Platinum
03-10-2009, 10:20
Någon som provat att odla rabarber från frö?
Tog tillvara en del fröer från rabarberståndet tidigare i år och undrar nu om det är ljusgroende frön eller mörkgroende, antar att de skall stratifieras så har funderingar på att bredså i något kärl i växthuset som ändå gapar tomt just nu.
Margith
03-10-2009, 10:26
Jag har sått rabarber för några år sedan. Jag köpte fröerna från Impecta (tror jag)
Enl såråden på påsen skulle jag direktså dem på våren, vilket jag gjorde.
Fungerade alldeles utmärkt.
Men jag hade gott kunnat förså dem inne först, den växte väldigt sakta de första åren.
Solstorm
03-10-2009, 10:44
Jag fick frösådd rabarber av Ingrid Fuxvall förra året. Med inspiration efter odlavästs besök hos Peter Korn så gjorde jag en bergskrevsdling (grusgrop i bergsskreva istället för grushög). Trots att jag glömde vattna under förra årets hetta och extrema torka så klarade den sig bra. I år har jag gjort rabarberpaj av de rabarberna.
DykUnderYtan
03-10-2009, 13:51
Jag fick frön från smultronrabarber från en odliat som jag testade att så inne tidigt i våras, gick alldeles utmärkt. Två av plantorna är nu så stora (de har en massa hästskit under sig) att jag skulle kunna skörda lite också men jag tror jag väntar till nästa år ändå.
Helen vid Ljungan
07-02-2010, 13:52
CITAT (DykUnderYtan @ 03-10-2009, 13:51)

Jag fick frön från smultronrabarber från en odliat som jag testade att så inne tidigt i våras, gick alldeles utmärkt. Två av plantorna är nu så stora (de har en massa hästskit under sig) att jag skulle kunna skörda lite också men jag tror jag väntar till nästa år ändå.

Tänker fröså rabarber i år och sökte på forumet för att få lite råd. Vad betyder tidigt i våras? Mars eller kanske rent av nu ...
Undrar också, köpte rabarberfröer fr Impecta och där stod de att de skulle odlas på friland i vår.
Jag har en ganska stor rabarbarplanta som jag tänkte eventuellt flytta i år eller förminska i alla fall. Den tar för mycket plats. Som jag förstår det går det bra att plantera om och/eller dela. Någom som är i trakten som vill ha en 'del'?
Lina och Olav
08-02-2010, 13:32
Jag köpte också rabarberfrö från impecta förra året. Sådde dom inne tidigt på våren. Sedan blev det för fullt på fönsterbrädet så dom åkte ut i början av april. Två (dvs hälften av dom) klarade sig bra. Hoppas kunna få en liten skörd av dom i år.
Mentha-Arvensis
08-02-2010, 14:21
Vi hadde en sorts vånings rabarber när jag var yngre, det växte massa rabarber på höjden var fjärde år tror jag det var.
Någon som vet vad den heter och vart man kan få tag på den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.