Full version: Egen tvål
skogstroll
Eftersom det ska bli skxxtväder i helgen tänkte jag prova göra "egen" tvål hemma fast lite fusk med färdig tvålmassa. Nån som gjort det själv? Funderar lite över vilka växter man kan trycka ner i tvålen. Måste alla blommor och örter vara torkade t.ex.?

thanks.gif
KRT
Jag har aldrig gjort tvål, men jag tänker på vad som händer om man stoppar ner något "fuktigt" i tvålen och sedan låter denna stå i rumstemperatur? Börjar det inte ruttna då...

Man kan ju snabbtorka saker i ugn om det behövs? Och jag gissar att man kan köpa färdigtorkade växter också, på samma ställe som man köper tvålmassan kanske?
skogstroll
CITAT (KRT @ 02-10-2009, 14:43) *
Jag har aldrig gjort tvål, men jag tänker på vad som händer om man stoppar ner något "fuktigt" i tvålen och sedan låter denna stå i rumstemperatur? Börjar det inte ruttna då...

Man kan ju snabbtorka saker i ugn om det behövs? Och jag gissar att man kan köpa färdigtorkade växter också, på samma ställe som man köper tvålmassan kanske?

I ugnen ja det tänkte jag inte på giggle.gif jag köpte lite torkade blommor och har lite torkad lavendel och rosenblad hemma som jag tänkte prova med smile.gif Tack!
KRT
Det låter som det perfekta pysslet en regnig dag...

Själv ska jag ut och släpa ris i trädgården, gräva bort stubbar och kapa buskar. Tvåltillverkling låter mycket roligare sad.gif
Grå
Stjärnanis och kanelstänger borde väl vara vackert att dekorera glycerintvålar med.

Eva-Helene
Kolla på http://www.shenet.se/ så kanske du får några idéer.
skogstroll
tack för tipsen nu har jag hällt upp mina fyra första tvålar i formar, två med rosdoft och två som doftar honung. Sen lite torkade rosor, lavendel och ljung, Får se hur det blir giggle.gif
KRT
Det låter spännande, du måste berätta hur tvålarna blir att använda!

Du hade helt rätt om vädret - det är verkligen SKITVÄDER!!!! Regenet öser ner och det blåser ordentligt i byarna, temperaturen ligger på 5 plusgrader. Och detta ska jag ut i, eller g.gif
skogstroll
hit har inte ovädret kommit (än) fast de börjar fläkta på, så jag har vart ute lite. om jag vetat att jag skulle få en göra-tvål-fobi hade jag samlat växter och torkat tidigare - nu e ju allt dött suck... rosenblad hade jag i alla fall och det luktar gott inne sleep.gif
Orkidétjuven
En av mina närmsta vänner brukar tillverka egna tvålar och hon provar med allt möjligt. Jag brukar be om tvålar med Alger och havssalt. Det gillar jag smile.gif

Hon har förövrigt en väldigt mysig liten butik som säljer lite allt möjligt i gamla stan i sthlm.
http://www.eleonoras-stockholm.com/
skogstroll
alger och havssalt vill jag också prova men jag vet inte om säsongen är över att samla på sig... fast det går säkert att köpa nånstans. den butiken ska jag kolla in smile.gif
skogstroll
ok nu vet jag vad som blir fel haha.... det är svårt att använda dem... men snygga är de... blommorna sticker upp så det blir svårt att använda dem whistling.gif nåja nästa gång blir det mer ingredienser "inuti" tvålen
Myosotis
Jag brukar gjuta tvål. Har experimenterat med blommor. De flesta krullar ihop sig av värmen, men jag har för mig att ringblomma blev hyfsat. Jag gjorde först ett tunt lager och lär det stelna, la sedan på en hel färsk blomma så platt som möjligt. Resten gjöt jag nog i omgångar. Liljekonvalj blev snyggt också, men det kan kanske vara lite svårt att hitta just nu biggrin.gif och den blev lite "skitig" i färgen, inte renvit.
Annars kan man ju ta blomblad, torkade kryddor osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon