Full version: Obs glöm ej reflexer
andersen
Som rubriken säjer,för övrigt så tycker jag att det borde vara ett lagkrav om man är ute i trafiken.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det tycker jag med speciellt då man bor på landet och det inte finns gatlyktor, själv klär jag mig som en julgran då det är mörkt med en massa reflexer, lysdioder och pannlampa, (men jag ser ofta folk utan reflexer här). Tyvärr kör ändå bilarna som om de var ensamma på vägen, så mycket som jag borde lysa upp tycker man ju att de borde sakta ner iallafall då de kör förbi mig på dessa smala vägar (i stort sett alla bilar som passerar mig håller inte hastighetsgränsen).
CillaM
Säger som Åsa, känner mig som en julgran den här tiden o fram till februari/mars i mörkret. Ändå lyckas en granne nästan alltid köra på mig i den hastighet som han kör.
skogstroll
japp nu är det dags. ska plocka fram reflexerna nu när jag börjat gå till bussen, sen har jag en redig ficklampa att lysa med när det kommer en bil. Där jag bor finns inte så mycket gatubelysning, en lykta per km giggle.gif så det gäller att synas
Solstorm
Glöm inte att det är lika viktigt med reflexer inne i stan. Där blir man bländad av mötande bilar och annan belysning, då är det svårt att upptäcka mörkklädda människor.
Christa
Jag brukar alltid ha de där plastreflexerna i olika utformning som man hänger i fickan. Dock uppstår problem när jag går med stavar. De trasslar in sig i stavarna.

Är det någon mer som har samma problem och hur kan man göra istället?
MariaS
Eftersom det är krav att man ska ha varselväst i lastbilar, har jag flera stycken som används flitigt, samt att vi även har såna liggandes i alla bilarna ifall det händer något på vägarna.
andersen
CITAT (Christa @ 03-10-2009, 15:25) *
Jag brukar alltid ha de där plastreflexerna i olika utformning som man hänger i fickan. Dock uppstår problem när jag går med stavar. De trasslar in sig i stavarna.

Är det någon mer som har samma problem och hur kan man göra istället?

Jag har liknade reflexer, jag sätter dom på stavarna uppe på handtaget hänger det ner en rem, kan det heta stavrem? där hänger jag reflexern en på varje stav. http://www.biltema.se/products/productimag...?iItemId=102550
Christa
CITAT (andersen @ 03-10-2009, 15:35) *
Jag har liknade reflexer, jag sätter dom på stavarna uppe på handtaget hänger det ner en rem, kan det heta stavrem? där hänger jag reflexern en på varje stav. http://www.biltema.se/products/productimag...?iItemId=102550

Det kan vara ett bra förslag. Dock har jag hört att reflexerna skall sitta så långt ner som möjligt eftersom billjusen träffar där först. Men bättre på handtagen än inga alls förståss.
Alba
Jag använder reflexband som man sätter kring armen. De är lätta att flytta om man byter jacka.

[attachment=42738:27_9517.jpg]
Gudrun i Göteborg
Glöm inte reflexer på vovven också.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Alba @ 03-10-2009, 16:12) *
Jag använder reflexband som man sätter kring armen. De är lätta att flytta om man byter jacka.

+De kan sättas om benen också, reflexerna ska ju hellst placeras långt ner på kroppen.
Christa
CITAT (Alba @ 03-10-2009, 16:12) *

Jag har en sådan där men jag hittar den inte. Var finns de att köpa?
Alba
Jag köpte på Apoteket.

Även Clas Olsson har reflexbanden.
Myosotis
Reflexer åldras och måste bytas ut då och då.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte också mina reflexer på apoteket, tror de håller detta år med jag har inte råd att köpa massor av nya grejer har bara studiebidrag så jag går back varje månad. Lysdioderna jag köpte i somras på claes Ohlson när de firade jubileum borde dock funka utmärkt jag har satt fast dem på min ryggsäck och de verkar lysa bra, väl värda de 20kr jag betalade för 2st.
anne-li i olofstorp
CITAT (Solstorm @ 03-10-2009, 14:56) *
Glöm inte att det är lika viktigt med reflexer inne i stan. Där blir man bländad av mötande bilar och annan belysning, då är det svårt att upptäcka mörkklädda människor.

Instämmer! Där jag har hållt på att köra över människor har det varit totalt svartklädda personer, på övergångställen mitt i centrala Göteborg.
NI SYNS INTE!!!! Tänk på det.....
Olle A
Så här års har jag alltid reflexvästen på mig när jag cyklar till och från jobbet. Ni som kör bil på landsvägarna i mörker, glöm inte att BLÄNDA NER när ni möter en cyklist!!! Man ser absolut ingenting när man får helljus rakt i ansiktet, allra minst var vägkanten är. Det har till och med hänt att bilar först har bländat ner och sedan dragit på helljuset innan de har varit helt förbi - det räcker med en snabb blixt i ansiktet för att bli helt bländad!

Olle
anne-li i olofstorp
OK Olle skall tänka på det!!!! Har inte gjort det men du får mig att förstå.... Inte lätt att välja vägrenen i stället för mitt i vägen eller i diket om man inte ser..... Tack för "upplysningen" -eller hmmmmmm! - ja eller nåt!
Rose
CITAT (anne-li i olofstorp @ 03-10-2009, 21:52) *
Instämmer! Där jag har hållt på att köra över människor har det varit totalt svartklädda personer, på övergångställen mitt i centrala Göteborg.
NI SYNS INTE!!!! Tänk på det.....
Jag tycker det är jättejobbigt att köra bil när det är mörkt och regnar, även i stan. Allt blänker och mörkklädda syns inte förrän man är jättenära. Nej, jag har inget fel på synen, det har jag fått konstaterat. Kanske borde man dela ut reflexer gratis.
Meriona
CITAT (Olle A @ 03-10-2009, 22:07) *
Så här års har jag alltid reflexvästen på mig när jag cyklar till och från jobbet. Ni som kör bil på landsvägarna i mörker, glöm inte att BLÄNDA NER när ni möter en cyklist!!! Man ser absolut ingenting när man får helljus rakt i ansiktet, allra minst var vägkanten är. Det har till och med hänt att bilar först har bländat ner och sedan dragit på helljuset innan de har varit helt förbi - det räcker med en snabb blixt i ansiktet för att bli helt bländad!

Olle

Gäller även när man möter ryttare kan tilläggas. Och om cyklisterna och ryttarna befinner sig på en cykel/ridväg vid sidan om. Otaliga gånger har jag blivit stenblind när bilarna på vägen inte bländar av, riktigt otäckt är det!

Jag har reflexerna på/i jackan året runt, för inte är man bara ute i dagsljus...
sommarhumla
Jag brukar ha reflexer så det lyser både högt och lågt. Dessutom har jag "övergett" den svarta jackan utan har en ljus jacka även vintertid. Det finns inget mer obehagligt än att helt plötsligt se något gråsvart på två ben som "materialiserar" sig från ingenstans...brrrr...egentligen förstår jag inte hur man vågar gå i mörka kläder den här tiden på året och inte ha en endaste liten reflex någonstans, tycker man att det är "töntigt"?
Jag fick iallafall beröm av en lärare på min trafikskola för att jag hade många reflexer på mig.
Myosotis
CITAT (sommarhumla @ 04-10-2009, 18:19) *
...tycker man att det är "töntigt"?

Ja, många tycker det. Tonåringar tycker att det bara är för småbarn. Man fattar inte vikten av att ha reflex förrän man själv kör bil.

Jag bländar ALLTID av när jag möter gående, cyklister eller ryttare (dvs om jag ser dem), det är så otäckt att bli bländad!!! Önskar verkligen att alla hade vett att göra så. Det här med att sätta på helljuset igen innan man har passerat är en ny ovana som verkar sprida sig mer och mer. Jag har bara råkat ut för det när jag kör bil. Man hinner ju inte blinka åt dem för att tala om för dem att de gör fel, jag vet inte var de får en så korkad idé ifrån och jag begriper inte hur man ska få dem att sluta. Det är fullständigt livsfarligt och jag blir jätteförbannad varje gång!! ranting.gif
Meriona
Det där är bilskolornas fel det där med att folk sätter på helljuset för tidigt, för jag minns att det stod i körboken att man kunde sätta på helljuset si och så många meter före mötet så hinner det inte bli svart så länge efter. Men jag blir som du bländad varenda förbannade gång nån gör så! ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon