Ralf
Min tuja har börjat bli brun i toppen, kan jag klippa den eller är det för sent på året nu? Vi har haft några frostnätter.
Ralf
*bump*
blomkronan
Jag skulle inte klippa i den nu... den har gått i vila men det kanske inte gör något om du klipper bort det bruna smile.gif
MariaS
Då ska vi se...
Jag brukar sällan svara på tujafrågor, för att många gånger skiljer sig tujasorterna åt väldigt mycket i både sorter och beteende. Ibland är det inte ens en tuja utan det kan t.o.m. vara en cypress...

Men, om vi förutsätter att det är en Tuja 'Brabant', den vanligaste sorten, så brukar den bli lite gulbrun på höstkanten och kan se lite vissen ut. Det är nog den ENDA städsegröna växt som jag känner till, som kan stå i söderläge. På grund av att den antar den här gulbruna färgen på hösten, så brukar den klara vårsolen bra utan att bli bränd. Färgen börjar i toppen och fortsätter sen nedåt på hela plantan och är då fullt normalt. Den blir grön till våren igen.

Skulle det vara så att den är riktigt brun i toppen, så där att den torkat, då har det hänt något, som att den brutits av eller liknande. Det är sällan en tuja bara blir brun och torr i en topp, utan sådanan torrskador, brukar mer vara på mitten av plantan.

Det är få tillfällen som tujor drabbas av sjukdomar som kan orsaka torra partier på en planta och solskador visar sig först fram vid midsommar, så det är det inte heller.

Nu till klippningen. Det går att klippa en Tuja fortfarande. Den lilla kyla som är nu, ställer inte till med för mycke, men vänta inte för länge i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon