Full version: Dahlia-frön
RitRat
Jag hade planer på att ta frö från mina sommardahlior, men så blev det inte. Jag har inte gjort det förut, och var osäker på hur fröna ska se ut. Jag tog isär några helt nedvissnade blomrester, men såg inget som likande frön. Dessa sommardahlior har jag fått som plantor, jag har inte sått dem själv.

Antingen hittade jag inte fröna, eller så hade det inte bildats några.... kanske har det varit för kyligt. Hur ska de se ut?
Margith
Kanske den här länken kan hjälpa dig? smile.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=dahlia-fr%F6
RitRat
Tack Margith, det var en trevlig tråd.
Mina vissna dahliablommor var precis som ena skribenten där skrev - blöta och nära att ruttna. Det fanns absolut inget torrt och prasslande där....

Och nu är det nog för sent, för dahliorna har gett upp under frostnätterna, bladen slokar och är svarta. Likaså blomresterna.

Men jag får försöka nästa höst igen, om det blir några dahlior för min del. Dessa var första års, alltså sommardahlior.
kentbra
Men även Sommar Dahlior har knölar.
Gräv fram dem, låt de tprka och lägg dem i kutterspån svalt och mörkt över vintern.

Eller gör som jag (är lat). Jag har mina Sommar Dahlior i krukor. Låt de torka ut och vissna ner.
Klipp ner dem helt och ställ ner krukan i matkällaren.
Visst blir det ett ltet svinn. Cirka 1 av10 klarar sig inte.
Tar sedan upp dem tidigt, redan i februari, och drar upp dem inomhus med lysrörsbelysning. Då hinner jag ta en uppsättning med sticklingar innan det är dags för utplantering.
RitRat
Jodå. Jag ska prova övervintra mina "sommardahlior". Jag har lärt mig här på forumet (som förövrigt är mycket lärorikt bravo.gif )att det som kallas sommardahlior är precis samma dahlior som de "stora" men de är unga, förstaårsplantor. Rotknölarna är små.

Min så kallade matkällare är inte så sval tyvärr, tempen är 15-16 grader, så det kan vara lite för varmt för dem, de kan torka ut.

Jag är inte hemma januari-mars (är utomlands) så i februari kan jag inte göra något.

Men det får bli som det blir. Jag försöker. Växterna bestämmer.
/Ritva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon