Full version: Hoya Publicalyx
Veganvarg
Hejsan!

Jag undrar om det är någon stor skillnad på vanlig Hoya Publicalyx och "Pink leaf"-varianten?

Har nämligen lite ont om plats, och känner att jag skulle behöva göra mig av med nån blomma.
Om dessa två är ganska lika kan jag ju ge bort en av dem, men om de är mycket olika så är det synd att inte behålla båda.

Ingen av dem har ännu blommat, men rent bladmässigt ser de nästan identiska ut. unsure.gif

Mvh
/Ylva
Ina
Hej Ylva!!

Det finns massor av olka kultivarer av pubicalyx! Många av dem är snarlika och den enda möjligheten att se skillnad på dem är när dom blommar!
"Silver pink", "Chimera" "Red Buttons", "Royal Hawaiian Purple", "Jungle Garden", "Fresno Beauty", "Little Leaf", "Pink Leaf", Pink rivekii".... wacko.gif

Jag skulle kanske ha planterat ihop dom om bladen är väldigt lika! Men det är klart att om du sen vill ge bort eller sälja sticklingar så kan det bli lite rörigt då...
Veganvarg
Växterna har ca 3-4 blad var... och är ca 12 cm höga...
Skulle två plantor få plats i en 9 cm (eller är den 10..) kruka?

Jag har alla hoyor i vita plastkrukor. Dels är det snyggt med enhetliga krukor, och dels är det praktiskt, då jag skrivit på krukorna vilken hoya de innehåller. tongue.gif

Det är så kul, för nu har hoyorna börjat växa! wub.gif

/ylva
Ina
Du kan säkert knô ihop dom!! rolleyes.gif
Om dom är såpass små är knappast rotsystemen så stora att det är omöjligt. Kul att dom växer! laugh.gif

Bra idé det där med namnen på krukorna!! Jag håller på med plastpinnar i jorden men det känns lite joxigt ibland...
Veganvarg
Mm, tycker själv det var en strålande idé!
Speciellt när man är nybörjare och inte har en aning om hur en Thomsonii eller en Picta ser ut ! biggrin.gif

En annan av mina ljusa ideer är att jag har använt träklädnypor. På dem kan man skriva vad det är i krukan och när det är sått, och sen bara nyper man fast klädnypan i krukkanten. Enkelt och billigt laugh.gif

Ska ta och knöla ihop de två hoyorna! Det blir bra, för jag har 23 stycken, och på två brickor får det plats exakt 22 krukor... wacko.gif
Har man då nån högskoleexamen i matematik så kan man lätt räkna ut hur många krukor jag har för mycket nu! smile.gif

/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon