strandskatan
På plantskolan rekommenderade man klippning av eldtornet för att få en tät och fin buske, men på lappen som följde med står "pruning not rekommended". På nätet rekommenderar varannan klippning, tom hel nedklippning på våren, varannan säger ingen klippning. Hur gör ni? (Min sort heter "Golden charmer.)
Alexander-VG-zon3
du kan klippa den rätt så hårt om du vill, den är väldigt tålig. och tål även om man skulle råka klippa fel eller för mycket. du klipper strax ovan för en nod, bladpar, bladveck.

annars behöver du inte så klipp den inte ev ta bara veck det som är dött. jag har för mig att den blommar (får bär) på flerårigved. men det går att klippa den under JAS (juli-aug-sept) eller under våren-försommaren (efter blomningen).
strandskatan
Tack för bra svar, flaxss! Trodde väl att plantskolan (Tågarps trädgård, jättetrevligt ställe) visste vad de talade om, och du är ju av samma åsikt som de! Nu känner jag mig trygg.
Odin-Uppsala
Ja nog går det att klippa eldtorn, tro inte på allt som står på dessa etiketter... Har sett eldtorn mycket elegant figurklippt i geometriska former på en vägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon