Full version: clematis södertälje
boopan
köppte clematis södertälje förra året just för den röda färgen den blomma i år men blev blå ?kontakta säljaren i detta fall var det horto green de svara att färgbytet berodde på jord mån men vad ska den ha för jord för att blomma rött? snälla finns det någon som kan svara på detta ?
oliv
Min Södertälje står i lerjord och är inte röd, snarare mörkt röd-violett. rolleyes.gif

Det är svårt att hitta en bild på nätet som motsvarar min färg. Kanske den här, men lite mörkare (på min datorskärm, det kan ju också skilja):

Södertälje

Min egen kamera är alldeles för dålig för att återge rätt nyans.
Finn Klematis
Hej!

Vill Du ha röda blommor får Du köpa en Södertälje hoss någon som vet
att skilja på klematis och hortensia.

Mvh.
Finn
boopan
hej Finn ja att det inte är en hortensia är så fullständigt klart för mej och horto green är ju ett stort postorederföretag och jag har bara köpt bra plantor tidigare men denna södertälje är lila ej mörkröd eller lilaröd utan bara lila .
oliv
Kan du inte visa en bild på din klematis, då är det lättare att säga vad du har fått för något? flirting.gif
Finn Klematis
CITAT (boopan @ 03-10-2009, 15:06) *
hej Finn ja att det inte är en hortensia är så fullständigt klart för mej och horto green är ju ett stort postorederföretag och jag har bara köpt bra plantor tidigare men denna södertälje är lila ej mörkröd eller lilaröd utan bara lila .

Hej!

Är den lila är det ingen södertälje. Felfri är ingen. Du har fått fel klematis
Detta händer ofta. Det är förklaringen att den skulle ändra färg med jordarten
som är otrolig. Det är hortensia som ändrar färg med jordenssurhetsgrad.
Jag skulle inte handla av ett företag som kommer med sådana förklaringar
för att framstå som felfria.
Jag har aldrig haft tanken att Du fått en hortesia.

Mvh.
Finn
Kajsa
Du kan väl mejla över en bild på din klematis så ser dom vad du fick istället, har själv bara bra erfarenheter av Hortogreen och har köpt många klematis där, självklart vet dom hur klematis Södertälje ser ut.

Södertälje E, här en bild från mig
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 03-10-2009, 22:22) *
Du kan väl mejla över en bild på din klematis så ser dom vad du fick istället, har själv bara bra erfarenheter av Hortogreen och har köpt många klematis där, självklart vet dom hur klematis Södertälje ser ut.

Södertälje E, här en bild från mig

Hej Kajsa!

Det är inte vilken färg som Södertälje har, den är mörkröd,
Som är huvudfrågan.
Det är påståendet att den kan få annan färg, blå, beroende
på Jordmån.
Som gör att jag inte skulle handla där.
Du kan Klematis.

Mvh.
Finn
boopan
skönt att vi bara missförstog varandra tyvärr har jag ingen bild det får bli till våren har nu skrivit ett argt brev till horto green och det är slut handlat där . överigt tack för alla svar ska läsa på mer om klematis så jag är mera rustad till nästa årets inköp.
Bassam
Hej
horto green har rätt på grund att PH värde spelar roll på färgen om jord har Ph låg kommer mera röd färgen om jord Ph hög kommer mera bå fäfrge.
H: Bassam
Finn Klematis
CITAT (Bassam @ 05-10-2009, 23:18) *
Hej
horto green har rätt på grund att PH värde spelar roll på färgen om jord har Ph låg kommer mera röd färgen om jord Ph hög kommer mera bå fäfrge.
H: Bassam

JA, När det är Hortensia, Klematis ändrar inte färg.

Finn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon