Full version: hibiskus
yla
jag har fått den av en kamrat men vet ej vad den heter
e de nån som vet namnet på den

den har taggar wub.gif rolleyes.gif
visst e den fin
Emser
Skriv till HVH och fråga vett'ja!
*Felix matte*
Fin blomma wub.gif

Jag försökte leta på nätet men trots att jag plöjt igenom
100 -150 sidor med hibiskusbilder så hittade jag ingen
med rosa blomma som hade likadana blad som din sad.gif
Nina S
Guud vad fin den var, och så fräcka blad!!! biggrin.gif

Jag kollade lite på internet, men fann bara en hibiscus som var lik, men man såg inte bladen, gå in på;

http://www.gunnebotradgard.com/html/galaxy.html

och kolla, den kallades för Hibiskus Galaxy.

Kanske??

/Nina
yla
CITAT (Emser @ 17-11-2003, 17:58)
Skriv till HVH och fråga vett'ja!

emser vilken sida
ojojoj en oerhörd massa hibiskusar
gå in o kolla alla ni som inte varit där
man får verkligen lust på fler o FLER o fler
hibiskusar laugh.gif wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif
yla
CITAT (Nina S @ 17-11-2003, 19:47)
Guud vad fin den var, och så fräcka blad!!! biggrin.gif

Jag kollade lite på internet, men fann bara en hibiscus som var lik, men man såg inte bladen, gå in på;

http://www.gunnebotradgard.com/html/galaxy.html

och kolla, den kallades för Hibiskus Galaxy.

Kanske??

/Nina

ja det är ju bladen som gör den här lite speciell eller hur
o jag kollade den du trodde men det stack fram lite blad på den o det är nog inte den
jag kollade också massor på alla bilder men hittade ingen
har skrivit o frågat
ska bli kul o se om jag får svar
Pia mitt i Skåne
Hejsan.
Den Hibiscus som du har är nog Hibiscus radiatus vilken har sådan blomma och taggar på stam, blad och grenar.
Du har inte en liten stickling över till våren?rolleyes.gif
Pia mitt i Skåne

Här är förresten en annan länk som är bra. Den har bilder på massor wub.gif med malveväxter, som bl.a. Hibiscus tillhör. Surfa och njut!!
yla
jag ska ju klippa ner den då den blommat klart o då lär det bli skott så då får du vara första tjing laugh.gif
jag hoppas att den är lika lätt att få rötter på som min andra hibiskus
så jag sätter dom i vatten då jag klipper ned den o sen säger jag till rolleyes.gif
Alpiner i Halmstad
"Soptippshibiscus."

Det finns många arter som trivs runt avskrädesplatser på sydligare breddgrader. Vi har tagit med frör och sått. Plantorna hinner växa och blomma under sommaren.
Vi har försökt att övervintra stammarna, de har klarat en sval övervintring men nytillväxten blir ofta sned och dålig.
Vi har därför valt att övervintra arterna som frö, som vi sår varmt i slutet av mars.
M.v.h. Bernt
yla
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 18-11-2003, 13:59)
"Soptippshibiscus."

Det finns många arter som trivs runt avskrädesplatser på sydligare breddgrader. Vi har tagit med frör och sått. Plantorna hinner växa och blomma under sommaren.
Vi har försökt att övervintra stammarna, de har klarat en sval övervintring men nytillväxten blir ofta sned och dålig.
Vi har därför valt att övervintra arterna som frö, som vi sår varmt i slutet av mars.
M.v.h. Bernt

menar du den jag har
så den skulle vara svår att få snygg sedan alltså eller?? wub.gif
nåja jag testar iallafall
så får vi se
om man ska få frön från den så borde det väl finnas fler blommor samtidigt o nån som pollinerar unsure.gif
jag låter min stå i rumstemperatur som alla min andra blommor så kanske den kan göra en stam som min andra hibiskus
allt måste ju prövas eller hur smile.gif
Sylvia_nn
Visst är det Hibiscus radiatus, jag har odlat den, drivit upp från frö. Men den gick inte att övervintra. Den dog efter blomningen. Den är ju så örtartad. Min blev nästan 2 m hög och massor av blommor på senhösten/vintern. Sen gulnade de örtartade stammarna och på våren, alla stammar hade då vissnat ner, kom det inga nya skott ur krukan.
Se min egen bild på url: http://hem.bredband.net/potplants/hibradia.html#
smile.gif hälsningar Sylvia
Tittiluringen
Hej!

själv har jag fått upp en RosellHibiskus från frö.
När den blommar ändrar blomman färg... vit på morronen röd på kvällen.
Läckert va?

Kram Tittiluringen wub.gif
yla
CITAT (Sylvia_nn @ 22-11-2003, 17:54)
Visst är det Hibiscus radiatus, jag har odlat den, drivit upp från frö. Men den gick inte att övervintra. Den dog efter blomningen. Den är ju så örtartad. Min blev nästan 2 m hög och massor av blommor på senhösten/vintern. Sen gulnade de örtartade stammarna och på våren, alla stammar hade då vissnat ner, kom det inga nya skott ur krukan.
Se min egen bild på url: http://hem.bredband.net/potplants/hibradia.html#
smile.gif hälsningar Sylvia

hmmhmm det verkar inte som om den prognosen verkar så bra men jag tänker låtsas som om jag inte hört den o inte tänker jag tala om det för min
radiatus
så kanske den kan fortsätta att växa hoppas jag smile.gif
yla
CITAT (Tittiluringen @ 23-11-2003, 21:12)
Hej!

själv har jag fått upp en RosellHibiskus från frö.
När den blommar ändrar blomman färg... vit på morronen röd på kvällen.
Läckert va?

Kram Tittiluringen wub.gif

tittiluringen
låter som en spännande hibiskus kul med färgväxlingen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon