ledungen
Vad bör man tänka på när man ska bygga ett växthus som ska sitta ihop med ett befintligt garage,
av gamla fönster ?
Solstorm
Att göra det mycket större än du har tänkt!
blomkronan
CITAT (Solstorm @ 04-10-2009, 18:23) *
Att göra det mycket större än du har tänkt!

yes.gif håller med... växthus blir alltid för små... växterna växer giggle.gif och intresset växer naughty.gif

Ska du bygga så du kan gå in i växthuset via garaget? det är ju toppen om du kan göra det... så du dagar med dåligt väder inte behöver gå ut + om du ska vinterförvara växter i garaget underlättar det ju när du ska flytta växterna ut och in...

Dra in vatten och el...

Vilken zon bor du i?? tänkte på hur mycket snö har du vintertid?

Glöm inte vädringsluckor, som du kan fästa automatöppnare på... dom klara en viss vikt, köp inte öppnare med "en" fjäder, välj en med dubbla fjädrar så den kan hålla sig stängd i blåsigt väder, köper man för svag, kan luckan stå och slå! lägg en extra slant på dom smile.gif

Berätta gärna vad du hade tänkt att odla och hur stort hade du tänkt dig?? Så är det lättare att ge råd.
LilyRose&co
hej
jag har byggt en stort (15kvm)växthus i trä och gamla fönster, byggmax plasttak. byggde det förra hösten. jag bor i zon 5 och satte därför plasttak och har en bit upp på väggen trä. När det är trä så är det ju inte helt hundra tätt, så jag har häftat ålderbeständigplast för extra tätning , har gjort luckor i gavelväggen som har automatisköppnande. Jag vill också ha odlingsbäddar, så platorna kommer i höjd med fönstren och odlinen kommer upp lite. jag vill också ha tips och råd, do or don`t..
malarmaster
Vilken sida av garaget, gavel eller långsida?Hur stor lutning på taket(bestäms till viss del av höjden)Tänk på snöbelastning.om du bygger mot långsida beräkna för snöras från garagetaket.Stommen bör göras i tryckimpregnerat då växthus alltid är fuktiga.Vad ska du ha som grund för väggarna,plintar eller gjuten/murad.Tänk också på framtida underhåll av garage o växthus,går det att komma till alla ytor vid t.ex målning.Har själv byggt ett stort (30 m2) växthus av "överblivet/bra att ha saker".Det här kanske ger upphov till nya frågor men återkom gärna, o bygg större än du tänkt från början.De blir ändå för små efter några år.Vete f-n om de inte krymper Mvh Ulf smiley_small_hug.gif
Eva i Höga
LilyRose, jag gillar ditt växthus, kommer att bli jättefint när det är klart, en gammaldags charm. Stort och härligt så du kan både odla och vistas där. Härligt!
Annetorp
kontakta plan och bygg i din kommun. Du kanske behöver bygglov rtfm.gif , i och med att du ska bygga det mot garaget. 15 kvm fristående byggnad och 4 meter från grannen kan du bygga utan lov. LilyRose&co ditt växthus tummenupp.gif.
Ha det bra.
Mvh
A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon