Full version: Sophora japonica
Gunilla T
Letar efter ett träd som har ett skirt och vackert växtsätt för plantering i vår. Pagodträdet har jag sett i trädgårdar och jag vet att det är känsligt. Någon här som har erfarenhet av trädet?

Har ävan tittat på sydboken men den blir för yvig med sitt krypande växtsätt - passar inte på just den platsen jag tänkt.

Förslag på andra träd med sirligt växtsätt och som inte blir alltför yviga i omkrets? ...får gärna växa på höjden men helst inte snabbväxande.
Alexander-VG-zon3
vilken zon har du eller vart bor du i Sverige ?

nåt likande sophora är ju robinia eller korstörne (blir kanske för stort?)

Gunilla T
Bor i zon 2-3, gissar att växtplatsen är zon 2.

Både Robinia och Gleditsia är jättefina träd men är rädd för att de blir för breda, Robinian är dessutom ganska snabbväxande.

Har du erfarenhet av pagodträdet flaxss?
Alexander-VG-zon3
jag har inte lyckas så bra med Sophora en har frusit ihjäl och en har sorken tagit (skåne zon 1-2) dock så finns här välväxta sophora japonica i området. men jag hade nog otur.

vill du att den ska likna sophora japonica ? vilken max höjd och bredd vill du ha ?

fler förslag

Kentuckykaffe - Gymnocladus dioicus, Aralia alata(alt spinosa), valnöt (växer sakta men blir stor),katsura, pagodkornell, sedan finns det ju klotrobinia, blomsterkonrell, Narrbuske.
Gunilla T
Tack för svar flaxss, en del av de träd du nämner finns redan här men Kentuckykaffe och narrbuske var två nyheter för mig, mycket spännande växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon