Full version: "Trimma" häck
Russel
Hej!
Har en äldre häck av brudspirea som vi klippte ner till backen i våras. Den har börjat växa upp ca 50 cm på vissa ställen men är väldigt ojämn. Jag skulle vilja snygga till den med häcksaxen. Går det bra att göra så här sent på året? Bor vid Göteborg.
Någon som vet ?
Gudrun i Göteborg
Jag tycker du skall vänta till våren med det. Efter blomningen eftersom den blommar tidigt.

Sen kan det mycket väl vara så att den växer "ikapp" i de delar som är lite låga nu. Så, egentligen, tycker jag du skall låta den vara några år.
CillaM
Till våren kan du frisera den med en handsekatör men ta det lugnt. Det som växten förlorar tar den mycket gärna igen. Ta med andra ord lite i taget tills den är lika hög och jämn och fin.
Russel
OK jag bör vänta. Men vad händer om jag klipper lite nu, är det nån risk för häcken.
Jag är medveten om att brudspirean är friväxande men skulle det fungera att "formklippa" lite under dom närmaste åren. Jag vill helst inte att den hänger ut för mycket mot angränsande väg/gångväg. Tidigare ägare långt innan mig har ju valt denna typ av häck, jag hade nog valt en annan yes.gif
CillaM
Brudspireans sätt att växa, och blomma är just på det viset som du inte vill ha den. Antingenkandu gräva upp häcken och flytta den inåt tomten eller beskära den så att inga blommande grenar går ut över tomtgränsen. Men då har du inga blommande grenar åt det hållet alls, och enligt mig är det ju vitsen med just en sådan häck, blomningen.
Fågelvägen
Jag har läst nånstans att brudspireans alla grenar som burit blommor ska skäras ner ända vid basen OMEDELBART EFTER BLOMNINGEN. Då skjuter buskarna snabbt nya skott, som blommar följande år.
Jag försökte följa det rådet och fast vi hade bara 3 buskar var det enormt besvärligt att krypa runt och välja ut de grenar som blommat. Visst växte buskarna snyggt och blommade fint också, men det var definitivt inte värt besväret.

Om man toppar dem ordentligt - formklipper - blir det väl knappast någon blomning? Jag håller med CillaM, vilka skönhetsvärden har brudspirean då att komma med?

En av våra grannar toppade sin brudspireahäck på ca 80 cm höjd. Resultatet var små kvastar högst upp, kalt nertill. Inte snyggt.

g.gif Kanske ett bra beslut har tid att mogna över vintern, av typen "gräv upp - släng - plantera en häck som jag själv önskar mig" ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon