Full version: Kantavskiljare
LasseB
Är dåligt uppdaterad på vad det finns för kantavskiljare nuförtiden. Ska göra en grusgång med rabatt vid sidorna och utanför rabatterna gräsmatta.
Mellan gräs och rabatt tänkte jag lägga marktegel, är det en bra idé? Det blir lättare att klippa gräset.
Men mellan rabatt och grus vad ska jag ta där? Gången kommer att slingra sig svagt för jag vill ha in lite mjuka former i trädgården
ingrids
Det finns kantjärn som är lite dyrare och en lite klenare vågig plåt som willab sålt innan men jag inte sett på min affär i år. Fördelen är att de går att böja hur lite hur som helst och göra mjuka former. Den klenare dimensionen viker sig dock om man kliver på den men eftersom jag har den som ogrässpärr på ett ställe där marken är lika hög på båda sidor gör det inte så mycke för mig.
LasseB
Har du något namn på dom där kantavskiljarna kanske pris också?
Jan Lindgren
Hej!
Min svåger gjöt en kant, eftersom han inte ville ha raka linjer gick det inte att använda färdiga block.
MVH
Jan Lindgren
Peztis
Kan du inte använda marktegel som avskiljare där med? För att hålla ihop allt?
MogataMupp
Vanlig 10*10 gatsten tycker jag är snyggt. Jag ska under hösten fixa lite gångar i trädgården och använda detta som kansten med grus emellan. De är ju ganska lätta att göra lite böljande former med....
ingrids
Funderade just på om inte detta diskuterats tidigare på odla och hittade den här tråden. Snokade runt i Rappnesbutik och hittade inte åt produkten den här gången. Vet tyvärr inget om priser.
Fågelvägen
Minns kanske fel, letade efter något annat, men jag tyckte Blomsterlandet sålde av dedär plåtkanterna nyligen. Den dyra sorten med vassa piggar nertill, som lär fungera bra.
Helt möjligt att jag är ute och cyklar nu! whistling.gif
LasseB
Tack för trådar och svar nu vet jag
Men hu vilket pris skulle ju bli runt 2800:- tror jag fuskar och gör ett eget band hoppas på att en granne kan svetsa fast armeringsjärn som piggar
Gunilla T
Jag har också letat efter kantavskiljare och har hittat en variant som jag tror blir bra. Det kallas för bandstål och finns på byggvaruhus. Det är hårt och tål säkert gräsklippare men går ändå att böja.

Finns på rulle och kostar 850 kr/rullen, gissar att rullen är ca 50 m och 1dm bred.
tinnak
Jag har gjort avskiljare av takpapp som blev över när jag la om taket på lekstugan, blev tvungen att köpa två rullar och nästan hela den andra rullen blev över. Klippte lagom breda remsor och grävde ner mellan rabatter och gräsmatta. Är ju böjlig så det går bra att göra fina former. Innanför, i rabatten, la jag kullerstenar för att köra gräsklipparhjulet på. Det blev väldigt bra, fast jobbigt att klippa i takpapp.
asaleo
Tankar om kantavskiljare
Jag har lagt terracottafärgade plattor 100x200 mm tjocklek 70 mellan min gräsmatta och grusade gångar.
Även lagt mellan rabatt och betongplattor.
Jag har grävt bort jorden och lagt plattan direkt i jorden.
Jag har inte haft några problem med sättningar.
Plattorna belastas ju inte. Lätta att justera dessutom.

Eftersom plattan är liten kan jag klara svängar också.
Plattorna förenklar ju gräsklippningen.

Plast och plåtavgränsningar kan ju vara praktiskt men är det inte svårt att klippa över dem?

Plast och plåt är ju dessutom inte något "naturligt" trädgårdsmaterial.

Jag tycker att plattor är vackrare som avgränsare.

Lägger in en bild med plattorna som kan synas bakom lejongapen.
Hittade ingen annan bild så här direkt men lejongapen är ju så vackra.

Asaleo
Chamomille
CITAT (tinnak @ 16-10-2009, 03:20) *
Jag har gjort avskiljare av takpapp som blev över när jag la om taket på lekstugan, blev tvungen att köpa två rullar och nästan hela den andra rullen blev över. Klippte lagom breda remsor och grävde ner mellan rabatter och gräsmatta. Är ju böjlig så det går bra att göra fina former. Innanför, i rabatten, la jag kullerstenar för att köra gräsklipparhjulet på. Det blev väldigt bra, fast jobbigt att klippa i takpapp.

Jag har gjort likadant. Fast jag lät ju inte pappen sticka upp så mycket ovan mark så att gräsklipparen tar den biggrin.gif Fungerar utmärkt!
nationwide
Marksten 20x14 på högkant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon