Är en ny användare här som bor i lgh i Sthlm, jag gillar sånt som växer och speciellt exotiska växter (som ger "frukt" av nåt slag).
Favoriterna är nu passiflora edulis och mina pistacia lentiscus
Passifloran är härlig då den växer enormt snabbt.
Har lite frågor som jag tänkte det kanske finns nån som vet svaret på.
Fråga
1: Ska passiflora droppa nån klibbig genomskinlig kåda hela tiden, från hela busken?
2: När ska man skörda peppar (Habañero orange), har hört både när den blir orange och när den mjuknat?
Den är nu orange sen länge men ännu stenhård. Samma gäller med min red savina, röd men hård?
3: När man tar sticklingar ska man väl ta från en nybildat skott?
4: Ska man sätta sticklingar i vatten, vitmossa eller jord? Eller är de olika?
5: Kan man ta sticklingar på alla blommor?
Antar att alla andra oxå dras med skadedjur så tips tas tacksamt emot.
Har haft svårt bli av med spinn speciellt på min kiwi och bananträdet och en palm, har bytt från pyrex spray till sprayflaska från neudorff som inte kyler för att inte skada växterna, fick bort vita flygarna redan på 1 vecka och blomflugorna på nån månad med såpavatten.
Fråga
6: Spinn elendät verkar överleva trots att jag gör rent och sprayar spalje o.s.v, måste man byta ut jorden oxå?
7: Nanoder är de effektiva som alternativ? Finns det i Stockholm att köpa "över disk".
8: Vad händer med ev frukt om de sprider sig till mina peppar planter?
9: Ska man isolera de sjuka plantorna?
Så tillbaks till lite roliga saker:
10: Ska man skära av nåt från orkideer? mina börjar växa långt på tunna "armar" men blommar väldigt fint fast inte första 20-30 centimetrarna som bara är tomma grenar.
11: Vanilj orkideer, ska man ta skotten under ett blad eller mitt på en "stam".
12: Har misslyckats i min gamla lgh som var för mörk att få Tobak att växa, nu bor jag ljusare så undrar om det finns nåt ställe man kan köpa lite annorlunda planter från innan vintern kommer?
De jag i nuläget söker är Kakao, Tobak och Ginkgo biloba om nån vet var sånt går och få tag i?
Även kaffe planta från Etiopen skulle jag vilja få tag i..
Så hoppas nån har tid att svara på nån, några eller helst alla frågorna

Tar gärna emot tips på blommor/plantor jag inte visste jag behövde