Hej
Har fått några plantor, Julros och Pion. De är så små och jag har inget växthus. Jag har planterat dom i landena. Borde jag sätta dom i små krukor och ta in dom till vintern ?
Hälsn Tepa
Lady Hamilton
03-10-2009, 21:57
De har största chansen att överleva ute

beroende på hur dina vintrar brukar vara så kan du ev. ge dem lite skydd. Vad som är viktigt är att de inte står och blir för blöta i jorden. Finns den risken kan du skydda dem med varsinna "partytält" = uppånervänd plasthink i miniformat (typ Turkiskyougurt hink) klipp upp sidorna på hinken och lägg en sten ovan på så att de håller sig på plats
Suck, vad besvärlig du är, Lady Hamilton ! Täcka kommer jag nog att göra, när jag krattar gården. I morrn är det lovat REGN ! Så då får jag vila. Visst kan jag ordna "partytält", om det behövs. Kan tillägga att Pionerna har lite lerhaltig jord. Är det okej ?
Hälsn Tepa
Lady Hamilton
03-10-2009, 22:23
Inget fel på lerhaltig jord men lera är ju mera kompakt och binder mer vätska. Vad jag menade var att dina plantor är ganska små och blir jorden väldigt blöt och djupfrusen så har dina små plantor mindre chans att överleva Därav tipset med partytält
( jag skrev ju inte att du själv skulle vara tvungen att sitta vid partytälten o hålla dem sällskap hela vintern
)
Inget illa ment, Ladyn. Du rekommenderar ändå Partytält ? Annars har jag en stor sandhög, jag kunde norpa av. Och sätta på. Är det vätan de inte tycker om ? Har för mig att jag läst att Pioner trivs bra i lerhaltig jord, men det kan ju vara efter att de har etablerat sig.
Hälsn Tepa
Hej
Jag har krattat björklöv runt de små Pionerna. Hoppas det inte är för tidigt ? Får väl sätta det där taket sen närmare vintern. Ser ni de tre små Pionerna ?
Hälsn Tepa
Lady Hamilton
18-10-2009, 10:29
Det där ser bra ut
CITAT (Lady Hamilton @ 18-10-2009, 10:29)

Det där ser bra ut

TACK ! Du såg dom små, tydligen.
Tepa.
Mina små pionplantor och även julrosplantor står ute i rabatten.Jag har ingen lerjord.Pionerna har jag i sandblandat jord.När det blir kallt plockar jag örnbräcken i skogen och täcker pionerna med.Inga partytält här inte.Alla små pionplantor klarade vintern och har växt till sig.Ännu har jag inte täckt någonting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.