ingen skada på växter. och dom gillar ruttna frukter och matrester. för att bli va med dom så håller man så rent som möjligt och städar undan dålig frukt och matrester.
det går nog locka dom till att drunkna om du tar en (helst gul) skål och fyller med socker, lite diskmedel, vatten, vinäger, äppelcider.
skogstroll
kanske är såna där fulingar som kommer när man vattnat för mycke? jag har en fuktmätarpinne jag kör ner i jorden på mina om jag är osäker på fuktläget
Amaryllis
Japp det är bladlöss du har fått Dano.
CillaM
Och de sk. bananflugorna är sorgmyggor som trivs ypperligt ifall man vattnar för mycket. Låt det torka upp mellan vattningarna och vattna helst underifrån/på fatet och låt växten dra i sig så mycket som den vill ha. Chili trivs dessutom mycket bättre om man just vattnar på fatet och inte på jorden.

Jag ställer en skål med grönt diskmedel, lite socker/honung och lite vatten. Detta drar till sig ohyran som drunknar när de inte kan komma upp ur eländet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 03-10-2009, 13:15) *
Och de sk. bananflugorna är sorgmyggor som trivs ypperligt ifall man vattnar för mycket. Låt det torka upp mellan vattningarna och vattna helst underifrån/på fatet och låt växten dra i sig så mycket som den vill ha. Chili trivs dessutom mycket bättre om man just vattnar på fatet och inte på jorden.

Jag ställer en skål med grönt diskmedel, lite socker/honung och lite vatten. Detta drar till sig ohyran som drunknar när de inte kan komma upp ur eländet.

fast det FINNS ju nåt som heter bananfluga och som man KAN få inne. men det finns också nåt som heter trips, sorgmyggor, blomfluger som man också kan ha inne. trådskaparen får ju kolla säkert vad det är han har och sedan får trådskaparen behandla därefter.
CillaM
CITAT (flaxss @ 03-10-2009, 13:18) *
fast det FINNS ju nåt som heter bananfluga och som man KAN få inne. men det finns också nåt som heter trips, sorgmyggor, blomfluger som man också kan ha inne. trådskaparen får ju kolla säkert vad det är han har och sedan får trådskaparen behandla därefter.

Jo jag vet men det mest troliga är sorgmyggor. Har "flugan" en större synlig kropp är det en Blomfluga, annars en sorts sorgmygga. Blomflugor Tripsar är ju avlånga. Bananflugor/fruktflugor ser också helt annorlunda ut. O blomflugor är inte inomhus så där speciellt ofta, annat än när de kommer i stora svärmar i trädgården, då en o annan kan slinka in.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 03-10-2009, 13:40) *
Jo jag vet men det mest troliga är sorgmyggor. Har "flugan" en större synlig kropp är det en Blomfluga, annars en sorts sorgmygga. Blomflugor Tripsar är ju avlånga. Bananflugor/fruktflugor ser också helt annorlunda ut. O blomflugor är inte inomhus så där speciellt ofta, annat än när de kommer i stora svärmar i trädgården, då en o annan kan slinka in.

du vet väl att det var jag som länkade till wikipedia? så jag vet ju va dom alla är för nåt.

men trådskaparen har ju inte ens gett en beskrivning av det som ev ''flyger'' så där kan man ju inte säkert veta va det är för nåt. det ända vi vet säkert är ju att det är bladlöss.
CillaM
CITAT (flaxss @ 03-10-2009, 13:46) *
du vet väl att det var jag som länkade till wikipedia? så jag vet ju va dom alla är för nåt.

men trådskaparen har ju inte ens gett en beskrivning av det som ev ''flyger'' så där kan man ju inte säkert veta va det är för nåt. det ända vi vet säkert är ju att det är bladlöss.

Jisses, det missade jag flaxss, inte meningen! blush.gif Men informationen var ju riktad till trådskaparen, inte till dig.
Dano
Tack för alla svar.

Jag är attackerad på två fronter, dels bladlössen (som jag trodde var bananflugebarn) och dels bananflugor.
Bladlössen bekö,par jag nu med såpavatten och jag tror att jag är på god väg att få bukt med bananflugorna med. I en barnvagn under extrakläder o sånt låg det en gammal go banan med ett par miljoner bananflugeägg på. Nu skall det nog sakta men säkert bli en bra miljö igen.

Som sagt, tack igen!
Amaryllis
CITAT (flaxss @ 03-10-2009, 13:46) *

Dano har bifogat bilder, har inte du sett dem?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Amaryllis @ 03-10-2009, 16:47) *
Dano har bifogat bilder, har inte du sett dem?

och tydligen missade du detta ''det ända vi vet säkert är ju att det är bladlöss.''.

och detta

''är du HELT säker på att du har bananflugor så det inte är sorgmyggor eller trips?

bladlössen kan du duscha av tillfället eller använda såpa eller sprit.

om det nu ÄR bananflugor du har så gör dessa ingen skada på växter. och dom gillar ruttna frukter och matrester. för att bli va med dom så håller man så rent som möjligt och städar undan dålig frukt och matrester.
det går nog locka dom till att drunkna om du tar en (helst gul) skål och fyller med socker, lite diskmedel, vatten, vinäger, äppelcider.''

ser det ut som om jag missat några bilder eller ? för det är väl bladlöss som Dano visar eller har du nåt annat förslag ?

det jag menade med det du citerade va dessa ''bananfluger'' att hade man fått en beskrivning av dessa hur dom exakt ser ut så är det lättare att ge specifika råd om hur att få bort dom. vilket jag också gav om bananflugor om trådskaparen nu var helt säker på att det var just bananflugor h'n hade. tummenupp.gif

CITAT (Dano @ 03-10-2009, 16:40) *
Tack för alla svar.

Jag är attackerad på två fronter, dels bladlössen (som jag trodde var bananflugebarn) och dels bananflugor.
Bladlössen bekö,par jag nu med såpavatten och jag tror att jag är på god väg att få bukt med bananflugorna med. I en barnvagn under extrakläder o sånt låg det en gammal go banan med ett par miljoner bananflugeägg på. Nu skall det nog sakta men säkert bli en bra miljö igen.

Som sagt, tack igen!

bananflugor får du veck igenom som jag skrev innan. dessa är lätta att bli va med. håll rent från matrester och frukt och sätt fram en gul skål där resterande kan drunkna i. samma metod som andra också har skrivit. tummenupp.gif
Amaryllis
Wow ta det lugnt flaxxs crazy.gif rotfl.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Amaryllis @ 03-10-2009, 16:58) *
Wow ta det lugnt flaxxs crazy.gif rotfl.gif

sandlåda och dagis wink.gif ett tips till framtiden att läsa ordenligt.
Amaryllis
ÅÅ, blir lille flaxss arg när andra läser icke nogrant på ett forum under fritiden smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Amaryllis @ 03-10-2009, 17:07) *
ÅÅ, blir lille flaxss arg när andra läser icke nogrant på ett forum under fritiden smile.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon