Peztis
Upptäckte att den planteringsjord jag hade i källaren hade torkat rätt rejält = snustorr!

Blir jorden ok igen om jag bara blöter upp den eller har näringsämnena försvunnit?
Om det inte är någon näring att tala om, är det då ok att använda den men hälla på extra näring?

Eller är det lika bra att kasta...?
Alexander-VG-zon3
fukta upp den så är det ingen fara.
Peztis
Va bra, för det har jag redan gjort! smile.gif
MariaS
Näringsämnena i jord består av diverse olika mineraler. Mineralerna är bundna till kornen i jorden. Torkar jorden så är alla mineraler kvar.

Vänder man på det och låter jorden stå ute i regn och rusk, blir det en annan sak, då vattnet lakar ur micronäringsämnena ur jorden. Saknas micronäringsämnena, kommer växten få det svårt att ta upp de andra näringsämnena.

Hade det däremot varit vitaminer som är bundna till vattenmolekylerna, så hade det inte funnits något kvar, varken vid torka eller väta. Något att tänka på när man torkar frukt och grönt.
Peztis
Tack Maria,

Så du menar alltså att torkad frukt innehåller mineraler men inga vitaminer?
Piccante
CITAT (Peztis @ 02-10-2009, 14:59) *
Tack Maria,

Så du menar alltså att torkad frukt innehåller mineraler men inga vitaminer?

Alla vitaminer är inte vattenlösliga och kan inte förångas eller torkas bort. Men visst blir det lite förluster vid torkning speciellt om man torkar i solen då värme + syre i luften och ljus är en kombination som bryter ned näringsämnen. Torkar man däremot snabbt och inte för ljust (varmluftsugn) så bevaras näringen bättre. Dessutom kan man förvara torkade varor mörkt så håller de längre. Men även om torkning ger lite förluster så är vitaminerna ändå koncentrerad i frukt och man kan kompensera bortfallet genom att äta lite mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon