Full version: Vitlök
Malin_MeL
Har ni planterat er vilök ännu?

min ligger fortfarande i förrådet, jag bor i gbg-området.
Jag skulle vilja få ut den, men är osäker på om det är för tidigt?
Åsa, mälardalen zon 2
Här i stockholmstrakten brukar jag plantera i november så i Göteborg är det ingen brådska. Det är inte bra om jorden är för varm då man planterar då brukar vitlöken skjuta gröna skott och såna vill man inte ha innan vintern kommer.
Miljoval
Hittade en vitlöksklyfta som slagit "rot" i min varmkompost som jag tömde idag. Hur funkar det med köpvitlök, kommer den att ge framtida skörd om jag planterar den (vilket jag redan gjort..)???

Preussen
vitlök du köper i matbutik kan funka fin fint men det kan gå käpprätt åt skogen oxå. en del vitlökar är hanterade dåligt så grobarheten är knapp, vissa är bestrålade för att ej kunna gro men har du rejäl otur så är de bärare av något virus som gör att du ej kan odla allium på några år.

förra året köpte jag de största expemplaren av hammar i min ica-butik och de gav en väldigt bra skörd. odlade dem i en avskild djupbädd för att ej få jordsmitta.

för att följa en god sed så länkar jag dig till vitlökstråden som jag så grandiost startade förra hösten. coolgleam.gif
blomkronan
Jag har länge tänkt sätta vitlök i flera år... i år SKA jag sätta! men var kan man få ta på sättlök? (Vill helst inte köpa via nätet!) om man inte vill ta köpelök?

Preussen, din vitlöktråd läste jag igenom härom dan (igen) tummenupp.gif mycket bra info...
Malin_MeL
Jag köpte min vitlök på Plantagen i veckan
blomkronan
CITAT (Malin_MeL @ 04-10-2009, 20:32) *
Jag köpte min vitlök på Plantagen i veckan

tummenupp.gif Det blir en sväng dit i morgon smile.gif
luca
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2009, 13:28) *
Här i stockholmstrakten brukar jag plantera i november så i Göteborg är det ingen brådska. Det är inte bra om jorden är för varm då man planterar då brukar vitlöken skjuta gröna skott och såna vill man inte ha innan vintern kommer.

Hur kommer du att göra i år Åsa, ska du fortfarande vänta till november, hur vet man när marken inte är för varm?
BigDaddy
Trevligt. Funderade på detta just idag.
Lade undan några köpvitlöksklyftor för ett par veckor sedan i ett fönster.
Nu har ett par st fått rötter som sticker upp ur dem men mestadels har ej fått det (än).

Ska jag då, bor i Götet jag med, vänta tills november? Typ början el slutet?
Sedan den stora frågan; Har balkong att odla på, kan jag sätta dem i hinkar där tro?
Vad kan det vara..? ....kanske 10 liters el ngt? Som papperskorgstorlek. Funkar det tro?

El ska jag ta med dem till landet & trycka dem i jord ist. kanske?
Det vore inte lika kul då jag vill följa dem, men går det inte i hinkarna så får jag göra så.

Kul att äntligen kunna sätta ngt på ett tag. smile.gif
Preussen
om du ska odla i kruka kan du nog inte förvänta dig samma resultat storleksmässigt som om du sätter dem direkt i backen. om du ska odla i kruka kan du vänta till våren och sätta dem och använda blasten.

varför har du låtit dem grodda sig?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (luca @ 14-10-2009, 20:38) *
Hur kommer du att göra i år Åsa, ska du fortfarande vänta till november, hur vet man när marken inte är för varm?

Man kan testa med termometer det ska hellst inte vara varmare än 6-7grader i marken, något år var marken lätt frusen då jag planterade. Det blir nog nov-dec iår drivbänkarna ska göras om de är ruttna så jag får plantera lite vitlök i växthuset bara för att hålla utsädet igång så att jag har utsäde nästa år då jag har lite mera plats att odla på.

CITAT (BigDaddy @ 14-10-2009, 22:36) *
Trevligt. Funderade på detta just idag.
Lade undan några köpvitlöksklyftor för ett par veckor sedan i ett fönster.
Nu har ett par st fått rötter som sticker upp ur dem men mestadels har ej fått det (än).

Ska jag då, bor i Götet jag med, vänta tills november? Typ början el slutet?
Sedan den stora frågan; Har balkong att odla på, kan jag sätta dem i hinkar där tro?
Vad kan det vara..? ....kanske 10 liters el ngt? Som papperskorgstorlek. Funkar det tro?

El ska jag ta med dem till landet & trycka dem i jord ist. kanske?
Det vore inte lika kul då jag vill följa dem, men går det inte i hinkarna så får jag göra så.

Kul att äntligen kunna sätta ngt på ett tag. smile.gif

Om du har groddat dem kan du inte sätta ut dem. Det enda du kan använda dem till är att odla dem för blasten och då kan du pressa ner en massa klyftor i en mindre kruka och sedan odla inomhus i ett fönster och skörda blasten likt gräslök (det blir inget under jord att skörda)
BigDaddy
CITAT (Preussen @ 15-10-2009, 15:05) *
om du ska odla i kruka kan du nog inte förvänta dig samma resultat storleksmässigt som om du sätter dem direkt i backen. om du ska odla i kruka kan du vänta till våren och sätta dem och använda blasten.

varför har du låtit dem grodda sig?

Ska jag vänta tills Mars? Första veckan el längre fram?
Är så osäker så hjälp mig gärna så jag kan planera. Hehe. Synd dock att jag ändå ska vänta.

Att jag låtit dem grodda sig var såklart för att jag trodde man gjorde så. smile.gif
Ska jag i vår endast sätta dem direkt när jag tagit klyftan sätta dem i jorden menar du?

Viktig fråga för mig: Vilken storlek på hink/kruka behövs/är lämpligt?
Alexander-VG-zon3
jag har satt lökar nu som har ''grott'' innan frosten/vintern. och dom har inte blivet skadade av frosten. dock dom satte jag i aug-sept så dom har kanske hängt med i vädret än om dom hade kommit direkt ut från inne.

Preussen
själv har jag satt vitlök i backen i feberuari/mars, skördat större delen som färsklök men även tagit lökar. De blev markant mindre än höstsatta dito.

du ska sätta klyftan direkt i marken, ingen förgroddning behövs. om du är osäker så ta en titt på vitlökstråden.

om du ska odla i kruka för att ta blasten så kan du göra det under hela sommarsäsongen. du kan då sätta lökarna ganska tätt. sätt i ganska stora krukor. ska du odla vitlök för lökens skull så rekomenderar jag att du sätter direkt i backen nu i höst. du kan sätta redan nu om du vill men vänta så länge det är tjälfritt. sorter som tillhör Allium sativum ophioscorodon, de med långa blomsterstjälkar, kan du sätta lite tidigare. sorter som tillhör Allium sativum sativum, de utan blomsterstängel, kan du vänta lite extra med. de vill gärna komma upp redan på hösten/vintern annars. de överlever men kan ta lite skada ändå.
silverräv
Hej

Jag planterar vitlök i september. Det gör inget att det hinner bli blast innan frosten.
Dom övervintrar och fortsätter växa så snart det blir varmt till våren.
Sedan kan man sätta till våren oxå så har man färsk vitlök hela säsongen.
Myosotis
Jag har ännu inte satt min, det känns som om det är alldeles för varmt (Skåne) så det blir nog i december.
skogstroll
jag känner att jag satte mina för tidigt (fast jag minns inte riktigt när giggle.gif). I alla fall så har de inte kommit upp
rosita
CITAT (silverräv @ 01-11-2009, 16:39) *
Hej

Jag planterar vitlök i september. Det gör inget att det hinner bli blast innan frosten.
Dom övervintrar och fortsätter växa så snart det blir varmt till våren.
Sedan kan man sätta till våren oxå så har man färsk vitlök hela säsongen.

För några år sedan satte jag vitlök redan i september (zon1), de spirade innan jul och sedan delade de sig i klyftor i juni/juli, så de blev inget att lagra eller ens att äta! Önskar bara att jag hade varit förutseende nog och sparat klyftorna till utsäde...

I år har jag tänkt sätta vitlök 1:a eller 2:a veckan i december eftersom vi fortfarande har så varmt.
skogstroll
jag funderar på att göra ett nytt försök men vet inte om jag orkar leta rätt på sättvitlökar...
4:an
Jag vill alltid plantera dem men hinner alltid äta upp dem innan de hamnar i jorden....galen i vitlök! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon