Minsing
De är djupt röda, och lite gröna, med ett mycket vitt och krispigt fruktkött.

Har ingen aning om när jag ska plocka ner dem lr när de är fullt mogna.... hmm...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är alltid svårt att sortbestämma äpplen det finns ju så jättemånga olika sorter, även experter brukar behöva mer än en bild, ofta när man besöker äppelexperter måste man ha runt 4-5st med sig så att man kan se olika individer + se hur de ser ut inuti + smaka.

Äpplet på bilden påminner dock ganska mycket om en ganska vanlig äppelsort som heter Lobo som mognar nu i oktober den brukar ha vitt krispigt fruktkött och ganska tjockt rött skal.
Minsing
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-10-2009, 17:08) *
Det är alltid svårt att sortbestämma äpplen det finns ju så jättemånga olika sorter, även experter brukar behöva mer än en bild, ofta när man besöker äppelexperter måste man ha runt 4-5st med sig så att man kan se olika individer + se hur de ser ut inuti + smaka.

Äpplet på bilden påminner dock ganska mycket om en ganska vanlig äppelsort som heter Lobo som mognar nu i oktober den brukar ha vitt krispigt fruktkött och ganska tjockt rött skal.

Ja skalet är faktiskt ganska tjockt! jag skalade det precis åt lillen för det var inte så trevligt att äta det..

När ska man plocka äpplena egentligen? Har det någon betydelse om de sitter kvar ett tag till fastän det har börjat bli frostnätter?

Om det är av sorten Lobo så är jag nog ganska rätt ute som plockar dem nu? Det stod någonstans att de odlades bäst i zon 4 och jag tror det är det här i S-vall.
Minsing
fler frågor:

Mognar äpplen efter man har plockat dem? Visst gör de väl det? Så jag inte har plockat ner en kasse i onödan..

På bilderna som tagna förra hösten så har det börjat bli fallfrukt.. är det lagom tid att plocka dem kanske? De har inte börjat falla ännu nu i höst...
KURT
Vissa sorter mognar aldrig på trädet! Äpplena avger ju etylengas när de lagras, så de kommer att mogna/åldras efter hand. Ofta ser man på äpplena när de börjar mogna, skalet ändrar oftast färg lite, doften ändras, kärnorna och kärnhuset ändrar färg och struktur, och de lossnar lättare från fästet.
Minsing
CITAT (KURT @ 03-10-2009, 18:34) *
Vissa sorter mognar aldrig på trädet! Äpplena avger ju etylengas när de lagras, så de kommer att mogna/åldras efter hand. Ofta ser man på äpplena när de börjar mogna, skalet ändrar oftast färg lite, doften ändras, kärnorna och kärnhuset ändrar färg och struktur, och de lossnar lättare från fästet.

ok, är det så alltså? Intressant.. Jo jag visste ju det om att de utsöndrar nåt.. eftersom man lägger omogna avokado tillsammans med äpplen för att de ska mogna snabbare.. :-)

Ja jag har iaf bestämt mig för att plocka ner dem imorgon om vädret blir fint! Nog för att de är fina på trädet, men de är goda också! :-D
Jan af Lisö
Tycker också att äpplen på bilden ser ut som Lobo, men Lobo brukar ju vara angrippna av skorv, och dessa ser fina och "rena" ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon