Full version: Passiflora Edulis m.m
stef
Halloj

Är en ny användare här som bor i lgh i Sthlm, jag gillar sånt som växer och speciellt exotiska växter (som ger "frukt" av nåt slag).

Favoriterna är nu passiflora edulis och mina pistacia lentiscus
Passifloran är härlig då den växer enormt snabbt.

Har lite frågor som jag tänkte det kanske finns nån som vet svaret på.

Fråga
1: Ska passiflora droppa nån klibbig genomskinlig kåda hela tiden, från hela busken?

2: När ska man skörda peppar (Habañero orange), har hört både när den blir orange och när den mjuknat?
Den är nu orange sen länge men ännu stenhård. Samma gäller med min red savina, röd men hård?

3: När man tar sticklingar ska man väl ta från en nybildat skott?

4: Ska man sätta sticklingar i vatten, vitmossa eller jord? Eller är de olika?

5: Kan man ta sticklingar på alla blommor?

Antar att alla andra oxå dras med skadedjur så tips tas tacksamt emot.

Har haft svårt bli av med spinn speciellt på min kiwi och bananträdet och en palm, har bytt från pyrex spray till sprayflaska från neudorff som inte kyler för att inte skada växterna, fick bort vita flygarna redan på 1 vecka och blomflugorna på nån månad med såpavatten.

Fråga
6: Spinn elendät verkar överleva trots att jag gör rent och sprayar spalje o.s.v, måste man byta ut jorden oxå?

7: Nanoder är de effektiva som alternativ? Finns det i Stockholm att köpa "över disk".

8: Vad händer med ev frukt om de sprider sig till mina peppar planter?

9: Ska man isolera de sjuka plantorna?

Så tillbaks till lite roliga saker:

10: Ska man skära av nåt från orkideer? mina börjar växa långt på tunna "armar" men blommar väldigt fint fast inte första 20-30 centimetrarna som bara är tomma grenar.

11: Vanilj orkideer, ska man ta skotten under ett blad eller mitt på en "stam".

12: Har misslyckats i min gamla lgh som var för mörk att få Tobak att växa, nu bor jag ljusare så undrar om det finns nåt ställe man kan köpa lite annorlunda planter från innan vintern kommer?

De jag i nuläget söker är Kakao, Tobak och Ginkgo biloba om nån vet var sånt går och få tag i?
Även kaffe planta från Etiopen skulle jag vilja få tag i..

Så hoppas nån har tid att svara på nån, några eller helst alla frågorna confused.gif

Tar gärna emot tips på blommor/plantor jag inte visste jag behövde innocent.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (stef @ 04-10-2009, 13:51) *
Har lite frågor som jag tänkte det kanske finns nån som vet svaret på.

1: Ska passiflora droppa nån klibbig genomskinlig kåda hela tiden, från hela busken?

en del passiflora droppar ''socker'' från undersidan på bladen, annars kan det vara bladlöss du fått om din(a) passiflora är kletiga.

3: När man tar sticklingar ska man väl ta från en nybildat skott?

förstår inte riktigt hur du menar ?

4: Ska man sätta sticklingar i vatten, vitmossa eller jord? Eller är de olika?

olika erfarenheter från olika odlare med olika växter. jag sätter både i vatten och i jord.

5: Kan man ta sticklingar på alla blommor?

ja det GÅR ta på alla, huruvida lätt rotade dom är, är en annan fråga.

6: Spinn elendät verkar överleva trots att jag gör rent och sprayar spalje o.s.v, måste man byta ut jorden oxå?

spinn för flyttar sig/finns överallt i jorden på växten på redskap i fönsterkarmen. ett alt som hjälper är att dränka växten i 30-40min i varmt vatten (40-42c) då drunknar spinnet. men det funkar ju bara om växten får plats att dränkas då man måste ta allt. annars finns det att köpa biologsiktbekämpning här

http://www.nyttodjur.se/skadevoldere/spinnkvalster.aspx

7: Nanoder är de effektiva som alternativ? Finns det i Stockholm att köpa "över disk".

vet tyvärr inte vad du menar med Nanoder.

8: Vad händer med ev frukt om de sprider sig till mina peppar planter?

frukten händer det inget med. ev kan plantan tappa frukten av att den mår dåligt.

9: Ska man isolera de sjuka plantorna?

vill man så kan man väl göra det. jag försöker bekämpa ohyra så fort som möjligt istället för att isolera.

10: Ska man skära av nåt från orkideer? mina börjar växa långt på tunna "armar" men blommar väldigt fint fast inte första 20-30 centimetrarna som bara är tomma grenar.

vet inte om jag hänger med, men man brukar inte beskära orkidéer

11: Vanilj orkideer, ska man ta skotten under ett blad eller mitt på en "stam".

http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_stem#Stem_structure , vid noderna kommer nya rötter, vid internod (mitt på stammen) händer det inget. så tar du stickling kommer rötterna där bladen sitter.

12: Har misslyckats i min gamla lgh som var för mörk att få Tobak att växa, nu bor jag ljusare så undrar om det finns nåt ställe man kan köpa lite annorlunda planter från innan vintern kommer?

kolla runt på plantskolor och blomsterbutiker där du bor och dom vet vilka som vill ha det ljust/soligt. mer specifikt får någon svara på som bor i Stockholm var man hittar ''roliga plantor''.

De jag i nuläget söker är Kakao, Tobak och Ginkgo biloba om nån vet var sånt går och få tag i?
Även kaffe planta från Etiopen skulle jag vilja få tag i.

Ginkgo vill ha sval/kall vintervila. varför vill du ha kaffe just från Etiopien ? den art som är vanligast att få tag på i Sverige är Arabiskt kaffe - Coffea arabica.
stef
Wov, utförligt svar rekordsnabbt, tackar

1: Kan man använda sockret till nåt? Har kollat och inga djur på passifloran

3: Ta stickling menade jag att man tar ett nytt skott som kommit på plantan eller om man kan ta vilken gren som helst. D.v.s ett nytt ljusgrönt skott som sticker ut istället för toppen på ett äldre skott.

7: Hette Nematoder och inte nanoder, undrade hur effektivt det är?

10: Jo orkideerna är 20 cm från start och blad och blommor på hela, nu har de växt 20 till och den första delen på stammen är kal och de ser ut som en tall. Blommor i toppen, gröna blad vid roten och 20cm tom stam emellan, tänkte om man ska klippa stammen och vänta in en ny?

Har planterat 3 vanilj sticklingar i cocosfiber och hoppas på tillväxt.

Kaffe Arabica har jag, men Etiopiskt är väl orginalet så de skulle vara kul att få tag i.
Ginkgo har inte överlevt mina första 2 försök, så i ny lgh vill man gärna prova igen.

Igen stort tack för de snabba svaren smile.gif

KRT
CITAT (stef @ 04-10-2009, 15:07) *
10: Jo orkideerna är 20 cm från start och blad och blommor på hela, nu har de växt 20 till och den första delen på stammen är kal och de ser ut som en tall. Blommor i toppen, gröna blad vid roten och 20cm tom stam emellan, tänkte om man ska klippa stammen och vänta in en ny?

Kaffe Arabica har jag, men Etiopiskt är väl orginalet så de skulle vara kul att få tag i.
Ginkgo har inte överlevt mina första 2 försök, så i ny lgh vill man gärna prova igen.

Vad är det för sorts orkidé du har? Olika arter har olika växtsätt, men den enda jag någonsin har hört att man kan klippa av är Vanda, och då klipper man av toppen (med rötter) och planterar om den. Bottendelen växer det nog inte ut något nytt på. Kanske kan du lägga in en bild?

Vad gäller Ginkgo finns det att köpa frön, bla på impecta, om man vill dra upp själv. Jag vet inte om de har etiopiskt kaffe, men de har en hel del andra roliga och udda växter...
Alexander-VG-zon3
CITAT (stef @ 04-10-2009, 15:07) *
Wov, utförligt svar rekordsnabbt, tackar

3: Ta stickling menade jag att man tar ett nytt skott som kommit på plantan eller om man kan ta vilken gren som helst. D.v.s ett nytt ljusgrönt skott som sticker ut istället för toppen på ett äldre skott.

Har planterat 3 vanilj sticklingar i cocosfiber och hoppas på tillväxt.

Igen stort tack för de snabba svaren smile.gif

det tror jag inte att du kan använda.

alla skott börjar ju som nya, men det beror på vilken växt om man tar gröna/örtartade skott eller ta förvedade äldre stambitar.

Nematoder funkar nog inte på spinn, utan nematoder finns i jorden och funkar däremot bra mot sorgmyggor.

men det är arabica som kommer därifrån och odlas där. vill du ha äkta får du åka ditt och ta ett skott där. dom som finns i Sverige och som man kan köpa odlas i växthus från sticklingar eller frösådd. så det du har är nog så nära äkta du kan komma.

den vill som sagt gärna ha en kall och mörk vintervila på 0c +5c för att trivas riktigt bra. och gärna vara ute under den frostfria perioden. visst den kan klarar sig något år inne åretrunt men den tynar oftast bort efter ett gtag. det är alltså en trädgårdsväxt eller en växt som övervintras frostfritt. ska du ha den i lägenhetn så får du ge den en vintervila på ca +5c.
MariaS
Coffea arbica har sitt ursprung i etiopien och det svenska namnet är etiopiskt kaffe länk
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 15:38) *
Coffea arbica har sitt ursprung i etiopien och det svenska namnet är etiopiskt kaffe länk

enligt skud (som du länkade till) är det svenska namnet det jag skrev dvs Arabiskt kaffe på Coffea arabica.

Coffea arabica var. abyssinica - (Etiopiskt kaffe) är synonym för Coffea arabica L. var. arabica som i sin tur är synoym för Coffea arabica.

det står också på skud detta

''Coffea arabica var. abyssinica A.Chev. - etiopiskt kaffe

Namnstatus oklar. Taxonets relevans tveksam.''

och jag skrev också att den kommer därifrån.
MariaS
Herregud vad du är duktig!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 17:58) *
Herregud vad du är duktig!

är du inte det själv då?
stef
Jag är iaf imponerad tummenupp.gif

Man får försöka få tag i en vild planta då, de ska tydligen vara mindre än den vi normalt får tag i, men nån afrika tripp ligger inte först i reselistan, får kanske prioritera om...

Tackar för den eminenta hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon