skogstroll
02-10-2009, 15:41
Denna blomma har jag alltid trott vara solbrud men så sökte jag på solbrud på Impecta och då var det nåt helt annat... vet ni vad denna heter? Det är den höga med liten gul blomma på

Kanske nån slags rudbeckia?
[attachment=42715:090708_052.jpg]
Gunilla T
02-10-2009, 16:42
Red Top
02-10-2009, 16:47
Det är en gammeldags rudbeckia. Jag har sådana lite varstans i trädgården. Jag vet tyvärr inte vad den heter. Den har funnits i trädgården sedan "urminnes" tider.
Eva 33c
02-10-2009, 19:21
Rudbeckia laciniata, kanske. Jag har den själv i trädgården. Den dubbla varianten kanske är mer känd, guldboll. Nu ser jag inte hur bladen på din ser ut, men de är flikiga. Om jag uppfattar bilden rätt så verkar den för hög för att vara en hirta, som dessutom är dåligt härdig. För visst är den du har perenn?
ett annat förslag är Heliopsis helianthoides, dagöga. Finns också i lite olika varianter. Även den blir hög men den har inte flikiga blad.
Det finns rätt många gulblommande höga höstblommor... Det finns något som heter höstsolros också, Helianthus pauciflorus.
Hmm, jag tycker den påminner om perenn solros, men å andra sidan ser den inte ut att sprida sig, vilket den perenna solosen väldigt gärna gör och då är det väl nästan bara en höstrudbeckia kvar att välja på. Är inte säker alltså.
skogstroll
04-10-2009, 15:15
hm jag fattar inte riktigt var jag fått den ifrån, känner inte igen den. Det jag har köpt var en höstrudbeckia en gång fast den multnade bara ihop och dog och blommade aldrig

nåja söt är det i alla fall och blommar länge! Hade jag inte haft den skulle höstrabatten sett bra trist ut
skogstroll
11-10-2009, 12:50
haha det var jordärtskocka, men den är en av mina favoritblommor i rabatten eftersom den blommar högt, fint och länge så jag låter en del stå kvar, de sprider sig ju rätt bra

själv gillar jag inte jordärtskocka men jag kanske känner nån som gör