Gunilla T
Jag "bokför" alla mina växter på datorn, började med det ganska tidigt i min trädgårdshistoria vilket jag är glad för idag. Har man hunnit skaffa sig mycket växter kan det vara svårt att hitta korrekt namnsort.

Ett enkelt system med det vetenskapliga namnet och det svenska namnet samt namnsort. Avlidna växter får kursiv stil, lätt att ändra om man införskaffar nya.

Det är också ett bra sätt att nöta in växtnamnen.

Jag sparar alla namnlappar när jag köper växter och så är det bara att fylla i när man har tid och lust.
MariaS
Samma här. Gillar att ha koll på läget kan man säga. Emellanåt försöker jag dessutom att vara duktig och sätta upp stora namnskyltar på alla växter i trädgården också. Teflonminnet växer ju med åren....
Malin_MeL
Jag borde göra något, har funderat på att rita en karta över trädgården.
Men jag har inget nu, så jag brukar typ rabbla växterna när jag jobbar i trädgården, men jag har glömt av flera stycken. det är trist när folk frågar att svara "ja, vad var det....det har jag vetat...."
4:an
Jag sparar också alla lappar....och tar foto och har gjort en liten enkel trädgårdsbok med tankar, foto och olika projekt uppdelade i årsvis...! cool.gif
Gillan
CITAT (Gunilla T @ 04-10-2009, 10:22) *
Jag "bokför" alla mina växter på datorn, började med det ganska tidigt i min trädgårdshistoria vilket jag är glad för idag. Har man hunnit skaffa sig mycket växter kan det vara svårt att hitta korrekt namnsort.

Ett enkelt system med det vetenskapliga namnet och det svenska namnet samt namnsort. Avlidna växter får kursiv stil, lätt att ändra om man införskaffar nya.

Det är också ett bra sätt att nöta in växtnamnen.

Jag sparar alla namnlappar när jag köper växter och så är det bara att fylla i när man har tid och lust.

Sparar också alla namnlappar. Sen sätter jag ner en namnskyllt vid varje ny planta, väl dold, men ändå så att jag själv kan hitta den tummenupp.gif . Har inte alltid gjort så ( namnlapparna har jag visserligen alltid sparat, men det hjälper ju inte om du inte minns vart de hör hemma ), men de sista två/tre åren har jag verkligen försökt. Det är så himla tråkigt när "folk" frågar och man inte minns. Man vet någonstans långt inne, men hittar det inte bland alla andra hjärnceller som trängs där inne .............och så kommer man på det tre dagar senare duh.gif
skogstroll
jag fotar växterna flera gånger varje månad och sparar ner bilderna med daterade mappar. Ovanligt ordningssamt för att vara jag giggle.gif
KRT
Problemet är att jag många gånger inte vet vad jag har för blommor, eftersom jag har "ärvt" trädgården... Har inte ens sett den under våren och försommaren än eftersom vi flyttade in i slutet av juni. Det finns växtlistor från den första ägaren, som nog mycket intresserad för hon hade en trädgårdsarkitekt som ritade upp ett förslag + växtlista (som jag har) och detta modifierade hon själv genom nya ritningar och nya växtlistor (som jagockså har). Problemet är vad som har hänt mellan 1976/77 och 2009. Tyvär har vissa växter som jag gärna haft försvunnit och andra som jag inte vill ha tillkommigt.

Hade dock tänkt mig att göra upp nya ritningar, försöka inventera vad som finns och planera/rita/bestämma inför framtiden.
Fågelvägen
Ganska bra koll har jag. Använder Granits olinjerade anteckningsblock, spiralbundna. Jag fyller som bäst block nr 9. Ungefär som en blogg, men utan tanke på att det jag antecknar ska vara av intresse för någon annan.
Vissa dagar upptar 2-3 rader, andra flera sidor. Där för jag in datum, morgontemperatur (utomhus!) och vädret. Sedan hamnar där allt som händer i trädgården: nyplanteringar med vetenskapligt namn och plats, inköpsplats och jordblandning. Ibland en liten kartskiss, annars t.ex. "på norrsidan av minsta äppelträdet". Stenarbeten, beskärning, jordförflyttningar, gödsling, arbeten som utomstående utför, rådjurens härjningar, växter avlidna... Bland detta hittar man också familjehändelser, fågelobservationer, resebeskrivningar och intryck från grannars omskakande ombyggnader inkl. borrning, sprängning och hantverkares olidliga skvalmusik på högsta volym. I datorn finns trädgårdsfoton, mest av det som är nygjort, tyvärr.

thumbdown.gif Svaga sidor: Har ingen karta över hela trädgården. Avundas folk som har det! Borde vara noggrannare med uppföljning med kamera. Jag lämnar kvar de namnlappar som följer med växten för att lära mig namnen, men vanligen knycker koltrastarna eller skatorna lapparna efter ett tag. Då får jag googla på namnet jag antecknat för att rekonstruera "vem som är vem". (Svårt att minnas i en samplantering av t.ex. 20 små ljungplantor.) Ibland får jag leta länge efter anteckningar av typen "när delade jag dehär irisarna"? men det är också rolig läsning. Att kolla t.ex. påståendet rikedom på rönnbär = snörik vinter kräver långvarigt bläddrande och läsande.

Vad långt det blev! sleeping.gif

Alexander-VG-zon3
jag försöker sparar alla namnlappar och etiketter men det händer att jag blir av med en del.

annars har jag bra koll på dom flesta av mina växter (har satt etikett vid dom flesta) plus har jag listor på datorn.
Monica B
Även jag "för bok" över mina växter, både vad jag har i trädgården och nya inköp osv. Jag använder mig också mycket av kameran och dokumenterar de växter jag har. Det är kul att kunna gå tillbaka till sina tidigare böcker och se vad som har hänt osv. Tidigare böcker innehåller bara text men nu "för jag bok" med bilder. Jag köper tjocka olinjerade eller linjerade dagböcker och klistrar in bilder över växterna tillsammans med kommentarer. I trädgården så har jag skyltar (dvs gamla persienner som jag klippt i lagom stora bitar där jag klistrar dymoremsor med växtens namn). Lätt att läsa. Tidigare har jag försökt med olika sorters pennor osv på plastetiketter men efter en säsong så är det många som man inte kan läsa då både bläcket och blyertsen blekts och är mer eller mindre oläsbart.
HelenJ
I sommar har jag försökt fota varenda växt i min trädgård, och i vinter ska jag sitta och namna alla fotona är det tänkt. Jag sparar alla namnlappar, de får sitta med plantan tills jag lärt mig någorlunda vad den heter, sen tar jag upp dem och sparar dem i en stor hög. Jag har börjat på ett exceldokument i datorn där jag för in inköpsdatum (eller vem jag fått växten av), blomfärg och allt möjligt annat, men det är också ett vinterjobb att uppdatera den.
Sedan nyår har jag min blogg, den kommer att vara till stor nytta i framtiden!
Aqvakul
Jag har tyvärr ingen särskild koll på detta. När jag blir ännu gaggigare så är det troligen "kört".....
ängsvädd
Ni som bokför i datorn - se till att spara på extern hårddisk eller minne. Det är lätt hänt att allt försvinner i en datorkrasch wink.gif Det kanske ni gör - jag ville nämna det iaf smile.gif
RitRat
Ojoj, är det bara utpräglade ordningsmänniskor som svarat här?? Utom Aqvakul då...

Jag är av den kaotiska sorten, vet inte så noga vad jag har, men behovet av det har inte dykt upp heller! Ibland fotar jag och sparar på datorn (jodå, backup finns). Om jag köper plantor försöker jag spara skylten. För egna plantor försöker jag göra egna skyltar. Men väldigt ofta glömmer jag eller struntar i det.

*Lite* ambitioner har jag som ni ser. Jag har till o med planerat att göra ritningar av rabatterna, men det har aldrig blivit av, så den tanken lämnar jag.

Det blir många överraskningar på våren; Hipp hipp hurra, den här hade jag glömt att jag hade!! Och det är väl kul! Ibland dör säkert plantor som jag har, men då märker jag det inte så tydligt eftersom jag har glömt att jag hade dem! Mindre ledsamt....

Sådärja, nu kanske någon fler virrpanna anmäler sig när jag börjat!
blomkronan
wacko.gif en till virrpanna anmäler sig giggle.gif

Mina inköp och sådder har gått så snabbt att jag tänker.... jag fixa det sen! har viseligen en pärm som jag har a-ö register i som jag har satt in lite info om mina sådder och planter (kanske 30% har jag ordning på). Istället för att låta skylten som hänger med blomman sitta i marken sätter jag den i min pärm... men sista året har det gått så fort, så jag har lagt alla lappar och anteckningar i en 10 liters hink, så jag har att göra i vinter giggle.gif Med att sortera allt. Få se hur mycket jag kan skriva om växten i vinter för jag har ju glömt och blandat ihop allt i mina hjärnaseller wacko.gif
Blomstertanten
Ordning och reda ! sleep.gif
no.gif Nää, inte här inte tongue.gif
Började ambitiöst med att sätta ner namnlappar men upptäckte tyvärr att skator och kajor inte ville att jag skulle ha koll på växterna. Namnlappar bara försvann eller låg lösa på helt fel ställe, så numera har jag gett upp.
Men kanske .... Nån gång när jag får tid whistling.gif
Wilmer
Jag är lite både och då... Har frö och växtlistor på datorn. Måste kompletteras med fuchsior o pelargoner i år. Sedan kan jag ha noll koll på vad som är vart i trädgården och inte kommer det upp där det blev satt heller (snigel eller allmän ler-röta). >För lapparna ska ju det MEN JAG MINNS JU. Inte. Nu ska det bli mera ordning har köpt bra namnlappar så även mamma kan få vara medi namn ljungeln.

Jag har en pämn med plastfickor för tex. tuplanlöksbilder, dahliaomslagen. Så kan jag konstatrera om det blev rätt.
Crazy4Flowers
Jag försöker att ha namnlappar vid varje växt, blir galen när jag inte vet vad dom heter, då kan jag börja med värsta dektektviarbetet, i somras gjorde jag en karta över hostorna för jag har två där namnlapparna är borta, inventerade allihopa noga och gick sedan igenom min lista för att hitta vilka jag saknar, sparar alla mail vid inköp så det går att gå tillbaka och titta om man behöver.

Håller en förteckning över alla sorter och så försöker jag hålla min hemsida uppdaterad med vilka sorter jag har och vart, men i år har det blivit många nya som köpts, det får jag jobba med i vinter, nu måste man ut innan snön kommer och göra nya kartor, de gamla är inte rätt längre och nu planterar man inte fler så det är perfekt att ge sig ut nu och inventera och göra nya kartor, så man har till vintern.

Min dröm är att få till en databas på hemsidan som även innehåller mycket information om växterna o massor med bilder, det är på gång men man har haft lite mycket att göra inför vintern.
Irene_L
Nu för tiden sätter sätter jag namnlappar på alla mina sådda plantor som sätts ut i trädgården. Lapparna gör jag av såna här lock:

Namnen skriver jag med blyers. Det håller bäst!

Sen har jag skrivit upp alla blommor jag har på lösblad som jag sedan sätter in i min blom-pärm, i bokstavsordning...... perenner och ettåringar för sig:

Här har jag skrivit upp om alla mina blommor...perenner, ettåringar...hur man sår dom, hur höga dom är, var dom trivs ja allt som kan vara bra att veta. Pärmen är toppen!! Jag har ju lite dåligt minne så om det är något jag undrar över är det bara att slå upp och kolla. tummenupp.gif

officinalis
Jag skriver lite överallt, främst på datorn. Har inte direkt något systematiskt än så länge tyvärr.
Jag odlar ofta växter som ettåriga, så det är kul att gå tillbaks och se vad jag lyckats bra med.
Kanske kan jag så småningom odla en säsong bara med "lyckade växter" och se resultatet sen smile.gif
Berätta gärna mer om vad ni har haft för nytta av era anteckningar.
Crazy4Flowers
Trodde jag var smart ett år tog glasslock osv... och skrev namnen på med vattenfast penna, snacka om paff man vart året efter när det inte fanns en endaste bokstav kvar duh.gif

Samma fel gjorde jag med köpta lappar men oftast gick det att lista ut vad som hade stått och sedan vart det blyerts för hela slanten.

Tur man har lite kort som man kan gå tillbaka till och kika på vilka namn som stod på lapparna, men några namn gick nog förlorade.

Man lär sig av sina misstag......
RitRat
CITAT (officinalis @ 05-10-2009, 09:36) *
Berätta gärna mer om vad ni har haft för nytta av era anteckningar.

Jag måste säga att de få anteckningar jag gjort och de få foton jag sparat på datorn, har jag inte tittat på sen jag sparade dem! Detta måste ju betyda att jag inte är den ordningssamma karaktären, och inte behöver anteckningarna. Jag klarar mig så bra ändå. Trädgården får vara ett väsen som lever sitt eget liv och ger mig överraskningar. Oftast är de positiva!!

Det var ett bra tips med att skriva på remsor av plastlock med blyerts. Jag har skrivit med märkpenna, och den texten håller inte så länge som sagt. Svårt att tro att blyerts är hållbarare än spritpenna, men så är det tydligen här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon