Polly66
Har under sommaren förälskat mig i kärleksörten, oasett vilken färg.
Är däremot lite tveksam till om den passar i min rabatt...
Är lite rädd att den ska ta över, även om jag fått tips av er.

Men då jag skulle leta fram frö från Impekta, så visade det sig, att de inte har någon sort alls .
Däremot hittade jag Sköldpaddsört, som jag oxå är nyfiken på, som alternativ.

[attachment=42748:Sk_ldpadds_rt.jpg]

Det är där, ni där ute, kommer in i bilden...
Någon som har erfarenhet & kommentar?
Peztis
Oj, kärleksörten är väldigt anspråkslös! Den tar inte alls över det minsta. Blir den stor så är det bara att dela den och sätta på något mer ställe.
Solstorm
Jag har kärleksört sedan många år. Visst har de blivit lite fler men absolut inget att oroa sig för.
Polly66
OK, det låter ju bra.
Kan jag fröså den, eller är det bättre att köpa en planta? ( om man inte kan få en stickling av någon)

Men hur är det då med Sköldpaddsörten, hade ni nån åsikt/erfarenhet om den...?
Åsa, mälardalen zon 2
Kärleksört förökas via sticklingar (inte frö), det går bra att både använda toppsticklingar och bladsticklingar. Kärleksört brukar dock inte vara dyr så ska man bara ha en planta kan man ju köpa det går ju fortare då att få blommande exemplar.

Sköldpaddsört är odlingsvärd, den blev ju vald till årets perenn 2004 den vill dock ha lite annorlunda odlingsförhållanden än kärleksört som gärna har det soligt och lite torrare, sköldpaddsört trivs i fuktigare lägen.
Polly66
Tack snälla för den upplysningen.
Jag är alltid noga med att titta på vart och hur växterna vill odlas.
Det stod ingenstans att den ville ha lite fuktigare!

Då får det bli Kärleksört yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon