|
Full version: Jordärtskockor
Hans i Värmland
04-10-2009, 13:41
Undrar varför de heter jordärtskockor-räcker det inte med jordskockor-var kommer ärtan ifrån? Mina skockor är alltid fina men i år slår de rekord i höjd,blomrikedom och skörd. 3 meter höga och massor av gula blommor. Sköter sig själva och planteras i september året före. 1 meter mellan varje planta. Varje planta ger en hink med stora fina skockor som blir goda gratänger,mos eller soppa, kanske wok ibland. Rostade i ugn med andra grönsaker och pumpa eller squash. P R Ö V A.!!
officinalis
04-10-2009, 19:18
Du ser ut att ha en mycket fin odling! Tyvärr är jag inte så förtjust i jordärtskockor, mer än till utseendet då. Men de dyker upp lite här och var ändå
smuleborg
04-10-2009, 20:58
Jättegott - Och vilken fin odling! Som jag ser det är den odlingsvärd om man kan isolera den, mycket aggressiv. Jag skulle inte odla den i ett trädgårdsland; det har ju du inte gjort. Kräver sin plats (och isolering). Men gott är det.
Eva 33c
04-10-2009, 21:37
CITAT (Hans i Värmland @ 04-10-2009, 14:41)  Undrar varför de heter jordärtskockor-räcker det inte med jordskockor-var kommer ärtan ifrån? Jag har alltid trott att namnet kommer av att smaken på roten påminner om smaken hos kronärtskockan, för det gör den. Och då blev namnet på svenska jord-ärtskocka. Och kron ärtskockans namn har heller inget att göra med ärtor har jag läst. Det ursprungliga namnet kommer från det arabiska ordet Arthi, jord och schoki, tagg. På engelska heter de Globe Artichoke. Jag odlar mina i trädgårdslandet, men tar upp dem varje vår och sätter 10 knölar på ett nytt ställe. Får de växa länge på samma plats blir knölarna mindre men fler med åren, sägs det. Jag tycker jättemycket om smaken på dem, men får dessvärre lite problem med magen (gaser) av att äta dem. Det har något med nedbrytningen av inulin att göra. Det kan skilja mellan olika individer hur bra man tål detta. Om man äter regelbundet ska det visst bli bättre....
Hans i Värmland
05-10-2009, 09:23
Apropå risken med att de är aggressiva,helt fel. De är inte aggressiva men kräver noggrannhet när man skördar. De skickar ut rottrådar med en knöl upp till en halvmeter från plantan så man måste verkligen plocka upp ALLA knölar och rötter. Man kan också avgränsa med en planka om man är rädd för spridning. De bör också få en ny plats varje år för att de inte skall bli degenererade. En del människor får gaser i magen av jordärtskockor,men det kan man ju få av annat också som äts i samband med maten. Guds gåva till mänskligheten-jordärtskockor.
Blomstertanten
05-10-2009, 10:58
Odlat jordärtskockor för första gången i år ! Inte nog med att jordärtskocka är en delikatess , de är verkligen dekorativa också Har inte skördat ännu, men ska nog ut idag och plocka upp lite.
Hade jordärtskockor på odlingslotten där vi bodde innan, men de tog sig inte och när vi flyttade var det inte mycket att ta upp. Ska nog se om jag kan få tag på en uppsättning igen, det är Så gott.
När sätter man dem för att de ska måsom bäst, nu eller till våren? Har för mig att jag satte dem på våren förra gången, men det är kanske inte optimalt, för dem blev inte mer än 1 m höga och väldigt tunna......
Hans i Värmland
05-10-2009, 16:19
Man kan sätta dem på våren men i så falla tidigt-april? Man kan också sätta dem i kruka och ha i beredskap för någon tom plats man får. Bäst är att sätta dem i oktober när allting är skördat, 1 knöl på varje meter-de blir omfångsrika. I gropen kan man också strö litet benmjöl men annars räcker det med vanlig gödning på våren. Det går bra med kompost också eller gräsklipp. Men de är inte speciellt hungriga och klarar sig med det man har+ att de knäcker allt ogräs. Skördas i oktober och då tar man upp allting i rot och knölväg och lägger i en korg som man sedan gräver ner igen och täcker med halm eller något lock. Då kan man plocka hela vintern.
Monica zon 1
05-10-2009, 19:01
Har stött på odlade Jordärtskockor några gånger tidigare - FANTASTISKT SNYGGT.
Skulle gärna vilja pröva odla dem, förstår på tidigare inlägg att plantering även är ok till våren. Men ska man så en "vanlig" inköpt "kocka" eller ska man köpa speciella "så-kockor"???
/Monica
Hans i Värmland
05-10-2009, 20:30
Undvik skockor från Konsum och Ica,de är förmodligen från Frankrike och ger inga blommor men däremot blir det ändå knölar som är fullt ätliga. Men skall man ha en extra dimension på odlingen skall sorten heta Bianca som är den enda skocka som blommar. Finns säkert att köpa hos någon pdlare i närheten eller växtmässa i vår
lokatten
06-10-2009, 20:38
Jag har gott om jordärtskockor om någon vill hämta några stycken, jag har den sort som inte blommar. Själv har jag fått dem av en annan kolonilottsägare. De förökar sig väldigt på min lilla kolonilott som finns i Söderort, Stockholm.
Aqvakul
06-10-2009, 21:31
En underbar växt - tålig, vacker och god. Tyvärr har jag ingen bra plats att odla dem på just nu....
Rigoletto
07-10-2009, 07:28
Hej!
Jag undrar om det är ett jordärtskocksår i år!? Jag har haft jordärtskockor i flera år och de är alltid fantastiskt fina, men i år har det varit något särskilt. De har aldrig blommat som i år, jordärtskockshäcken har varit helt gul av bara blommor, de gröna bladen har knappt skymtat.
Jag brukar skörda bara lite på hösten, de mesta sparar jag till våren, och låter de frysa ordentligt i jorden under vintern. Brukar också sätta den nya häcken på våren, men ska prova att sätta den nu i höst! Då börjar de ju växa så snart de kan, och behöver inte vänta på att jag ska sätta dem... Hans, när brukar dina titta upp på våren?
Jag har massor med Bianca-knölar, som jag gärna delar med mig av (norr om Stockholm/post)!
Hälsningar Ann
skogstroll
07-10-2009, 10:05
CITAT (Hans i Värmland @ 05-10-2009, 10:23)  Apropå risken med att de är aggressiva,helt fel. De är inte aggressiva men kräver noggrannhet när man skördar. De skickar ut rottrådar med en knöl upp till en halvmeter från plantan så man måste verkligen plocka upp ALLA knölar och rötter. Man kan också avgränsa med en planka om man är rädd för spridning. De bör också få en ny plats varje år för att de inte skall bli degenererade. En del människor får gaser i magen av jordärtskockor,men det kan man ju få av annat också som äts i samband med maten. Guds gåva till mänskligheten-jordärtskockor. men..... är de där gula jordärtskockor???? jag har inte satt några men har massa såna blommor. I såfall är mina agressiva... trodde det var nån solros eller rudbeckia eller nåt
officinalis
07-10-2009, 10:39
Det är jordärtskockor, dom påminner mycket om solrosor, men har mycket mindre blomma. Jordärtskockorna är definitivt aggressiva
Eva 33c
07-10-2009, 19:10
CITAT (skogstroll @ 07-10-2009, 11:05)  men..... är de där gula jordärtskockor???? jag har inte satt några men har massa såna blommor. I såfall är mina agressiva... trodde det var nån solros eller rudbeckia eller nåt Ja det var väl inte så dumt gissat, jordärtskockor tillhör samma släkte som solrosorna, helianthus. Helianthus tuberosus = jordärtskocka Helianthus annuus = ettårig "vanlig" solros. Om dina gula blommor inte har några knölar (du får gräva upp och titta) kan det vara höstsolros , en perenn solros, Helianthus pauciflorus, men det finns lite flera perenna varianter av solros också.
smuleborg
07-10-2009, 20:18
CITAT (officinalis @ 07-10-2009, 11:39)  Jordärtskockorna är definitivt aggressiva  Ja, just det.
CITAT (Hans i Värmland @ 05-10-2009, 10:23)  Apropå risken med att de är aggressiva,helt fel. De är inte aggressiva men kräver noggrannhet när man skördar. De skickar ut rottrådar med en knöl upp till en halvmeter från plantan så man måste verkligen plocka upp ALLA knölar och rötter. Man kan också avgränsa med en planka om man är rädd för spridning. De bör också få en ny plats varje år för att de inte skall bli degenererade. En del människor får gaser i magen av jordärtskockor,men det kan man ju få av annat också som äts i samband med maten. Guds gåva till mänskligheten-jordärtskockor. Jag försökte få tag på riktigt utsäde tills jag gav upp o köpte från lokale grönsakshandlaren, de blommar inte.. Skulle gärna byta till den där vackre varianten!
Hans i Värmland
08-10-2009, 20:26
Ett tips är att du kontaktar den lokala hemträdgårdsföreningen- den lokala trädgårdsamatörerna STA eller tar en titt på någon koloniträdgård --där hittar man dem oftast,men de kallas ofta för något annat.
Christa
09-10-2009, 19:37
Jag blir kass i magen av dem ibland och ibland inte. Har funderat på om det är de jag tagit upp på hösten som jag tålt. Har inte varit så systematisk och minns inte riktigt nu. Har gett bort en del och det har varit på våren och mina vänner tålde dem inte heller.
Jag skulle ju vilja tåla dem. Hur är det för er?
loppan_loppanson
09-10-2009, 21:26
Kan jordärtskockor få en enda stor knöl till rot? I våras fyndade jag några gigantiska rotknölar (i vår nya trädgård) som jag tror så här i efterhand såg skock-lika ut (men den kopplingen gjorde jag inte då). De har sedemera växt ut till jättehåga stänglar som ser ut som solrosstänglar som inte blommar - och insåg efter att ha sett Trädgårdsfredag att de även ser ut precis som jordärtskockor. Har undrat hela sommaren vad de är för något. Kanske jag ska gräva upp någon i helgen och se om där är något som ser ätligt ut...?
lokatten
10-10-2009, 10:18
Jag blir också dålig i magen ibland av jordärtskockor. Blev det av de jordärtskockor jag skördade på våren, så nu tänker jag skörda dom på hösten istället. Min gissning är att det kske bildas nåt ämne i dom under vintern som vissa magar inte tål.
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2009, 11:11
Det är inulinet som ger bullrig mage, inulin är en fiberrik och nyttig sockerart (speciellt för diabetiker), är man ovan får man dock lätt bullrig mage ifall man äter för mycket på en gång. Så är man lite känslig kan man ex. ha jordärtskockssoppa som förrätt och då äta en lite mindre portion istället för att sleva i sig 1-2 stora tallrikar som huvudrätt och liknande.
Nu blev jag riktigt inspirerad av att odla jordärtskockor. Förstår inte alls hur jag kunnat missa den växten, jag som älskar kronärtskockor. Har tyvärr heller ingen plats att odla dem på, men det får bli guerillaodlade jordärtskockor nästa år  Skall se om jag lyckas hitta den där blommande sorten så blir det fint på köpet också.
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2009, 12:36
Det är nu på hösten man brukar plantera jordärtskockor. Den blommande sorten säljs sällan i trädgåredsbutikerna men man kan ju tigga/köpa av andra hemodlare.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-10-2009, 13:36)  Det är nu på hösten man brukar plantera jordärtskockor. Den blommande sorten säljs sällan i trädgåredsbutikerna men man kan ju tigga/köpa av andra hemodlare. Jaså, jag läste och förstod det som att man kan göra hur man vill, antingen på hösten eller på våren. Då får jag pysa iväg till affären och köpa jordärtskockor och peta ner litet här och var.
Martin_Blomberg
10-10-2009, 14:26
Kan det fungera att odla jordärtskock i kruka? Jag har några 10-15 liters som jag inte helt vet vad jag skall plantera i (på balkongen).
Hans i Värmland
10-10-2009, 21:14
Jag har upptäckt att första gången på hösten när jag åt dem att jag blev orolig i magen-men inte mycket -- och sedan när jag åt dem nästa gång så uteblev problemet. Kanske man kan vänja sig? Men jag har hört att det är mest kvinnor som klagar eller säger männen ingenting om problemet?
Hej Martin. Det fungerar utmärkt att plantera i kruka men det blir inga jätteformat bara 2 meters,men du får knölar och de blommar vackert. Du kan plantera nu om du vill. Knolarna tål kyla p.g. av sin höga sockerhalt.
Eva 33c
11-10-2009, 10:23
CITAT (Hans i Värmland @ 10-10-2009, 22:14)  Men jag har hört att det är mest kvinnor som klagar eller säger männen ingenting om problemet? Min man brukar klaga... Han är känsligare än jag, men även jag känner av dem vilket lägger lite sordin på glädjen med att äta dem. För jag älskar verkligen smaken.. Men jag har läst att om man äter regelbundet så kan kroppen lära sig bryta ner inulinet. Men förmågan varierar från person till person. Men inulinet är nyttigt, enligt den här artikeln
gronaanna12
14-10-2009, 21:48
Har gjort en jättegod kronärtsskocksoppa det var smaskens tyvärr äter man för mycket av den.
så det kändes lite i magen på natten fast jag trodde det var vinet som jag hällt i.
gronaanna12
hej jag menade jordärtskockssoppa gronaanna12
jag menade jordärtsskocka förståss
gronaanna 12
Jag planterade ut en drös i förrgår i ett par övergivna upphöjda bäddar. Riktigt fin brunjord med massor av mikroliv. Det skall nog gå bra att odla där. Det får bli min lilla guerillaträdgård nästa sommar
gronaanna12
15-10-2009, 10:05
jag har skrivit ffel jag menade naturligtvis jordärtskockor i mitt tidigare inlägg
gronaanna 12
Jag tiggde några knölar från min bror. En planta tog sig ordentligt och är nu ca 2,5 meter hög. Jag trodde de var älg/rådjursäkra pga de sträva bladen, men fram på höstkanten åt någon upp alla blad från marken upp till 120 cm höjd. Nästa år hoppas jag få till en snygg häck. Jag hoppas att våra 4-benta trädgårdsmästare inte har fått smak för jordärtskockor.
Martin_Blomberg
16-10-2009, 19:29
CITAT (Rigoletto @ 07-10-2009, 08:28)  Hej!
Jag undrar om det är ett jordärtskocksår i år!? Jag har haft jordärtskockor i flera år och de är alltid fantastiskt fina, men i år har det varit något särskilt. De har aldrig blommat som i år, jordärtskockshäcken har varit helt gul av bara blommor, de gröna bladen har knappt skymtat.
Jag brukar skörda bara lite på hösten, de mesta sparar jag till våren, och låter de frysa ordentligt i jorden under vintern. Brukar också sätta den nya häcken på våren, men ska prova att sätta den nu i höst! Då börjar de ju växa så snart de kan, och behöver inte vänta på att jag ska sätta dem... Hans, när brukar dina titta upp på våren?
Jag har massor med Bianca-knölar, som jag gärna delar med mig av (norr om Stockholm/post)!
Hälsningar Ann Tänkte passa på att tacka för generositeten för att du kunde dela med dig av skockorna! Skall nu sätta i krukor på balkongen och inväntar spänd nästa års tillväxt :-)
AnneMysan
26-10-2009, 22:28
Min dotter fick en jättefin höstbukett av en granne i sept. Några gula, underbart lysande, blommor som såg ut nästan som prästkragar fastnade jag för. Bad att dottern skulle be grannen om en liten "tuva" som jag kunde sätta ner hemma. Idag fick jag en kasse med "knölar" och då berättade hon att det var Jordärtskockor *L*. Ska försöka få ner dom i jorden nu innan frosten kommer, då jag såg här att man kan sätta dom i oktober. Kul och intressant.
Åsa, mälardalen zon 2
27-10-2009, 15:01
Jordärtskockor är supertuffa man kan plantera så länge som man får ner spaden i backen så i söder är det planteringstid nästan hela vintern.
Vad gör ni för maträtt av era jordärtskockor? Jag skördade en påse i helgen som ska tillagas i veckan. Är soppa bäst eller vad tycker ni?
Christa
27-10-2009, 20:13
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-10-2009, 11:11)  Det är inulinet som ger bullrig mage, inulin är en fiberrik och nyttig sockerart (speciellt för diabetiker), är man ovan får man dock lätt bullrig mage ifall man äter för mycket på en gång. Så är man lite känslig kan man ex. ha jordärtskockssoppa som förrätt och då äta en lite mindre portion istället för att sleva i sig 1-2 stora tallrikar som huvudrätt och liknande. I mitt exemplar av Livsmedelsverkets "Livsmedelstabeller" från början av 80-talet står det att energiinnehåller i jordärtskockor varierar mellan 70 och 700 kcal per kg ungefär. Detta beror på att inulinet under lagring omvandlas till fruktos. Eftersom jag tål dem bättre på hösten än på våren så tror jag snarare att det är den höga fruktoshalten som jag inte tål. De bör med andra ord vara nyttigare på hösten än på våren. Tidigare har jag anat att det var när jag åt dem på våren jag inte tålde dem och nu har jag provat färska i höst och då funkade det. Några fjärtar men inte värre än lök.
Ålgryte
27-10-2009, 23:50
CITAT (zissi @ 27-10-2009, 16:45)  Vad gör ni för maträtt av era jordärtskockor? Jag skördade en påse i helgen som ska tillagas i veckan. Är soppa bäst eller vad tycker ni? Jag använder dem i gratäng med potatis och ev palsternacka...
blomkronan
15-11-2009, 20:08
CITAT (Rigoletto @ 07-10-2009, 07:28)  Jag har massor med Bianca-knölar, som jag gärna delar med mig av (norr om Stockholm/post)! Hälsningar Ann  så jätte mycket för Bianca-knölarna. Hoppas vi hittar något, som jag kan ge dig framöver  //Mari
evachris
23-11-2009, 18:59
Var kan jag beställa jordärtskocka, har letat på internet men hittar ingen som säljer. Vill köpa Bianca.
mvh Eva-Christin
Hans i Värmland
24-11-2009, 21:23
Någon här i sällskapet ville ge bort jordärtskockor. Det beror ju på var du bor. Skriv ett nytt anrop och tala om var du bor så kanske någon förbarmar sig. Jag finns i östra Värmland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|