tepa
Hej

Jag har planterat Kejsartulpan "White Emperor" under ett lövträd, där det är jättetorrt. Nu planterade jag under samma träd Regnbågsbräken. Råkade få upp en tulpanlök, och den hade inte bildat några rötter alls. I ett annat fuktigt land råkade jag också få upp en lök när jag planterade "Flicköga", denna hade mycket vita rötter. Är det någon fara med Kejsartulpanen ? Ska jag vattna mera ? Jag vattnade när jag planterade och eftersom jag vet att där är så torrt så har jag vattnat flera gånger sen dess. Nu har det ju regnat en del, men där är fortfarande torrt. Annars såg ju löken fast och fin ut. Vad tycker ni jag ska göra ?

Hälsn Tepa
RitRat
Det verkar som att du har besvarat din fråga redan. Om du känner att jorden är torr, behövs det säkert ännu mera vatten. Att lökarna inte hade fått rötter, tror jag bestämt beror på torka. Kanske är jorden där väldigt porös och släpper igenom vattnet, behåller det inte. Då kan ju någon slags jordförbättring vara på sin plats.

Ritva

tepa
Hej

Tack. Nu har jag vattnat och öst på mera mylla. Får väl gå och känna efter under hösten nu och vattna lite mer, om det inte tänker regna tillräcklig.

Hälsn Tepa
Eva 33c
Fast jag tror inte det är nån panik när det gäller tulpaner faktiskt. De kan man ju plantera" hur sent som helst" sägs det. När ditt träd lövat av kommer marken under att bli fuktig av regn och snö under vintern och våren så att det räcker. Narcisser däremot sägs det att det är viktigt att de hinner rota sig innan kylan kommer.
tepa
Ok, tack Eva.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Igår planterade jag några Strutbräken närmast stammen på det där trädet. Råkade komma åt en tulpanlök och DEN HADE MYCKET VITA RÖTTER !!! Vad glad jag blev, för en vecka sen var det ju inget.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon