|
Hej
För någon vecka sen tog jag upp min Amaryllisknöl ur jorden och satte den ovanpå för att vissna. Har hört att det går fortare så. Nu tyckte jag den kändes ihålig, men när jag klämde på den så verkade den ha en hård knöl innanför. Vad tror ni ?
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
03-10-2009, 22:14
lökskalen/delar av löken kan ha torkat in hårt/eller dött. och då så vissnar flera lager med lökskal men i mitten finns lite lök ''kvar'' och det är säkert det som du känner. vill du veta säkert om den lever så skalar du av alla torra lökskal. plantan ''återbildar'' detta torra skydd iform av nya torra skal så den klarar av att man skalar dom.
amaryllis har ju alltid ett eller några torra skal för att skydda löken.
Återigen, tack, Flaxss.
Tepa
Hej
Jag planterade Amaryllisen i blomjord och vattnade lite. Nu står den varmt under extrabelysning. Så det är väl bara att hålla tummarna att den orkar blomma iår också !
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
14-10-2009, 18:06
Ja, hoppas nu att den går i blom!  -Jag håller tummarna! Men, jag känner mig lite förundrad över hur du har planterat den.... Ska inte 1/3 av löken vara ovan jord? Så att den inte ruttnar... Jag minns att du visade dina specialkrukor ifjol, så det är väl ok kanske att plantera ner hela löken i dessa krukor...? Var det det som var finessen med dom?
Hans i Värmland
14-10-2009, 18:40
Din plantering av löken är fel enligt min mening,den har lätt för att ruttna när den sitter djupt. Jag sätter mina lökar uppe på ytan så att inte löken blir våt. Den skall egentligen ha kvar 1/3 under jord.
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-10-2009, 18:06)  Ja, hoppas nu att den går i blom!  -Jag håller tummarna! Men, jag känner mig lite förundrad över hur du har planterat den.... Ska inte 1/3 av löken vara ovan jord? Så att den inte ruttnar... Jag minns att du visade dina specialkrukor ifjol, så det är väl ok kanske att plantera ner hela löken i dessa krukor...? Var det det som var finessen med dom? Hej Sussie Ska den det ? Vara lite ovan jord ? Minns inte riktigt hur den var när jag köpte den för två år sen. Löken var färdigt planterad i samma kruka. Har lyft upp den lite nu. Finessen med denna kruka är väl att vattnet ska fördelas jämnare över jorden. Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
14-10-2009, 19:10
CITAT (tepa @ 14-10-2009, 19:42)  Hej Sussie
Ska den det ? Vara lite ovan jord ? Minns inte riktigt hur den var när jag köpte den för två år sen. Löken var färdigt planterad i samma kruka. Har lyft upp den lite nu. Finessen med denna kruka är väl att vattnet ska fördelas jämnare över jorden.
Hälsn Tepa Jahaaa, var det DET som var finessen...? I så fall så skulle nog jag (om jag var du) lyfta upp löken ung till hälften.  -Gråt inte för det kära du..! Jag har inga bilder från i år men ifjol planterade jag så här: edit: Tillägg: Tyvärr så "rensade" jag mina lite för mycket då  men alla överlevde och fick 2-3 blomstänglar!
Alexander-VG-zon3
14-10-2009, 19:13
ja löken ska planteras grunt.
...alltså, jag HAR ju lyft upp löken! Syns inte det på bilderna i diskhon ? Nu är den grunt.
Hoppas det duger åt herrskapet :naughty:
Skojar bara, jag menar :smiley_small_hug:
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
14-10-2009, 19:48
CITAT (tepa @ 14-10-2009, 20:45)  ...alltså, jag HAR ju lyft upp löken! Syns inte det på bilderna i diskhon ? Nu är den grunt. Hoppas det duger åt herrskapet Skojar bara, jag menar Hälsn Tepa Hehe...  Jahaaa....  jag trodde att dom bilderna var från ifjol....  CITAT (Sussie F-Flower @ 14-10-2009, 20:47)  Hehe...  Jahaaa....  jag trodde att dom bilderna var från ifjol....  Det duger...!
Alexander-VG-zon3
14-10-2009, 20:10
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-10-2009, 20:10)  Jahaaa, var det DET som var finessen...? I så fall så skulle nog jag (om jag var du) lyfta upp löken ung till hälften.  -Gråt inte för det kära du..! Jag har inga bilder från i år men ifjol planterade jag så här: edit: Tillägg: Tyvärr så "rensade" jag mina lite för mycket då  men alla överlevde och fick 2-3 blomstänglar!  så mycket skalar jag också av lökarna. sedan återbildar löken själv ett skyddskal.
Sussie F-Flower
14-10-2009, 20:15
CITAT (flaxss @ 14-10-2009, 21:10)  så mycket skalar jag också av lökarna. sedan återbildar löken själv ett skyddskal. hehe... Ja i år är dom svarta... Jag ska inte skala av dom i år igen, i alla fall.... Jag har inte skött mina lökar som man ska i år, så vi får väl se vad som kommer att hända...
Alexander-VG-zon3
14-10-2009, 20:18
jag skalar inte heller mina varje år. men ibland tycker jag det bara är för mycket fula och skadade lökskal och då flera lager med torra skal och tå tar jag och tar veck allt tills jag kommer in till det gröna. sedan när det blir för mycket eller för fult så gör jag samma sak igen. och har alltid gjort så. ÄVEN om det står i böcker att man inte ska göra det så har jag gjort och gör när jag vill.
Bilderna från ifjol ? Nej, Sussie. Här visas inget gammalt sk.... Bilderna tagna nu ikväll. Bra att det duger, tack! :thanks:
Mvh Tepa
Sussie F-Flower
14-10-2009, 20:34
Sussie, det var en imponerande samling av kommande amaryllisar!! Så häftigt!
Sussie F-Flower
14-10-2009, 22:13
CITAT (RitRat @ 14-10-2009, 22:15)  Sussie, det var en imponerande samling av kommande amaryllisar!! Så häftigt! Tack! Fast dom kom i blom alldeles för tidigt... Till Lucia har jag för mig att dom blommade som mest... men då var det väl ändå julmånad så det kan kanske anses ok... Några av fjolårets...
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-10-2009, 22:13)  Tack! Fast dom kom i blom alldeles för tidigt... Till Lucia har jag för mig att dom blommade som mest... men då var det väl ändå julmånad så det kan kanske anses ok...
Några av fjolårets... Hej Sussie Väldigt vackra ! Oj vad fint om alla dina blommar lika vackert iår. Själv har jag ju bara en enda...ännu, vill säga. Hälsn Tepa
Hej
Amaryllisknölen är tydligen inte död !
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 08:45)  Hej
Hälsn Tepa Åååå, blomknopp direkt också! Den får du ställa lite svalare så den inte går i blom direkt....
MariaS, blomknopp ? Jag trodde det var ett blad. Ifjol kom det först bara blad, sen kom knoppen. Jag tror nog att det som sen blev knopp såg ut att vara ett blad först. Ser du att det är knopp ? Isåfall får det bli extrarummet, 15 grader nu. Men har ingen fönsterbelysning där, bara ett nordostfönster.
Hälsn Tepa
CITAT (MariaS @ 18-10-2009, 07:49)  Åååå, blomknopp direkt också! Den får du ställa lite svalare så den inte går i blom direkt.... Hej ! Hur ser man skillnad på vanligt blad och blomknopp! Bladet har nog vuxit sen bilden togs. Ännu tycker jag det ser ut som bara ett blad. Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-10-2009, 12:12
CITAT (tepa @ 20-10-2009, 12:50)  Hej !
Hur ser man skillnad på vanligt blad och blomknopp! Bladet har nog vuxit sen bilden togs. Ännu tycker jag det ser ut som bara ett blad.
Hälsn Tepa tycker också det ser ut som ett blad, en knopp är ''tjock'' och rund med en spets. ett blad är ja platt. dessutom så kommer knoppen på sidan och bladen i mitten. knoppen väntar nog på sig. dels ska knoppen bildas och sedan komma upp och blomma. knopparna brukar bildas efter en köldperiod eller en torkperiod. bild på blad http://1.bp.blogspot.com/_ji5tM5GHkX8/R1H1...Grow+Flower.jpgknopp http://2.bp.blogspot.com/_4XPiIDZ1k0g/SZgy...maryllisBud.jpgblad och knopp http://i.pbase.com/u11/bryan_murahashi/lar...marillisBud.jpg
Tack, Flaxss. Jo, i DET stadiet ser jag skillnad på blad och knopp. Att knoppen kommer på sidan och bladen i mitten, visste jag inte. Vad bra. Nu ska det bli spännande...Visar bild igen om det kommer mera.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-10-2009, 13:40
CITAT (tepa @ 20-10-2009, 13:51)  Tack, Flaxss. Jo, i DET stadiet ser jag skillnad på blad och knopp. Att knoppen kommer på sidan och bladen i mitten, visste jag inte. Vad bra. Nu ska det bli spännande...Visar bild igen om det kommer mera.
Hälsn Tepa jag hittade inga bra bilder på när knoppen är ''nära'' löken. när den växt ut ser man ju lätt skillnad, men även jag blev lurad första gången jag hade en amaryllis som visade ''blad'' och trodde det var en knopp. men nu så ser jag skillnad på dom. men bladen kommer alltid i mitten av löken och sedan kommer knopparna på sidorna.
Powerowic
20-10-2009, 13:53
varför ska man inte låta amaryllis vara kvar som vanligt, det går bra hos oss ,det som kan vara nyckfyllt är att man inte vet när den kommer att blomma
Alexander-VG-zon3
20-10-2009, 15:36
CITAT (Powerowic @ 20-10-2009, 14:53)  varför ska man inte låta amaryllis vara kvar som vanligt, det går bra hos oss ,det som kan vara nyckfyllt är att man inte vet när den kommer att blomma hur menar du?
Amaryllis
20-10-2009, 21:37
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 08:45)  Hej
Hälsn Tepa Det är absolut ett nytt blad som tittar fram!
Powerowic
21-10-2009, 12:34
vi har en amaryllis som börjar närma sig tjugo år, den får stå kvar grön året om i krukan och blommar ändå, fast blommningen kan infalla närsomhelst, sist blommade den i september
powerowic, vad häftigt! jag hade ingen aning om att de amaryllisar kan leva så länge!
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 12:57
CITAT (Powerowic @ 21-10-2009, 13:34)  vi har en amaryllis som börjar närma sig tjugo år, den får stå kvar grön året om i krukan och blommar ändå, fast blommningen kan infalla närsomhelst, sist blommade den i september våran här har jag kvar i kruka, tar aldrig ur den förutom vid ev omplantering. den är ute under den frostfria perioden sedan in med kruka och allt in i kylskåpet under vintern. den blommar alltid vid samma tidpunkt dvs vinter-försommar och varje år. sedan har jag några mindre plus en massa frösådder dessa får övervintra i köket med extra ljus. det går också ha den som ni har det inne åretrunt, och då är det inte kylan som styr blomningen utan ev torka. det är kanske därför den blommar lite som då ni kanske ger den lite torrare perioder ibland. lika så kanske det blir lite svalare vintertid även om inte ni märker det. för jag vet några som har sina amaryllis inne året runt och har fina ex. men sedan är det ju också olika klimat inne för växterna en del trivs bättre i ett annat hus och trivs sämre i ett annat. man får helt enkelt testa sig fram och se vad som funkar för en. dock så mår amaryllisen bra av att vara ute, löken ökar i omfång när det är svalt plus får den en god och vital tillväxt.
Hej
Vet ni då vad som styr antalet blomstänglar på en Amaryllis ? Första året fick jag två. Andra året en.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 15:10
CITAT (tepa @ 21-10-2009, 14:17)  Hej
Vet ni då vad som styr antalet blomstänglar på en Amaryllis ? Första året fick jag två. Andra året en.
Hälsn Tepa det handlar nog mycket om den totala utvecklingen av hela löken. dvs åldern och hur mycket tillväxt den får under året. jag tror inte mer/mindre kyla/torka ger fler stänglar utan det skapar bara knoppen.
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 15:10)  det handlar nog mycket om den totala utvecklingen av hela löken. dvs åldern och hur mycket tillväxt den får under året. jag tror inte mer/mindre kyla/torka ger fler stänglar utan det skapar bara knoppen. Aha. Tepa
Chamomille
21-10-2009, 18:29
Antal blommor på en amaryllis, styrs av lökens storlek. Kan man få löken att växa i omkrets över sommaren, så den bygger upp ett större näringsförråd, så får man fler knoppar.
/Camilla
Sussie F-Flower
21-10-2009, 18:54
CITAT (Chamomille @ 21-10-2009, 19:29)  Antal blommor på en amaryllis, styrs av lökens storlek. Kan man få löken att växa i omkrets över sommaren, så den bygger upp ett större näringsförråd, så får man fler knoppar.
/Camilla Ja, så har jag också uppfattat att det är... Därför har jag gött och gött (säger man så...?) hela sommaren... fast mina har stått kvar i sina "vinterkrukor". Sätta om? Nu har jag ju faktiskt fått knopp på körsbärsamaryllisen (ingen knopp på de andra..) fast nu står dom ju mörkt i hallen i stället, för jag vet inte vad jag ska göra av dom...? Bladen börjar att bli vita... Vad bra att din har börjat att ta sig igen! Håller tummarna att den går i blom!
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 19:15
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-10-2009, 19:54)  Ja, så har jag också uppfattat att det är... Därför har jag gött och gött (säger man så...?) hela sommaren... fast mina har stått kvar i sina "vinterkrukor". Sätta om? Nu har jag ju faktiskt fått knopp på körsbärsamaryllisen (ingen knopp på de andra..) fast nu står dom ju mörkt i hallen i stället, för jag vet inte vad jag ska göra av dom...? Bladen börjar att bli vita... Vad bra att din har börjat att ta sig igen! Håller tummarna att den går i blom!  sår du en amaryllis så får du ju inte 3stänglar direkt utan den måste ju ha ålder för det - ökad ålder fler stänglar sedan ger du den näring och låter den utveckla blad så utvecklas löken som jag skrev och det gör ju att den orkar bilda fler stänglar, men den måste ju ändå ha åldern för det. dock dom man köper har ju åldern till att blomma. dom kommer blomma även utan så mycket ljus, har knoppen redan kommit så kommer den fortsätta. men får den mycket vatten och mörker så blir stänglen lång och vek. och varmare den står snabbare går det, så du kan ju själv bestämma hur du vill ha blomningen igen att placera den i olika miljöer. hur menar du att bladen blir vita ? det är bra för plantan att planteras om ibland när rötterna börjar att trängas, om man nu har den kvar i kruka hela tiden.
Holländarna drar amaryllislökarna med specifik temperatur, gödning och ljustimmar. När man är hos dem i augusti för att välja vilka lökar man ska köpa för säsongen, så har alla lökar samma ålder, men olika storlek, beroende på hur mycke de tagit till sig av drivningen.
Men gör man sen fel när man ska skola löken inför jul, så kan även den största löken utebli med blomningen!
När man som köpare står där och väljer, får man välja på ettårs, tvåårs och treårs "blomlök", som det kallas. De är i och för sig äldre än så, men man räknar lökarna från det år de kan blomma (ettårs).
Sen finns det även äldre lökar som kan ge upp till fem blomstänglar, men en sån lök kan kosta lika mycke som 100 treårs i inköp...
Så får ni någon gång chansen att åka på inköpsresa i Holland, så ska ni definitivt ta den. Man kan lära sig väldigt mycke där.
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 19:27
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 20:21)  Holländarna drar amaryllislökarna med specifik temperatur, gödning och ljustimmar. När man är hos dem i augusti för att välja vilka lökar man ska köpa för säsongen, så har alla lökar samma ålder, men olika storlek, beroende på hur mycke de tagit till sig av drivningen.
Men gör man sen fel när man ska skola löken inför jul, så kan även den största löken utebli med blomningen! knoppen finns redan i löken, så den blommar hur du än gör det är bara att plantera. köper du som kund en lök från en blomsterbutik så ger den garanterat första år(jul) redan blommor om vill säga odlaren/säljaren har skött den rätt. nästa år däremot om man gör fel eller nåt händer så kan blomningen ute bli eller bli mindre. det är samma som med hyacinter man köper till jul dom har redan knoppar och ger garanterat blomning första år exakt samma sak med amaryllis. oftast kommer dom redan i cc-vagnen med knopp i lökhalsen. SAMMA sak med vårlökarna man köper på plantskolor dom ger garanterat blomning första året då dom redan som jag skrev har knopp. förövrigt hittade jag en intressant länk http://www.amaryllis.eu/story/story.htm
Sussie F-Flower
21-10-2009, 20:00
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 20:15)  sår du en amaryllis så får du ju inte 3stänglar direkt utan den måste ju ha ålder för det - ökad ålder fler stänglar sedan ger du den näring och låter den utveckla blad så utvecklas löken som jag skrev och det gör ju att den orkar bilda fler stänglar, men den måste ju ändå ha åldern för det. dock dom man köper har ju åldern till att blomma.
dom kommer blomma även utan så mycket ljus, har knoppen redan kommit så kommer den fortsätta. men får den mycket vatten och mörker så blir stänglen lång och vek. och varmare den står snabbare går det, så du kan ju själv bestämma hur du vill ha blomningen igen att placera den i olika miljöer.
hur menar du att bladen blir vita ?
det är bra för plantan att planteras om ibland när rötterna börjar att trängas, om man nu har den kvar i kruka hela tiden. Nääe, mina Amaryllisar är köpelökar... Den som har kommit med knopp just nu är en "skitadyr" en! Den fick 3 stänglar ifjol. Den högsta var ca 110 cm hög och hade 7 klockor om jag minns rätt... tror att löken är ca 12 cm diam nu. Den har inte vuxit så speciellt mycket under sommaren. kanske ingenting... Jag menar att bladen blir vita för att dom står så mörkt (just nu) så det blir inget klorofyll i bladen.. Jag ska väl fixa till i morgon... Men då sätter jag om allihopa då, och ställer dom ljust OCH svalt. Ca 16-17 grader. Blir det bra? (Kan jag sätta dom i U-jord? annars vad???)
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 20:01
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 20:21)  När man som köpare står där och väljer, får man välja på ettårs, tvåårs och treårs "blomlök", som det kallas. De är i och för sig äldre än så, men man räknar lökarna från det år de kan blomma (ettårs).
Sen finns det även äldre lökar som kan ge upp till fem blomstänglar, men en sån lök kan kosta lika mycke som 100 treårs i inköp...
Så får ni någon gång chansen att åka på inköpsresa i Holland, så ska ni definitivt ta den. Man kan lära sig väldigt mycke där. hur många gånger har du åkt på inköps resa till Holland ?
Sussie F-Flower
21-10-2009, 20:08
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 21:01)  hur många gånger har du åkt på inköps resa till Holland ?  Förlåt att jag lägger mig i, i frågan, men jag tror inte att det spelar någon roll om man har varit där en gång, eller om man har varit där 50 ggr. Jag tror att man får "gåshud" vilket som... och att "känslan" är den samma.. gång efter gång....
Alexander-VG-zon3
21-10-2009, 20:12
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-10-2009, 21:00)  Nääe, mina Amaryllisar är köpelökar... Den som har kommit med knopp just nu är en "skitadyr" en! Den fick 3 stänglar ifjol. Den högsta var ca 110 cm hög och hade 7 klockor om jag minns rätt... tror att löken är ca 12 cm diam nu. Den har inte vuxit så speciellt mycket under sommaren. kanske ingenting... Jag menar att bladen blir vita för att dom står så mörkt (just nu) så det blir inget klorofyll i bladen.. Jag ska väl fixa till i morgon... Men då sätter jag om allihopa då, och ställer dom ljust OCH svalt. Ca 16-17 grader. Blir det bra? (Kan jag sätta dom i U-jord? annars vad???) från sådd va mer av ett exempel, på att även åldern spelar in hur många stänglar man får men också den fortsatta utvecklingen av sin köpelök inverkar på mängden stänglar. jag hade en grön/rosa/röd förra året som också var en dyr och den gav också 3stänglar. väldigt vacker tyvärr var den väldigt god för sniglarna åt upp den. http://www.pixbox.se/pic_show_id26445067.htmljaså du menar så, ja det har jag aldrig sett på mina. men det fixar nog en ljus placering till. och vill du att det inte ska gå för snabbt så sätt dom svalt. har du dom i kruka med jord så kan du plantera om den till våren eller innan du tar fram den och vill den ska blomma. dom vill ha näringsrik men lucker jord. dock kan för mycket näring göra att stänglen skjuter i höjden. men dom vill ändå ha lite näring under blomningen som man kan ge ut flytande. man ska inte plantera om dom när dom blommar. CITAT (Sussie F-Flower @ 21-10-2009, 21:08)  Förlåt att jag lägger mig i, i frågan, men jag tror inte att det spelar någon roll om man har varit där en gång, eller om man har varit där 50 ggr. Jag tror att man får "gåshud" vilket som... och att "känslan" är den samma.. gång efter gång....  var mest nyfiken
Sussie F-Flower
11-11-2009, 22:47
Tjena Tepa! Hur går det med din amaryllis? Börjar det att synas någon knopp nere vid löken?
Min körsbärsamaryllis slog ut härom dagen. En blomma är fullt utslagen och på baksidan kommer tre till... Det är en "trippelfylld" amaryllis i ganska mörk röd färg. Inte vinröd utan lite mörkare än klarröd... (Cherry Nymph, heter den) Hoppas att det hinner komma en stängel till, till jul...
Har svårt för att få färgerna att stämma överens med verkligheten i min kamera, men på denna bild, utan blixt, så tror jag att den blev ganska så exakt...
Hej Sussie
Nej, ingen knopp syns ännu. Den har bara tre lååånga blad och ett fjärde på gång där mellan veckena. Men jag väntar tålmodigt.
Hälsn Tepa
Bengalow
17-10-2010, 11:44
Så kom du frosten i natt för första gången denna säsongen, -3° C. Det blev bråttom idag att ta in och rädda det som står ute, bl.a. 5 amaryllisar. Nu är dom planterade i kruka, inburna i uterummet, där dom står och ser lite hängiga ut. Under hyllan på en tevagn i "mörkaste" hörnet. Det blir jättevarmt där på dagarna då solen lyser, men ingen frost om inte tempen sjunker ner mot -10 grader eller under. Det är så kul att läsa era inlägg, om hur man bör sköta sina favoriter, för det är en oerhört tjusig blomma.Det är första gången, som jag tagit reda på dom efter jul. Orsaken till det var en lök, som jag köpte på Odla - Carmen. En mörkt, djupröd, silkeslen blomma, som alla kommenterade med "Åhhh!". Dom har stått nergrävda i halvskugga/skugga under en Frilandshibiskus, men inte fått någon näring, mer än vad jorden tillfört. Nu får vi se eftervart, vad som sker där ute...enligt flaxss bilaga, så skall det vara en av de mest lättskötta blommorna, men kanske lite egensinniga, om dom inte får vad som förväntas...Jag kryssar mina fingar!
Hej
Inte var Amaryllisen död, inte. Det kom gröna blad. Men ingen blomma?! Nu ska jag nog plantera ut den i sommar igen och ge rikligt med näring...Jag ger mig inte..
Hälsn Tepa
mamamaggan
19-04-2011, 13:23
Jag har fått lära mig att när amaryllisen blommat över ska den har rikligt med näring ända tills bladen vissnat ner .
Så gör jag med mina , de får alltså näring redan innan jag planterar ut dem , och sedan gräver jag ner dem i trädgården över sommaren.
Tack Mamamaggan. Ska ge Substral nu då, en gång i veckan. Blir det bra?
Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|